ترندهای روزانه نوعی دماسنج فضای عمومی شبکههای اجتماعی محسوب میشوند. از یک طرف برای روزنامهنگاران، پژوهشگران رسانه و تولیدکنندگان محتوا، ترندها میتوانند بهعنوان منبعی برای شناسایی سوژههای تازه و پیگیری دغدغههای افکار عمومی عمل کنند. از طرف دیگر برای کاربران عادی هم این امکان را فراهم میآورند که بدانند جامعه آنلاین در ۲۴ ساعت گذشته بیشتر روی چه موضوعاتی متمرکز بوده است؛ خواه این موضوعات اجتماعی و فرهنگی باشند یا سیاسی، اقتصادی و حتی سرگرمی.
البته باید توجه داشت که ترندها همیشه بهطور کامل بازتابدهنده واقعیت نیستند؛ گاهی پویشهای سازمانیافته یا الگوریتمهای پلتفرمها میتوانند موضوعی را بهطور مصنوعی برجسته کنند. ازاینرو تحلیل ترندها نیازمند نگاهی انتقادی و بررسی چندجانبه است.
گروه دادهکاوی ایرنا با استفاده از سامانه پایشگر شبکههای اجتماعی، به استخراج ترندهای داغ ۲۴ ساعت گذشته در بسترهای مختلف توئیتر، تلگرام و اینستاگرام و همچنین پلتفرمهای داخلی ایتا و روبیکا پرداخت. در پایان نیز، ترندهای گوگل با استفاده از ابزار «گوگل ترندز» جمعآوری و در جدول زیر ارائه شده است:
ترندهای داغ و محتوای پربازدید ۲۴ ساعت گذشته را میتوان بر اساس بسترها اینچنین تحلیل و طبقهبندی کرد:
در توئیتر، هشتگ اخراج افغانی مطالبه ملی برجسته شده که جزو هشتگهای رایج و تکراری در این بستر است و هر از چندگاهی پرتکرار و حتی ترند میشود.
در اینستاگرام، پست حمایتی رسول خادم با ۱.۲ میلیون بازدید و ۱۵۵ هزار لایک از محبوبترین محتواهای این بستر بوده است. به طور کلی پستهای صفحه قمارباز منتسب به رسول خادم، جزو محتواهای پربازدید و محبوب کاربران این شبکه اجتماعی محسوب میشوند.
در تلگرام، همچنان انس، طلاگرمی،آبشده نقدی و تتر جزو هشتگهای ترند به شمار میروند، ضمن این که مستند چالشی درباره جنگ تعرفهای آمریکا علیه چین جزو پستهای پربازدید ۲۴ ساعت گذشته تلگرام بوده است.
در ایتا و روبیکا، هشتگها همچنان در اعلام برائت از اسرائیل، یادبود امام عصر و برخی محتواهای تبلیغاتی و سرگرمی بودهاند.
صابر کاظمی در گوگل ترندز جزو کلیدواژههای پرتکرار بوده که اشارهای دارد به کما رفتن ستاره والیبال ایران.