خریداران خودرو شیائومی SU7 که با هدف کسب سود، سفارشات خود را پیشفروش کرده بودند، حالا با ضررهای هزاران یورویی دست و پنجه نرم میکنند. ماجرای ترکیدن حباب سفتهبازی این خودروها چیست؟
مدلهای شیائومی SU7 و YU7 در آغاز عرضه، با استقبالی بیسابقه روبرو شدند و موفق به ثبت ۲۴۰ هزار سفارش در ۱۸ ساعت گشتند. این تقاضای اولیه بالا، بسیاری از خریداران را به این گمان انداخت که میتوانند با پیشفروش سفارشات خود سود کلانی به دست آورند. از این رو، بازار داغی برای سفتهبازی حول این خودروها شکل گرفت. اکنون، وضعیت به گونهای تغییر کرده که این سرمایهگذاران با چالشهای جدی و ضررهای مالی دست و پنجه نرم میکنند.
بیشتر بخوانید- زلزله در شیائومی؛ اخراج مدیر ارشد به دلیل افشای اطلاعات خودروی برقی SU7
- شیائومی SU7 در آزمون کیفیت مردود شد
- نتایج تست تصادف شیائومی SU7، آبروی چینیها را خرید + ویدیو
چرا حباب سودآوری خودرو شیائومی SU7 ترکید؟
سقوط بازار سفتهبازی سفارشات شیائومی SU7 و YU7 سه دلیل اصلی داشت:
- نخست، اشباع بازار از سفتهبازان: افزایش فروشندگان و کمبود خریداران.
- دوم، تأخیر در تحویل: تا ۴۸ هفته برای برخی مدلهای YU7، جذابیت پیشفروش را کاهش داد.
- سوم، نگرانیهای ایمنی: حادثه تصادف و آتشسوزی SU7 در چنگدو (عدم باز شدن دربها) نگرانی عمومی ایجاد کرد.
تقاضای واقعی برای خودرو شیائومی همچنان پابرجاست
با فروپاشی بازار سفتهبازی، تقاضا برای خودروهای شیائومی SU7 و YU7 قوی ماند. یک YU7 دستدوم (کمتر از ۱۰۰ کیلومتر کارکرد) حدود ۱۰ هزار یوان (۱۲۰۰ یورو) بالاتر از قیمت اصلی فروخته میشود. این وضعیت برای شیائومی بحران نیست. شرکت تنها در سپتامبر ۴۱,۹۴۸ خودروی برقی فروخت و دومین برند بزرگ NEV در چین شد. شیائومی با ۴۰۲ فروشگاه در ۱۱۹ شهر، به گسترش فعالیتهای خود ادامه میدهد.
∎