شناسهٔ خبر: 75394269 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: عصر ایران | لینک خبر

افسانه فرانسوی با قلب آمریکایی؛ فقط 46 دستگاه در جهان (+تصاویر)

خودروی کلاسیک Facel Vega ترکیبی از طراحی لوکس فرانسوی و موتور قدرتمند کرایسلر بود؛ مدلی نادر که تنها ۴۶ دستگاه از آن ساخته شد و امروز جایگاهی افسانه‌ای در تاریخ خودروسازی دارد.

صاحب‌خبر -

عصر ایران - شرکت Facel S.A. یک خودروساز فرانسوی بود که فعالیت خود را با تولید قطعات فلزی بدنه خودرو آغاز کرد و بعدها به طراحی و ساخت خودروهای کامل با برند اختصاصی خود پرداخت.

در نمایشگاه پاریس سال ۱۹۵۴، نخستین مدل این برند با نام "وگا" معرفی شد. این خودرو بعدها با نام فاسل وگا شناخته شد و نسخه‌های مختلف آن با کدهای FV عرضه شدند. نخستین نسخه از این خودرو به یک موتور V8 همی ۴.۵ لیتری DeSoto Firedome ساخت کرایسلر مجهز بود که قدرتی معادل ۱۸۰ اسب‌بخار تولید می‌کرد و به حداکثر سرعت ۱۲۰ مایل بر ساعت (۱۹۳ کیلومتر بر ساعت) می‌رسید.

Facel Vega FV3؛ خودرویی که هنر و قدرت را در یک قاب جمع کرد

در طراحی داخلی، داشبورد کاملاً با چرم پوشیده شده بود و صندلی‌های عقب قابلیت تا شدن برای افزایش فضای بار داشتند.

در اکتبر ۱۹۵۵، مدل FV2 معرفی شد که از شیشه جلوی پانورامیک بهره می‌برد. داشبورد آن از فلز ساخته شده و به‌صورت دستی توسط مارسل بیگو، رئیس بخش رنگ Facel، با طرح چوب نقاشی شده بود. این مدل با موتور ۴.۸ لیتری و توان ۲۵۰ اسب‌بخار عرضه شد و در سال بعد نسخه‌ی FV2B با موتور ۵.۴ لیتری و قدرت ۲۸۵ اسب‌بخار به آن افزوده شد.

Facel Vega FV3؛ خودرویی که هنر و قدرت را در یک قاب جمع کرد

مدل FV3 نیز با طراحی جلوی بازطراحی‌شده و چراغ‌های دوتایی (در واقع چراغ اصلی و چراغ کمکی در زیر آن) وارد بازار شد.

در سال ۱۹۵۹، مدل HK500 به‌عنوان نسخه ارتقایافته FVS معرفی گردید که ابتدا از موتور ۵.۸ لیتری V8 با ۳۳۵ اسب‌بخار و سپس از نسخه‌ی قدرتمندتر ۶.۳ لیتری با ۳۶۰ اسب‌بخار بهره می‌برد و حداکثر سرعت آن به ۲۳۷ کیلومتر بر ساعت می‌رسید.

Facel Vega FV3؛ خودرویی که هنر و قدرت را در یک قاب جمع کرد

مدلی که در تصویر دیده می‌شود، نسخه‌ای نادر از Facel Vega FV3 است؛ خودرویی که تنها ۴۶ دستگاه از آن تولید شد و در سال ۱۹۵۷ با مدل FV3B جایگزین گردید.

خودروهای فاسل وگا ترکیبی از طراحی هنرمندانه فرانسوی و قدرت خام موتورهای آمریکایی بودند؛ ترکیبی که هنوز هم برای علاقه‌مندان خودروهای کلاسیک، یادآور دوران طلایی صنعت خودروسازی است.