شناسهٔ خبر: 75421384 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آنا | لینک خبر

معاون وزیر ارتباطات و مدیرعامل شرکت ملی پست:

بدون حضور فعال بخش خصوصی تحول دیجیتال ممکن نیست

«بدون مشارکت مؤثر بخش خصوصی، تحقق تحول دیجیتال در کشور امکان‌پذیر نخواهد بود»، محمد احمدی، معاون وزیر ارتباطات و مدیرعامل شرکت ملی پست ایران، ضمن اشاره به این موضوع تأکید کرد که نقش‌آفرینی بخش خصوصی در این مسیر، شرط لازم برای موفقیت برنامه‌های توسعه‌ای است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری آنا؛ امروز در مراسم افتتاحیه رویداد «ارزیابی بلوغ دیجیتال صنایع و کسب‌وکارها در برنامه هفتم پیشرفت» که در محل پژوهشگاه ارتباطات برگزار شد، محمد احمدی، مدیرعامل شرکت ملی پست ایران، در سخنانی به اهمیت تحول دیجیتال در کشور پرداخت و به بیان دیدگاه‌های خود در خصوص نقش پژوهشگاه، بخش خصوصی و صنعت پست در زیست‌بوم دیجیتال کشور پرداخت.

احمدی در ابتدای سخنان خود تأکید کرد: «بدون حضور مؤثر بخش خصوصی، آنچه ما از آن به‌عنوان تحول دیجیتال یاد می‌کنیم، به نتیجه‌ای ویژه نخواهد رسید.»

مدیرعامل شرکت ملی پست با تأکید بر پیچیدگی‌های تحول دیجیتال، اظهار داشت: «این تحول صرفاً به صفر و یک‌های واژگانی محدود نمی‌شود، بلکه به رفتار، ویژگی‌های اقلیمی، فرهنگی، اجتماعی و تنوع صنایع بستگی دارد. پژوهشگاه ارتباطات باید از چارچوب‌های صرفاً فنی و تکنیکال فراتر رود تا نقش راهبردی خود را ایفا کند.»

او با اشاره به جایگاه صنعت پست در اقتصاد دیجیتال، گفت: «حمل‌ونقل و پست یکی از گلوگاه‌های کلیدی در اقتصاد دیجیتال است که طی ۲ دهه اخیر کمتر مورد توجه قرار گرفته، در حالی‌که ارتباطات فیزیکی نقش بنیادی در توسعه ارتباطی کشور دارند.»

احمدی با بیان اینکه سهم اقتصاد دیجیتال از کل اقتصاد کشور حدود ۵ تا ۶ درصد است، افزود: «کشورهای همسایه که از نظر تکنیکال عقب‌تر از ما هستند، دو تا سه برابر ما در این حوزه نقش‌آفرینی می‌کنند. این نشان‌دهنده خلأهایی در حلقه‌های تحول دیجیتال است.»

وی در ادامه با تعریف کلان از تحول دیجیتال، آن را «هوشمندی همه‌چیز از مسیر مرسوله تا تجربه مشترک» دانست و گفت: «نقطه تماس نهایی مشتری با صنایع مختلف، همان حلقه‌ای است که کم‌توجهی به آن، نقش مؤثر مشتری در توسعه دیجیتال را تضعیف می‌کند.»

احمدی با اشاره به ماده ۴۸ قانون برنامه هفتم و مفهوم «شیب» در طراحی مدل ارزیابی بلوغ دیجیتال در حوزه لجستیک، تأکید کرد: «این ماده باید به‌عنوان اصل در طراحی مدل‌ها لحاظ شود. همچنین موضوع نشانی و پایگاه داده مکانی، یکی از پایه‌های کلان حکمرانی داده‌محور در کشور است.»

وی با اشاره به فقدان صنعت منسجم در حوزه حمل‌ونقل، گفت: «فعالان متعدد و متکثری در این حوزه فعالیت می‌کنند که خدماتشان مبتنی بر چارچوب‌های استاندارد و نیاز مشتری نیست. گام نخست، شکل‌گیری صحیح این صنعت است.»

احمدی در بخش دیگری از سخنان خود، به اهمیت اقدامات فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و جغرافیایی در موفقیت مدل‌های ارزیابی اشاره کرد و گفت: «عدم توجه به این عوامل، یکی از دلایل شکست مدل‌های تحول دیجیتال در دنیاست. تجربه جهانی نشان می‌دهد تنها ۳۰ درصد پروژه‌های تحول دیجیتال موفق بوده‌اند، در حالی‌که ۲۲ درصد نیمه‌کاره و ۱۶ درصد متوقف شده‌اند.»

وی با تأکید بر ضرورت ارزیابی بلوغ سازمان‌ها پیش از سرمایه‌گذاری، افزود: «اگر ندانیم کجا ایستاده‌ایم و منابع‌مان چیست، سفر پرهزینه‌ای را آغاز خواهیم کرد بدون آنکه مقصد مشخصی داشته باشیم.»

احمدی در پایان با اشاره به آغاز تدوین نقشه راه تحول دیجیتال بانک‌ها از سال ۱۳۹۸، ابراز امیدواری کرد که با هم‌افزایی بخش‌های مختلف، شاهد شکل‌گیری مدل‌های موفق در مسیر تحول دیجیتال باشیم.

انتهای پیام/