به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و هنر برنا؛ مجسمهی حرکتی «زلفون کی زنجیر» با نگاهی انتقادی به چرخه استثمار زنان در صنعت تجارت مو در پاکستان و جنوب شرق آسیا، در فضای هنری نیویورک توجه بسیاری را برانگیخته است.
در این اثر، رشتهای از موی بافتهشده بهصورت مکرر به سمت بالا پیچ میخورد و پس از ریتمی کندشونده، ناگهان سقوط میکند؛ حرکتی که استعارهای از چرخه بیپایان بهرهکشی از بدن و کار زنان در بازار جهانی زیبایی است.
سمیه سید، دانشجوی کارشناسی ارشد هنرهای زیبا در نیویورک، خالق این مجسمه است. او نام اثر خود را «زلفون کی زنجیر» گذاشته که در زبان اردو به معنای «زنجیر گیسوان» است.
سید در توضیح ایدهاش گفته است این زنجیر نمادی از تکرار و اسارت است؛ چرخهای که در آن موهای زنان دوباره رشد میکند و سرمایهداران بار دیگر برای خرید آن بازمیگردند.
در توضیح تصویری این اثر آمده است: با هر بار سقوط مو، ردی سیاهتر برجای میماند. نشانهای از زخمی که از استثمار بر بدن و تاریخ زنان حک میشود.
این مجسمه با ترکیب حرکت، صدا و تکرار، مفاهیم بدن، کار و سرمایه را در بستری شاعرانه و انتقادی به چالش میکشد.
انتهای پیام/