به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، سرهنگ جوانبخت، رئیس اداره تصادفات پلیس راهور تهران بزرگ، با اشاره به آمار نگرانکننده فوت موتورسواران در پایتخت، اظهار کرد: بر اساس بررسیهای انجامشده، بیشترین عامل فوت موتورسواران همچنان ضربه مستقیم به سر و استفاده نکردن از کلاه ایمنی است، اما طبق آمار جدید سازمان پزشکی قانونی، سهم فوت ناشی از ضربات اشتراکی به 44 درصد افزایش یافته است.
وی افزود: ضربات اشتراکی به آسیبهایی گفته میشود که در اثر برخورد همزمان چند عامل به ارگانهای بدن از جمله ضربه به سر، گردن، ستون فقرات و اندامهای داخلی رخ میدهد. این نوع آسیبها شدت بالایی دارند و متأسفانه در هفتههای اخیر عامل اصلی مرگ بسیاری از موتورسواران بودهاند.
جوانبخت با تأکید بر نقش کلیدی سرعت در شدت تصادفات گفت: انرژی جنبشی با مجذور سرعت رابطه ی مستقیم دارد یعنی اگر سرعت دو برابر شود، انرژی برخورد چهار برابر خواهد شد. این موضوع شدت آسیبدیدگی را بهطور چشمگیری افزایش میدهد.
وی ادامه داد: در بررسی آماری ششماهه نخست سال 1404، 48 درصد از فوتشدگان تصادفات در تهران موتورسواران بودهاند. این در حالی است که عابران پیاده و خودروسواران در رتبههای بعدی قرار دارند. موتورسواران هیچ حفاظی در اطراف خود ندارند و در برابر برخوردها آسیبپذیرتر هستند.
رئیس اداره تصادفات تهران با اشاره به چند حادثه شاخص در مهرماه گفت: در بزرگراه شهید همدانی، موتورسوار به دلیل سرعت بالا هنگام ورود به رمپ بزرگراه شهید فهمیده واژگون شد و در صحنه تصادف جان باخت؛ همچنین در حادثهای دیگر در بزرگراه شهید متوسلیان، موتورسوار پس از برخورد با زمین، توسط یک خودروی سواری زیر گرفته شد و جان خود را از دست داد.
جوانبخت ادامه داد: در بزرگراه شهید بابایی نیز موتورسوار به دلیل عدم کنترل ناشی از سرعت بالا واژگون شد و در دم فوت کرد و در تقاطع جمهوری، موتورسوار وارد خط ویژه شد و با پهلوی کامیون ولوو برخورد کرد که منجر به فوت وی شد.
وی با ابراز تأسف از فوت ترکنشینان موتورسیکلت، از خانوادهها خواست از سوار کردن اعضای خانواده بهویژه کودکان و سالمندان روی موتورسیکلت خودداری کنند. موتورسیکلت وسیلهای ایمن برای حملونقل نیست و استفاده از کلاه ایمنی تنها یکی از راههای کاهش خطر است.
رئیس اداره تصادفات تهران همچنین هشدار داد: تردد موتورسواران در معابر ممنوعه مانند تونلها و خطوط ویژه، خطرات جدی به همراه دارد. این مسیرها برای وسایل امدادی و حملونقل عمومی طراحی شدهاند و موتورسواران در نقاط کور اتوبوسها یا خودروها قرار میگیرند که احتمال برخورد و گازگرفتگی در تونلها را افزایش میدهد.
انتهای پیام/