به گزارش خبرگزاری ایمنا، مراسم وداع و تشییع پیکر «ناصر تقوایی» نویسنده و کارگردان سینما امروز _پنجشنبه بیستوچهارم مهر_ در ساختمان شماره ۲ خانه سینما برگزار شد.
   مرضیه وفامهر همسر مرحوم ناصر تقوایی، رائد فریدزاده، محمد حمیدی مقدم، همایون اسعدیان، فریدون جیرانی، سیروس مقدم، آزیتا حاجیان، ایرج راد، تورج اصلانی، مسعود فروتن، پژمان بازغی، حبیب رضایی، محمدمهدی عسگرپور، منوچهر شهسواری، امیر شهاب رضویان، محمدرضا داوودنژاد، کتایون ریاحی، مجید مظفری، محمود گبرلو، دانش اقباشاوی، حسین محجوب، پانتهآ پناهی، رضا کیانیان، گوهر خیراندیش، سعید پیردوست، جواد طوسی، محسن امیر یوسفی، کوروش سلیمانی، جهانگیر کوثری، سارا بهرامی، فرزاد موتمن، سعید عقیقی، علی اوجی، سیف الله صمدیان، علیرضا رضاداد، احمد مسجدجامعی در این مراسم حضور پیدا کردند.

اسعدیان: «صداقت و شرافت» واژه مشترک نوشتهها برای تقوایی است
در ابتدای این مراسم همایون اسعدیان رئیس خانه سینما با بیان اینکه امروز برای بدرقه یکی از بزرگان سینمای ایران جمع شدهایم، اظهار کرد: آنچه در نوشتههای این روزها برای تقوایی مشترک بود، صداقت و شرافت بود.
وی افزود: تمام قد سر تعظیم فرود میآوردیم در مقابل مردی که یک عمر با صداقت و شرافت زندگی کرد. اجازه بدهیم حرفی نزنیم و صدای این صداقت و شرافت را بیشتر بشنویم. سپس موزیک یکی از فیلمهای تقوایی پخش شد.
روشنفکر ضد حکومت نیست
سپس صدای زندهیاد تقوایی پخش شد که در بخشی از آن درباره فیلمسازی سخن گفت و تاکید کرد: من دوست دارم فیلمی را که دوست دارم بسازم. اگر نتوانم فیلم بسازم، عکاسی میکنم و اگر نتوانم عکاسی کنم به سراغ آموزش میروم.
در ادامه بخشی از سخنهای مرحوم ناصر تقوایی پخش شد که میگفت: در دوران معاصر شاهدیم که جریان ضدروشنفکری در جهان شکل گرفته شده است درحالی همه هنرمندان روشنکر نیستند هرچند هنرمندان از دل جریان روشنفکری بیرون میآیند و این رفتار جامعه نسبت به هنرمندان جای سوال و تعجیب است که هرچه هنرمند بیشتر کنشگری اجتماعی دارد، محکومتر است.
   وی با بیان اینکه هنر مدرن، هنر ساختارهاست، تصریح کرد: داستانهای نوین بشر همگی تکراری هستند، اما وقتی آنها را در یک ساختار جدید میبینیم و ارائه میکنیم، جذابیت پیدا میکنند.
   این هنرمند با طرح این مسئله که گفته میشود، داستانهای دروغین وارد سینما شده است، گفت: سینما واقعیتر از خودِ زندگی است، چراکه به جنبههایی از زندگی میپردازد که قابل بیان و مشاهد نیست و در سینما نمایش داده میشود.
   تقوایی با بیان اینکه مردم ایران یک مردم شاعر مسلک هستند و به همین دلیل وقتی که شعر ما مدرن شد، جامعه ما به کلی تغییر شکل داد و سلیقهاش را عوض کرد، گفت: شاید این کار به نوعی با دهخدا شروع شد، وقتی به مجموعه واژههای او نگاه میکنیم، فکر میکنیم ما چه ادبیات پرباری در گذشته داشتیم و این زبان فارسی چی بوده که این مجموعه لغات اینقدر گسترده است.

این نویسنده و کارگردان سینما علت وقوع مشروطه را جبران عقبماندگیها دانست و ادامه داد: آن چیزی که موجب مشروطه شد، اقدامی برای جبران عقبماندگیها بود. در این دوران تمام مردم ایران از مذهبیها و غیرمذهبیها و روشنفکران و دیگر افراد دستبهدست هم دادند تا عقبماندگی کشور را جبران کنند. در این دوران روشنفکران ما جنب و جوش عمومی پیدا میکنند و با وجود اینکه در اقلیت بودنشان جنگ را برنده شدند.
   وی افزود: برعکس چیزی که ماجرای مشروطه و جنبش مشروطه وانمود میشود این جنبش مختص هیچ گروه خاصی نبود، یکباره یک ملتی به تکاپو میافتد تا عقب افتادگی خودش را جبران کند، از این رو دیندار و بیدین و مذهبی و روشنفکر و همه دست به یکی کردند که این مملکت را نجات دهند، بنابراین من معتقدم هیچ انقلابی بر ضد هیچ حکومتی نیست و مسئله براندازی وجود ندارد، بلکه مسئله سازماندهی و نجات یک ملت، یک مملکت است.
   تقوایی، هویت را یک امر معنوی دانست و تصریح کرد: یک اثر هنری همچون یک سنگی است که کودکی به طرف دنیای آینده پرتاب میکند و در آینده قضاوت میشود.
سرود ای ایران از فیلم «ای ایران» زندهیاد ناصر تقوایی پخش شد. اجرای موسیقی جنوبی و سنج و دمام نوازی توسط محسن شریفیان و گروهش از دیگر برنامههای در نظر گرفته شده برای مراسم وداع با ناصر تقوایی بود و با اجرای این موسیقی پیکر زندهیاد تقوایی برای انجام مراسم خاکسپاری تا امامزاده طاهر کرج مشایعت و از ساختمان شماره ۲ خانه سینما خارج شد. هنرمندان و علاقهمندان به این سینماگر تا تقاطع خیابان طالقانی پیکر وی را همراهی کردند.
