بااینحال مدیریت این خودروسازی در دست بخش خصوصی است که با شعار اصلاح وضعیت این صنعت، مدیریت آن را به دست گرفتنداماطی این مدت نهتنها افزایش تولیدوبهبود کیفیت نداشته بلکه قیمتهابسیار بالارفته است.البته راه درمان صنعت خودروسازی کشورمان، حذف انحصار و ایجاد بازار رقابتی است؛ به طوری که باید دست از سر خودروسازان داخلی برداریم اما دولت و وزارت صنعت، معدن و تجارت باید با هدف رقابتیشدن بازار خودرو (تسریع در واردات با تعرفه منطقی) به گونهای عمل کنند که دیگر شرکتی مانند ایران خودرو هر میزان خواست، افزایش قیمت دهد و تولید خود را بیکیفیت کند، ولی مردم حق انتخاب داشته باشند و مجبور نباشند محصولات بیکیفیت را به هرقیمت خریداری کنند. دولت باید تعرفه واردات خودرو را منطقی و پلکانی تعیین کند تا بازار رقابتی شود و در این فضا خودروسازان داخلی مانند ایرانخودرو مجبور میشوند محصولات ۴۰سالپیش را از خط خارج کنند و محصولات جدید، بهروز و با کیفیت همراه با قیمت منطقی (قابل رقابت در بازار) عرضه کنند. مشکل صنعت خودرو نبود رقابت است و وقتی بازار انحصاری است،چه کسی از سود بدش میآید؟! بنابراین مدیران دولتی باید برای صنعت خودرو تصمیم عاجل بگیرند تا مشکل حل شود؛ زیرا ایران خودرو چه با مدیریت دولتی چه خصوصی، در این بازار انحصاری هر کاری میخواهد انجام میدهد.
راه درمان صنعت خودرو
صنعت خودروسازی کشور گرفتار دور باطلی است که در این میان فقط مصرفکننده زیان میبیند. مدیریت شرکت ایران خودرو به عنوان یکی از خودروسازیهای بزرگ کشور طی هشت ماه گذشته به بخش خصوصی واگذار شده که این بخش خصوصی در داخل کشور مستقر بوده و در زنجیره تامین و تولید خودرو حضور داشته است؛ پس نمیتوانیم انتظار معجزه جدیدی از مدیریت جدید این شرکت داشته باشیم.
صاحبخبر -
∎