به گزارش روز دوشنبه ایرنا از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، محمدرضا ظفرقندی در آیین آغاز سال تحصیلی دانشگاهها که با حضور رئیسجمهور و وزیر علوم در دانشگاه تربیت مدرس تهران برگزار شد، اظهار کرد: آغاز سال تحصیلی سنتی است که گرامی داشته میشود چراکه کاروان بزرگی در حال ادامه حرکت علمی است و بار و جهاز این کاروان، آینده ایران و مردم ایران است.
وی با بیان اینکه این مجموعه سرنوشت آینده ایران و تأمین عزت و سربلندی مردم را رقم میزند و باید تلاش کنیم از این مجموعه بزرگ مراقبت کنیم، ادامه داد: تکریم علم یک آموزه تاریخی، سنتی و دینی ما است، باید هم علم را تکریم و هم مسیرش را تسهیل کنیم، مشکلات را مرتفع کرده و محیطی امن و با ثبات برای دانشمندان، دانشجویان و جوانان فراهم کنیم.
وزیر بهداشت با اشاره به نقش دولت در این زمینه گفت: ایجاد آیندهای روشن، باعث ماندگاری، تحصیل خوب و لذت از دوران تحصیل میشود، پیشرفت علمی شایسته ملت بزرگ ایران است و باید آن را ضروری بدانیم.
ظفرقندی تأکید کرد: وظیفه ما که به مردم و کشورمان مدیون هستیم، این است که ایران را در مرزهای دانش، رشد علمی، رقابت و تعامل علمی جهانی نگهداریم.
تأکید بر توسعه دیپلماسی در عرصه علم و سلامت
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با تاکید بر اینکه رشد علمی کشور به تعامل بینالمللی وابسته است و هیچ جایی نیست که علم در انزوا رشد کند، خاطرنشان کرد: دیپلماسی علم و سلامت، دیپلماسی نرم، انساندوستانه، بدون محدودیت و مولد پیشرفت علمی است.
وی با اشاره به حدیث نبوی «علم را ولو در چین باشد بیاموزید»، گفت: معنای این حدیث این است که بدون تعامل با دنیا نمیتوان در مرزهای علمی باقی ماند، روند شرکت در کنگرهها، رفتوآمدهای علمی و گفت و گوهای علمی باید با درایت دولت و ریاستجمهوری بهبود یابد.
ظفرقندی افزود: دیپلماسی علم و سلامت میتواند گشایشگر و آغازگر سایر دیپلماسیهای سیاسی باشد و حتی مسیرهای مسدود را باز کند.
وی با اشاره به تجربه حضور در یک کنگره در مصر گفت: در گفت و گوهایی که داشتیم، مشاهده شد که حتی کشورهایی که با ما زاویههای سیاسی دارند، علاقهمند به تبادل علمی در حوزههای سلامت، دارو و گردشگری سلامت هستند.
علم، مسئولیتی اجتماعی فراتر از تخصص
وزیر بهداشت تأکید کرد: علم علاوه بر مسئولیت حرفهای، مسئولیت اجتماعی سنگینی نیز دارد که بر دوش دانشمندان و دانشجویان ما است.
وی ادامه داد: مسئولیت اجتماعی و ملی علم، مسئولیتی است که ما در قبال مردم و جامعه داریم، حضرت علی (ع) در نهجالبلاغه پیامبر را طبیب قلوب و جانها معرفی میکند، او به سراغ مردم میرود، نه اینکه منتظر باشد مردم نزد او آیند.
وی افزود: این یعنی داشتن علمی جامعهمحور و مردممحور، یعنی باید به آثار اجتماعی علم در همه حوزهها نیز ورود کنیم.
ظفرقندی تصریح کرد: ما باید به مسائل اجتماعی مانند فقر، سواد، تصادفات و آلودگی هوا ورود کنیم، باید به عنوان طبیب، به مشکلات محلات و جوامع بپردازیم تا علم ما اثرگذار شود.
وی اضافه کرد: اگر این مسائل اصلاح نشوند، حتی با هزار سال تدریس، مشکلات باقی خواهند ماند، من سالهاست که تروما درس میدهم، اما اگر در جادهای تابلوی هشدار نصب نشود، تصادف رخ خواهد داد و ما فقط باید در بیمارستان زخمها را بخیه کنیم، این همان چیزی است که از آن بهعنوان مؤلفههای اجتماعی مؤثر بر سلامت یاد میشود.
وزیر بهداشت با تأکید بر اهمیت رفع ناترازیها و کمک گرفتن از دانشگاهها در این زمینه گفت: در گذشته، دانشگاهها در حوزه سیاست نیز اثرگذارتر بودند، آسمان دانشگاههای ما پر از ستارههای درخشان است و دانشگاهها شهدای بسیاری را تقدیم انقلاب و کشور کردهاند.
ظفرقندی خاطرنشان کرد: تمام شهدای ۸ سال دفاع مقدس، عرصه سلامت و جنگ ۱۲ روزه اخیر، مایه افتخار جامعه علمی و دانشگاهی ما هستند. باید وظایف خود را در قبال مردم و کشور به نحو مطلوب انجام دهیم و دست در دست هم، میهنمان را به بهترین شکل بسازیم.