به گزارش خبرنگار ایرنا حجتالاسلام والمسلمین سید علیرضا عبادی روز پنجشنبه در نشست ائمه جماعات دانشگاههای استان افزود: امروز شاهد هستیم که جهان بهویژه کشورهای اسلامی در زیر سلطه و فشار قدرتهای استعماری غرب قرار دارند و این قدرتها با ترویج تفکرات ضد بشری، به ویژه در عرصههای سیاسی و اجتماعی، جوامع مختلف را به فساد و تباهی کشاندهاند.
وی ادامه داد: در عصر کنونی، تمدن اسلامی باید بهعنوان یک الگوی صحیح و جایگزین برای تفکرات فاسد و پوسیدهای که در غرب ترویج میشود، مطرح شود.
نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی و امام جمعه بیرجند گفت: تمدن اسلامی نهتنها برای مسلمانان، بلکه برای تمامی انسانها میتواند راهگشا باشد و به حل بحرانهای موجود در جهان کمک کند.
وی به نقش معلمان، اساتید و فرهنگیان در شکلدهی به تمدن اسلامی اشاره کرد و افزود: معلمان و اساتید بهعنوان سنگربانان فرهنگی، نقش بسیار مهمی در هدایت انسانها به سمت کمال و تعالی دارند و این مسوولیت تنها محدود به تعلیم علم نیست بلکه شامل تربیت اخلاقی و ایجاد بسترهایی برای رشد معنوی و اجتماعی انسانها میشود.
حجتالاسلام و المسلمین عبادی تاکید کرد: خدمت فرهنگی، بهویژه در شرایط فعلی که جهان در حال گریز از هویت انسانی و اسلامی است، از اهمیت ویژهای برخوردار است و معلمان و اساتید باید در مسیر تعالی اخلاقی، فکری و دینی نسلهای آینده گام بردارند و در راستای احیای تمدن اسلامی و هدایت انسانها به سوی کمال تلاش کنند.
وی ادامه داد: در شرایط کنونی که جنگها، فسادها و بحرانها در بسیاری از کشورهای دنیا در حال گسترش است، نیاز به بازگشت به اصول تمدن اسلامی و انسانی بیش از هر زمان دیگری احساس میشود.
نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی در ادامه گفت: این تمدن میتواند بهعنوان یک الگوی اصلاحی و معنوی برای مقابله با فساد و بحرانها عمل کند.
وی با اشاره به نمونههایی از همبستگی جهانی مانند مراسم اربعین حسینی که بهعنوان یک حرکت جهانی در جهت خدمت به انسانها و تقرب به خداوند برگزار میشود، تصریح کرد: در اربعین حسینی، میلیونها انسان از کشورهای مختلف با ادیان و مذاهب مختلف در کنار یکدیگر به خدمت به بندگان خداوند میپردازند و این نشاندهنده قدرت تمدن اسلامی در ایجاد همبستگی میان انسانها است.
حجتالاسلام و المسلمین عبادی همچنین با اشاره به آیه قرآن که انسان را موجودی با استعدادهای الهی میشمارد، گفت: انسان موجودی است که بهواسطه اندیشه، عقل، اراده و اختیار، از دیگر موجودات متمایز میشود. برای رسیدن به کمال، انسان باید استعدادهای خود را به فعلیت برساند و در این مسیر، از موانع خودشناسی و درک صحیح از رسالت انسانی عبور کند.
وی در ادامه توضیح داد که قرب به خداوند به معنای نزدیکی زمانی یا مکانی نیست، بلکه به معنای رشد و تکامل در ابعاد فکری، اخلاقی و عملی انسان است.
امام جمعه بیرجند افزود: قرب یعنی انسان در اندیشه و عمل خود به مظهر صفات الهی تبدیل شود و انسان کامل کسی است که در روح و جسم خود صفات الهی را تجلی میدهد و در مسیر هدایت و کمال گام برمیدارد.