شناسهٔ خبر: 75384438 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مدیر انجمن اولیا و مربیان استان کرمانشاه:

بازتعریف نقش خانواده‌ها در نظام تربیتی دانش‌آموزان ضروری است

کرمانشاه - ایرنا - رییس اداره انجمن اولیا و مربیان آموزش و پرورش استان کرمانشاه با تأکید بر اهمیت پیوند خانواده و مدرسه در فرآیند تعلیم و تربیت دانش آموزان گفت: با توجه به شرایط زندگی امروز جامعه یعنی تغییر سبک زندگی شهری (آپارتمان نشینی، فضای مجازی و کاهش جمعیت خانواده‌ها)، باز تعریف نوع همکاری و هم‌افزایی میان والدین، معلمان و عوامل اجرایی مدارس بیش از هر زمان دیگری ضروری است.

صاحب‌خبر -

صمد ملکی روز شنبه در گفت‌وگو با ایرنا توضیح داد:‌ حوزه تعلیم و تربیت دانش‌آموزان سه ضلع اصلی دارد؛ خانواده، معلم و عوامل اجرایی مدرسه، و هر یک نقش تعیین‌کننده‌ای در شکل‌گیری شخصیت و مهارت‌های زندگی دانش‌آموز ایفا می‌کنند.

وی افزود: در گذشته ارتباط میان والدین و مربیان به‌صورت طبیعی و مستمر برقرار بود اما امروز به‌دلیل تغییر سبک زندگی شهری، آپارتمان‌نشینی و کاهش جمعیت خانواده‌ها به یک یا دو فرزند، این ارتباط کمرنگ‌تر شده و کودکان فرصت تمرین مهارت‌های اجتماعی را از دست داده‌اند.

مدیر انجمن اولیا و مربیان آموزش و پرورش استان کرمانشاه بیان کرد: «مدرسه تنها محل آموزش علمی نیست» و اگر قرار بود آموزش و پرورش صرفاً آموزش علم باشد، نام آن را آموزشگاه می‌گذاشتند، مدرسه جایی است برای پرورش همه‌جانبه دانش‌آموزان در ساحت‌های مختلف علمی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و تربیتی.

ملکی تأکید کرد: انتظار خانواده‌ها از مدرسه نباید محدود به آموزش درسی باشد، چرا که کارکرد واقعی مدرسه تربیت انسان متعادل و توانمند برای زندگی اجتماعی است.

خانواده ها باید به معلمان و مدیران مدارس اعتماد کنند

وی گفت: در این راستا خانواده‌ها باید به مدیران و معلمان اعتماد کنند و در اجرای برنامه‌های آموزشی و پرورشی همراه باشند، چرا که در سایه اعتماد و همکاری دوجانبه، فرآیند تربیت به نتیجه می‌رسد.

به گفته ملکی برخی از والدین به‌دلیل تک‌فرزندی، فرزندانشان را از تجربه مسئولیت‌پذیری و تعامل جمعی محروم می‌کنند، در حالی که مدرسه می‌کوشد این مهارت‌ها را از طریق فعالیت‌های گروهی، ورزشی، هنری و فوق‌برنامه به دانش‌آموز بیاموزد.

این مسوول آموزش و پرورش استان کرمانشاه فضای مجازی را یکی از چالش‌های جدی تربیتی در این دوره زمانه دانست و تصریح کرد: «فضای مجازی کودکان و نوجوانان را منزوی کرده و ارتباط واقعی آن‌ها با جامعه را کاهش داده است، باید با همکاری خانواده و مدرسه، تعادل در استفاده از فناوری را آموزش دهیم.»

وی، در ادامه از مهم‌ترین وظایف مدارس را اجرای طرح‌های آموزشی برای ارتقای سواد تربیتی والدین دانست طرحی که از طریق برگزاری کلاس‌ها و نشست‌های «مدرسان خانواده» دنبال می‌شود.

مدیر انجمن اولیا و مربیان آموزش و پرورش استان کرمانشاه گفت: در این دوره های کلاسی، والدین با شیوه‌های صحیح تعامل با فرزندان نوجوان، مدیریت رفتار، کنترل هیجانات، تربیت رسانه‌ای و مهارت‌های ارتباطی آشنا می‌شوند.

ملکی همچنین به ضرورت مطالبه‌گری والدین اشاره کرد و گفت: خانواده‌ها حق دارند از مدارس بخواهند که برای فرزندانشان برنامه‌های فرهنگی، تفریحی و اردویی داشته باشند، چرا که این برنامه‌ها بخشی از رشد اجتماعی و عاطفی کودک را شکل می‌دهند.

وی ادامه داد: «انجمن‌های اولیا و مربیان باید فعال‌تر شوند؛ والدین می‌توانند در امور فنی، ورزشی، فرهنگی و حتی خدماتی مدارس کمک کنند و این همکاری‌ها لزوماً مالی نیست، بلکه گاهی حضور و تجربه والدین ارزشمندتر از هر کمک مادی است.»

مدیر انجمن اولیا و مربیان آموزش و پرورش استان کرمانشاه در پایان از رسانه‌ها خواست برای ترویج فرهنگ گفت‌وگو میان خانواده و مدرسه همکاری بیشتری داشته باشند و گفت: «اگر خانواده‌ها آگاه و همراه شوند، بسیاری از چالش‌های رفتاری، عاطفی و اجتماعی دانش‌آموزان حل خواهد شد.»

۲۴ تا ۳۰ مهرماه به عنوان هفته پیوند اولیاء و مربیان نامگذاری شده و شده و به همین مناسبت ویژه‌برنامه‌هایی در مدارس و مراکز آموزش و پرورش سراسر کشور به اجرا در می‌آید.

استان کرمانشاه با بیش از ۲ میلیون نفر جمعیت بیش از ۳۵۰ هزار دانش آموز دارد.