شناسهٔ خبر: 75381730 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

زندگی کودکانه با کتاب؛

۲۸ درصد اعضای کتابخانه‌های قزوین را کودکان تشکیل می‌دهند

قزوین - ایرنا - سرپرست کتابخانه‌های عمومی قزوین گفت: کتابخانه‌های استان ۶۰ هزار و ۹۶۴ عضو دارد که ۲۸ درصد آن را کودکان تشکیل می‌دهند.

صاحب‌خبر -

مهدیه السادات قافله‌ باشی روز شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: استان قزوین دارای ۴۲ کتابخانه نهادی و ۱۷ کتابخانه مشارکتی با زیربنای ۳۱ هزار و ۳۷۷ مترمربع است که ۶۰ هزار و ۹۶۴ عضو فعال دارد.

وی ادامه داد: یکی از راه‌های جذب کودکان به کتابخانه‌های عمومی و انس و دوستی با یار مهربان، آماده‌کردن فضای کودکانه کتابخانه‌ها است که اثرات بسیار مثبتی بر ترویج کودکان کتاب و کتابخوانی دارد.

به گفته این مسوول، در مجموع یک میلیون و ۱۱۳ هزار و ۵۵۵ کتاب در کتابخانه‌های قزوین وجود دارند که از این تعداد ۱۶۱ هزار و ۶۵۶ نسخه کتاب مربوط به کودکان است.

قافله‌باشی تصریح کرد: منابع کتاب بخش کودک و نوجوان باید از یک جذابیت و تنوعی برخوردار باشد و از این رو ایده‌ها و برنامه‌های مختلفی در دستور کار قرار گرفته و در حال حاضر بخش کودک یکی از پویاترین و فعال‌ترین بخش کتابخانه‌های استان محسوب می‌شود.

به گفته این مسوول، امروز نیازمند تقویت زیرساخت‌های کتابخانه‌ای هستیم تا در کنار تقویت بخش کودک، فضایی برای همجواری مادر و کودک نیز داشته باشیم.

وی ادامه داد: فضای کتابخانه‌ای مشخص در برخی از مناطق منفصل شهری قزوین وجود ندارد و برنامه‌ریزی شده تا سه کامیونت برای داشتن کتابخانه سیار تهیه شود و مطالعه کتاب و کتابخوانی در دور افتاده‌ترین مناطق این استان نیز صورت گیرد.

قافله‌باشی بیان کرد: بیش از ۲۰ منطقه در استان قزوین با جمعیتی بالغ بر ۲ هزار و ۵۰۰ نفر فاقد کتابخانه هستند که بایستی فضای مورد نیاز مطالعاتی را در این مناطق ایجاد کرد و در این زمینه کتابخانه‌های سیار می‌توانند کمک شایان توجهی در این زمینه داشته باشند.

به گفته این مسوول، هر دستگاه کتابخانه سیار می‌تواند تا ۳۰ منطقه را تحت پوشش فرهنگی خود قرار دهد و امروز قزوین به سه کتابخانه سیار احتیاج دارد تا کمبودهای امکانات فرهنگی، به خصوص در حوزه کتاب و کتابخوانی با این قبیل اقدامات جبران شود.

سرپرست کتابخانه‌های عمومی قزوین خاطرنشان کرد: کتابخانه‌های سیار در راستای عدالت آموزشی در مناطق محروم و حاشیه نیز می توانند نقش بسزایی داشته باشند و باید اقدامی صورت گیرد تا کودکان این مناطق به کتاب دسترسی بهتری داشته باشند.