به گزارش ایرنا از مرکز اطلاعرسانی پلیس اصفهان، سرهنگ علی مولوی روز یکشنبه افزود: هدف، برخورد صرف با متخلفان نیست بلکه ما بهدنبال ارتقاء سطح فرهنگ رانندگی و افزایش ایمنی تردد در جادهها هستیم.
وی تاکید کرد: با توجه به افزایش نارضایتی رانندگان و گزارشهای مردمی درباره مزاحمت نوری ناشی از چراغهای زنون غیراستاندارد، طرح برخورد با این تخلف در تمام محورهای اصلی و فرعی استان اصفهان به اجرا درآمد.
رییس پلیس راه اصفهان افزود: در طول اجرای یک هفتهای این طرح، مأموران پلیس راه با چهار هزار و ۸۰ فقره تخلف نصب چراغ زنون با نور سفید خیرهکننده غیراستاندارد برخورد کردند که این رقم نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش ۲۶۶ درصدی نشان میدهد.
این مقام انتظامی هشدار داد: چراغ زنون غیراستاندارد، نهتنها باعث خیرگی نگاه و کاهش دید رانندگان در شب میشود بلکه از عوامل خطرساز در بروز تصادفات جادهای است.
وی خاطرنشان کرد: برخی رانندگان بدون توجه به پیامدهای خطیر این موضوع اقدام به نصب چراغهای پرنور و غیرمجاز میکنند که علاوه بر ارتکاب تخلف، در برخی موارد نیز موجب توقیف خودروهایشان میشود.
سرهنگ مولوی با بیان اینکه این طرح بصورت مستمر در دستور کار پلیس قرار دارد، از رانندگان خواست تا در زمینه تغییر یا نصب تجهیزات نوری مجاز خودروهایشان اطمینان حاصل کنند.
وی همچنین با تأکید بر نقش آگاهیبخش همگانی و همکاری عمومی در پیشگیری از تخلفات گفت: همکاری مردم در گزارش موارد تخلف، نقش مهمی در کاهش تصادفات و افزایش ایمنی جادهها دارد و پلیس راه اصفهان نیز همچنان با قاطعیت و در چارچوب قانون با خودروهای دارای چراغهای غیراستاندارد برخورد میکند.
به گزارش ایرنا، به گفته کارشناسان، ممنوعیت استفاده از چراغهای زنون دلایل متعددی دارد که همگی به ایمنی و سلامت رانندگان و سرنشینان مربوط میشود.
مهمترین و خطرناکترین مشکل چراغ زنون غیراستاندارد، تولید نور خیرهکننده یا Glaring است، خودروهایی که از کارخانه با این چراغها مجهز شدهاند، دارای کاسه چراغ، لنز و سیستمهای تنظیم نور پیشرفتهای هستند که نور را بدرستی و بدون ایجاد مزاحمت برای دیگران پخش میکنند اما در خودروهایی که این سیستمها بصورت دستی و غیراستاندارد نصب میشود، نور زنون بهجای اینکه روی جاده متمرکز شود، به شکل پراکنده و نامنظم منتشر میشود.
این نور شدید و پراکنده بطور مستقیم چشم رانندگان مقابل را هدف قرار میدهد و برای چند لحظه دید آنها را مختل میکند و همین اختلال لحظهای میتواند منجر به بروز حوادث جدی و جبرانناپذیر شود.
خودروهای معمولی با سیستمهای هالوژن طراحی شدهاند بنابراین کاسه چراغ آنها برای پخش نور یک لامپ هالوژن استاندارد ساخته شده است.
وقتی یک لامپ زنون با شدت نور بسیار بالاتر در این کاسه چراغها قرار میگیرد، نور بدرستی پخش نمیشود و خیرگی افزایش مییابد به همین دلیل، نصب غیراستاندارد زنون نه تنها نور بهتری به راننده نمیدهد، بلکه با ایجاد لکه نورهای بیقاعده و سایههای ناخواسته، دید را نیز کاهش میدهد.
همچنین برخی از لامپهای زنون ارزانقیمت و بیکیفیت، بهدلیل نداشتن فیلتر مناسب، مقادیر قابل توجهی پرتو فرابنفش(UV) تولید میکنند که قرار گرفتن طولانیمدت در معرض این پرتوها میتواند به شبکیه چشم آسیب برساند و در بلندمدت منجر به مشکلات بینایی شود.
بر اساس همین ملاحظات، استفاده از چراغهای غیرمجاز و زنون در ایران تخلف محسوب میشود و عواقب قانونی و مالی درپی دارد و طبق قوانین راهنمایی و رانندگی، هرگونه تغییر در سیستم روشنایی خودرو که باعث مزاحمت برای دیگران شود، جُرم است.
استفاده از چراغ زنون در خودروهای شخصی که بصورت فابریک با این سیستم تجهیز نشدهاند، مشمول جریمه مالی و حتی توقیف خودرو خواهد شد و مأموران راهنمایی و رانندگی میتوانند خودروی متخلف را توقیف و به پارکینگ منتقل کنند تا مالک اقدام به استانداردسازی مجدد و حذف چراغهای غیرمجاز کند.