مطالعات تازه که در نشست European College of Neuropsychopharmacology (ECNP) در آمستردام ارائه شده است، نشان میدهد افراد دارای ویژگیهای بیشتر ADHD در آزمونهای خلاقیت عملکرد بهتری دارند. این ارتباط به دلیل تمایل بیشتر این افراد به سرگردانی ذهنی است، یعنی منحرف شدن توجه از کار جاری به سمت افکار درونی و تولیدشده توسط خود فرد.
به گزارش ایتنا و به نقل از HealthDay، هان فانگ، پژوهشگر اصلی از دانشگاه رادبود هلند، میگوید: «علاوه بر نداشتن تمرکز، بیشفعالی و تکانشگری که از ویژگیهای ADHD هستند، ذهن سرگردان به ویژه نوع آگاهانه آن – جایی که افراد عمداً اجازه میدهند افکارشان منحرف شود، به افزایش خلاقیت کمک میکند.»
تحقیقات نشان میدهد ذهن سرگردان دو نوع دارد: نوع خودبهخودی که باعث اختلال در تمرکز و عملکرد است و نوع آگاهانه که موجب افزایش تخیل و نوآوری میشود. به باور کارشناسان، استفاده هدفمند از این نوع ذهن سرگردان میتواند خلاقیت افراد مبتلا را شکوفا کند و راهکار درمانی جدیدی برای بهبود عملکرد و کاهش مشکلات عملکردی ارائه دهد.
به گزارش ایتنا و به نقل از HealthDay، هان فانگ، پژوهشگر اصلی از دانشگاه رادبود هلند، میگوید: «علاوه بر نداشتن تمرکز، بیشفعالی و تکانشگری که از ویژگیهای ADHD هستند، ذهن سرگردان به ویژه نوع آگاهانه آن – جایی که افراد عمداً اجازه میدهند افکارشان منحرف شود، به افزایش خلاقیت کمک میکند.»
تحقیقات نشان میدهد ذهن سرگردان دو نوع دارد: نوع خودبهخودی که باعث اختلال در تمرکز و عملکرد است و نوع آگاهانه که موجب افزایش تخیل و نوآوری میشود. به باور کارشناسان، استفاده هدفمند از این نوع ذهن سرگردان میتواند خلاقیت افراد مبتلا را شکوفا کند و راهکار درمانی جدیدی برای بهبود عملکرد و کاهش مشکلات عملکردی ارائه دهد.
دکتر کی. پی. لش، استاد روانپزشکی ملکولی دانشگاه وورزبورگ، این افراد را سرمایههای ارزشمندی برای جامعه و آینده دانسته است. این یافتهها میتواند نگاه معمول به اختلال ADHD را تغییر داده و دریچهای مثبت به سوی بهرهمندی از مزایای این ویژگی ذهنی باز کند.
این مطالعات تاکنون بر مجموعهای بالغ بر ۷۵۰ شرکتکننده از اروپا و بریتانیا تمرکز داشتهاند و به بررسی جامع رابطه میان ویژگیهای ADHD، خلاقیت و انواع ذهن سرگردان پرداختهاند. یافتهها نویدبخش گسترش آموزش و درمانهای روانی متناسب با این دیدگاه نوین است.