گروه اجتماعی - صبا صارمی: بسیاری از جوانان امروزی بهدلیل تغییرات سریع دنیای کار و چالشهای موجود در بازار، به سمت ایجاد کسبوکارهای مستقل و کارآفرینی روی آوردهاند. این حرکت میتواند به افزایش اعتماد بهنفس و استقلال اقتصادی آنها منجر شود.
در این راستا، افزایش حمایتهای دولتی و خصوصی از کسبوکارهای نوپا میتواند به تسهیل روند کارآفرینی کمک کند. بسیاری از کشورها تلاش میکنند تا زیرساختهای مناسبی برای حمایت از جوانان کارآفرین فراهم کنند، از جمله مشاورههای تخصصی، تسهیلات مالی و دسترسی به بازارهای داخلی و خارجی. این حمایتها باعث میشود که جوانان با اطمینان بیشتری وارد عرصه کسبوکار شوند و بتوانند با ایدههای نوآورانه خود بهراحتی رقابت کنند.
با وجود تمامی فرصتها، جوانان کارآفرین با چالشهای زیادی روبهرو هستند. یکی از بزرگترین مشکلات، نبود تجربه کافی در مدیریت کسبوکار است که میتواند منجر به تصمیمگیریهای نادرست و عدم موفقیت در کسبوکار شود. همچنین، بسیاری از جوانان در جذب سرمایهگذار و تامین منابع مالی با مشکلاتی مواجه هستند که این امر بهویژه در بازارهای پر رقابت و ناپایدار به یک مانع بزرگ تبدیل میشود.
زهرا صفاری، دانشجوی دکترای کارآفرینی دانشگاه تهران و فعال در حوزه کارآفرینی اجتماعی، در گفتوگو با خبرنگار برنا گفت: عدم آموزشهای کاربردی مهارتهای کارآفرینانه یکی از چالشهای جوانان است و در حقیقت مهارتهایی که بدانند چگونه تامین مالی بکنند و سرمایه را جذب کنند در حوزه فعالیتهای مربوط به کارآفرینی ندارند. اگر از جوانان بپرسیم که الان چالش و مشکل شما چیست حتما جواب میدهند کمبود سرمایه اولیه.
وی افزود: دانشکده کارآفرینی در این حوزه آموزشهایی از قبیل اینکه چطور مدل کسب و کار بنویسند یا چطور برنامه بازاریابی بنویسند را به جوانان آموزش میدهد که بدانند به چه شکل میتوانند مهارتهای جذب سرمایه را پیدا کنند.
وی با بیان اینکه بین دانشگاه و جوانان در حوزه کارآفرینی هنوز فاصله وجود دارد اظهار کرد: دانشگاه نسل سوم در کنار علم و دانش مهارتهای کسب و کار را به دانشجویان یاد میدهد.
وی بیان کرد: این اتفاق الان در پارکهای علم و فناوری رخ میدهد و افراد با مهارتهایی که بلدند یا خودشان به تنهایی شرکت میزنند یا اینکه چند نفر کنار هم قرار میگیرند تا از کنار هم قرار دادن مهارتهایشان یک شرکت استارتاپی تاسیس کنند و به اصطلاح بتوانند به فعالیت هایشان ادامه دهند و به اهداف کارآفرینان دست پیدا کنند.
این فعال حوزه کارآفرینی میگوید: باید از استارتآپها حمایت شود، باید رویدادهای کارآفرینی و کارگاههای مهارت محور برگزار شود و رسانهها هم باید طوری ایفای نقش کنند که باعث شود دولت بستر را برای این کارآفرینها فراهم کند؛ یعنی مثلا مسئولین ما که به کشورهای خارجی سفر میکنند باید کارآفرینها را با خودشون ببرند.
وی افزود: در سفارت خانههای ما در خارج از کشور انقدر که معاونت سیاسی و فرهنگی فعال است معاونت اقتصادی فعال نیست. در صورتی که این معاونت هم باید برای کارآفرینان ایرانی بازاریابی کند و بدین طریق فعال باشد که برای محصولات ایرانی مشتری خارجی پیدا کند.
وی درخصوص نقش رسانه میگوید: رسانه باید شفاف سازی کند و نمونههای بین المللی را مطرح کند. این باعث میشود که در همکاری جوانان ما با بخشهای خصوصی کارآفرینی هم این همکاری بهتر شود و رو به رشد رود.
صفاری معتقد است: وقتی که جوانهای ما ببینند رسانه به این موضوع میپردازد، ترغیب میشوند که به این بستر وارد شوند. حتی بهتر است که رسانهها بیشتر به آموزشهای کارآفرینی بپردازند تا اینکه بخواهند یک کارآفرین را معرفی کنند. معرفی کارآفرینان بسیار خوب است، اما از یک مرحله به بعد بهتر است به جای ماهی دادن، ماهیگیری را یاد دهند.
انتهای پیام/