شناسهٔ خبر: 75420891 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایبنا | لینک خبر

چهارمین نشست «روزهای ایران‌شناسی» برگزار می‌شود؛

بررسی تاریخی شکل‌گیری مدارس نوین و مفهوم جدید کودکی در ایران

دو پژوهشگر تاریخ معاصر ایران در چهارمین نشست از مجموعه برنامه‌های «روزهای ایران‌شناسی» به بررسی ابعاد گوناگون شکل‌گیری و توسعه نظام آموزش نوین در ایران می‌پردازند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا چهارمین نشست از سلسله نشست‌های «روزهای ایران‌شناسی» با موضوع «تحولات آموزشی از مکتب‌خانه تا مدرسه» سه‌شنبه ۲۹ مهرماه ۱۴۰۴ در سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران برگزار می‌شود. در این نشست، الهام ملک‌زاده و زهرا حاتمی تحولات آموزش و مفهوم کودکی را واکاوی می‌کنند.

در چهارمین نشست از مجموعه برنامه‌های «روزهای ایران‌شناسی»، دو پژوهشگر تاریخ معاصر ایران، الهام ملک‌زاده و زهرا حاتمی، به بررسی ابعاد گوناگون شکل‌گیری و توسعه نظام آموزش نوین در ایران می‌پردازند.

در این نشست، زهرا حاتمی با محوریت موضوع «رابطه دوسویه نظام آموزش مدرن و مفهوم جدید کودکی در ایران» تأکید می‌کند که چگونه درک نو از کودکی و حقوق کودکان، از یک‌سو به گسترش آموزش عمومی یاری رساند و از سوی دیگر، خود از این تحول منتفع شد.

بررسی تاریخی شکل‌گیری مدارس نوین و مفهوم جدید کودکی در ایران

همچنین الهام ملک‌زاده با مروری بر قوانین و مصوبات ادوار مختلف مجلس شورای ملی، سیر تحول قوانین مؤثر بر نظام تعلیم و تربیت ایران را از دوران مشروطه تا پایان دوره پهلوی اول واکاوی خواهد کرد.

نشست حاضر با هدف تحلیل تاریخی تحولات آموزشی از مکتب‌خانه تا مدرسه و نقش آن در بنیان‌نهادن نظام آموزشی عمومی و شکل‌گیری طبقه متوسط جدید در ایران مدرن برگزار می‌شود.

چهارمین نشست «روزهای ایران‌شناسی» روز سه‌شنبه ۲۹ مهر ۱۴۰۴، ساعت ۱۰ صبح، در تالار محدث کتابخانه ملی ایران برگزار خواهد شد.