به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، ارکستر سمفونیک تهران به رهبری نصیر حیدریان در شبهای ۲۶ و ۲۷ مهرماه با اجرای سوئیت سمفونیک «شهرزاد» اثر نیکلای ریمسکیـکورساکف و قطعه «گنبد افلاک» از عرفان وکیلی، تالار وحدت را به صحنهای از قصهگویی صوتی و خیالانگیز بدل کرد؛ شبی که در آن موسیقی مرز میان شرق و غرب را در هم شکست.
روایت خیال با «گنبد افلاک»
نخستین قطعه این برنامه، «گنبد افلاک» ساخته عرفان وکیلی بود؛ اثری ایرانی با رویکردی ارکسترال که با تکیه بر فضاهای مدال و ساختارهای معاصر، مقدمهای مینیمال و تأملبرانگیز بر روایتهای سمفونیک بعدی آفرید. رنگآمیزی دقیق سازهای بادی و زهی و استفاده از هارپ، عمق صوتی اثر را برجسته کرده و اجرای آن توسط نوازندگان جوان ارکستر، نشان از درک بالای تکنیکی و همدلی گروهی داشت.
«دریا و کشتی سندباد» تا «جشن بغداد»
بخش اصلی کنسرت به اجرای سوئیت سمفونیک «شهرزاد» اپوس ۳۵ اثر ریمسکیـکورساکف اختصاص داشت؛ مجموعهای در چهار موومان که با تم معروف ویولن سولو، روایتگر افسانههای هزار و یک شب است.
از آغاز پرشکوه «دریا و کشتی سندباد» تا شور و ریتم «جشنواره بغداد»، ارکستر توانست با هدایت سنجیده نصیر حیدریان و حضور برجسته ویولن سولو (ویلی پِک)، فضایی پرکشش و در عین حال شاعرانه خلق کند. دینامیکهای دقیق، دیالوگ میان سازهای بادی چوبی و زهیها، و کنترل استادانه تمپوها، اجرای «شهرزاد» را به یکی از شبهای خوب ارکستر در ماههای اخیر بدل کرد.
نظم، جوانی و هارمونی در ارکستر
حضور نامهای متعدد از نسل تازه نوازندگان در کنار اعضای باسابقه، تصویری از ترکیب تجربه و جوانی را در ارکستر سمفونیک تهران رقم زده است. از بخش زهی تا بادیچوبی و برنجی، هماهنگی چشمگیری در دینامیک و توازن صوتی به گوش میرسید. بخش کوبهای بهویژه در موومان پایانی، قدرت دراماتیک اثر را دوچندان کرد.
بازگشت باشکوه موسیقی برنامهای
کنسرت «شهرزاد» را میتوان یادآور روزهای طلایی موسیقی برنامهای در ایران دانست؛ اجرایی که نشان داد ارکستر سمفونیک تهران همچنان میتواند با برنامهریزی دقیق و انتخاب رپرتوار هدفمند، مخاطب را نهفقط در سطح تکنیک، بلکه در عمق تخیل و روایت درگیر کند.
انتهای پیام/