به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاعرسانی دولت، سید محمدهادی سبحانیان با اشاره به اقدامات سازمان امور مالیاتی در استفاده از تکنولوژیهای جدید و استفاده از روشهای هوشمند و مکانیزه در اخذ مالیات اظهار کرد: استفاده از تکنولوژیهای جدید و سیستمی و مکانیزه کردن فرایندها موجب استفاده بهینه از منابع صرفهجویی در هزینهها و جلوگیری از بروز رفتارهای سلیقهای و انسان محور میشود. علاوهبر این، این اقدامات در میان مدت نیز امکان اصلاح بهینه فرایندها را فراهم ساخته و موجب ایجاد حس عدالت و تقویت اعتماد عمومی شده است.
وی افزود: در سالهای اخیر سازمان امور مالیاتی کشور در انجام تکالیف قانونی خود و ارائه خدمات مطلوب به مؤدیان مالیاتی بهرهگیری از این روشها و سازوکارها را سرلوحه اقدامات خود قرار داده که منجر به نتایج خوبی نیز شده است.
رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور با اشاره به نتایج حاصل از این رویکردها و اقدامات اظهار کرد: این اقدامات در مجموع موجب کاهش رویارویی حضوری مؤدیان در ادارات مالیاتی و بهبود فضای کسبوکار شده است. بهعنوان مثال درحال حاضر مالیات بر درآمد حقوق بهصورت بهطور کامل سیستمی برای تمام مؤدیان رسیدگی میشود، همچنین رسیدگی اظهارنامههای مالیات بر درآمد مستغلات اجاری سال ۱۴۰۲ اشخاص حقیقی بهصورت سیستمی برای بیش از یک میلیون املاک اجاری انجام شده است.
رسیدگی حضوری به پروندههای مشاغل به زیر ۵ درصد رسید
به گفته سبحانیان قطعیسازی بیش از ۸ میلیون پرونده صاحبان مشاغل بدون دریافت اظهارنامه در اجرای مقررات قانونی و حسابرسی و یا قطعیسازی سیستمی بالغبر ۸۰ درصد اظهارنامههای سایر صاحبان مشاغل از جمله اقداماتی است که به تازگی انجام و منجر به بهبود فضای کسب و کار شده است.
وی با بیان اینکه رسیدگی به پروندههای صاحبان مشاغل توسط مأموران مالیاتی در مجموع به زیر ۵ درصد رسیده است، تصریح کرد: رسیدگی و قطعیسازی سیستمی بالغ از ۶۹ درصد اظهارنامههای عملکرد سال ۱۴۰۲ اشخاص حقوقی بدون مداخله نیروی انسانی انجام شده است. قطعیسازی و رسیدگی سیستمی بالغ بر ۹۷ درصد اظهارنامههای مالیات بر ارزشافزوده که در زمان فروش کالا یا خدمات نسبت به صدور صورتحساب الکترونیکی اقدام کرده و خریدهای آنها بهصورت کامل بر اساس صورتحساب الکترونیکی و بدون مداخله نیروی انسانی بوده را میتوان جزو دیگر نتایج برشمرد.
رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور، توضیح داد: اقدامات انجام شده منجر به کاهش اعمال سلایق انسانمحور در تعیین مالیات اشخاص شده است. درواقع در روش حسابرسی سیستمی مالیات بر اساس معیارها و الگوریتمهای استاندارد و یکسان انجام میشود، از این رو هیچ گونه سوگیری انسان محور در تعیین مالیاتها وجود نخواهد داشت. از سوی دیگر با اقدامات انجام شده مراجعه مأموران مالیاتی به محل کار مؤدیان کاهش پیدا کرده است.
به گفته وی کاهش مراجعه مؤدیان به ادارات امور مالیاتی نیز از جمله اثرات مکانیزه کردن فرایندها است که موجب کاهش اتلاف انرژی و امکان استفاده بهتر از ظرفیت نیروی انسانی خواهد شد.
سبحانیان توضیح داد: با اقدامات انجام شده در حال حاضر شاهد کاهش اعتراضات مؤدیان درباره وجود بی عدالتی در تشخیص مالیات مؤدیان دارای فعالیتهای یکسان که توسط مأموران مالیاتی متفاوت پروندههای آنها مورد حسابرسی قرار میگرفت شدهایم. امکان اعمال تشویقات و ارائه خدمات مطلوبتر به مؤدیان مالیاتی و یا مواردی که از طرف حاکمیت برای مؤدیان با فعالیت یکسان مدنظر قرار میگیرد نیز فراهم شده است.
رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور عنوان کرد: به حداقل رساندن زمینه ایجاد فساد و جلوگیری از اتهام زنی به کارمندان دولت و فراهم شدن امکان تسریع در تشخیص و در پی آن قطعیسازی مالیاتها در حداقل زمان ممکن و وصول به موقع آن بهمنظور تأمین منابع پایدار درآمدی برای کشور از دیگر اثرات مکانیزه کردن فرایندها است. استفاده از فناوری جدید و سیستمی کردن اقدامات و فرایندها در نظام مالیاتی کشور با پیگیری مجدانه و بیشازپیش در حال انجام است و نتایج آن اعلام خواهد شد.