شناسهٔ خبر: 75355752 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

وزیر آموزش و پرورش: ۷۷۳۰ مدرسه در دستور کار ساخت داریم

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه در حوزه فضا و سخت‌افزار، ساخت ۷۷۳۰ مدرسه در دستور کار این وزارتخانه قرار دارد، گفت: میانگین ساخت این ۷۷۰۰ مدرسه تقریباً ۵۲ درصد پیشرفت دارد. همچنین در جلسه‌ چند روز قبل شهر قدس ۲۴۰۷ پروژه را همزمان در سراسر کشور افتتاح کردیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، علیرضا کاظمی با حضور در شبکه خبر درباره اهداف سفرش به اصفهان گفت: هدف اصلی از حضور در استان اصفهان، بحث شرکت در بیست‌وهفتمین جشنواره خیرین مدرسه‌ساز بود که پنجشنبه (امروز، ۲۴ مهر) برگزار می‌شود و اتفاقات خوبی رقم خواهند خورد. امیدواریم فرصت حضور رئیس جمهور را داشته باشیم. در کنار این موضوع چند برنامه دیگر را در دستور کار داشتیم که یکی از آنها سفر به شاهین‌شهر و حضور در جمع همکاران و اعضای شورای آموزش و پرورش شاهین‌شهر و میمه بود.

او با بیان اینکه قرار شده است کمک‌های خوبی صورت گیرد تا بخشی از مشکلات در حوزه‌های مختلف مرتفع شود، افزود: شاید برای اولین بار در تاریخ آموزش و پرورش اجتماع باشکوه مدیران کل آموزش و پرورش، مدیران کل نوسازی کشور، روسای مجامع خیرین استان‌های کشور و هیات‌مدیره جامعه خیرین کشور، اعضای شورای معاونان وزارت آموزش و پرورش گرد هم آمدند تا هم پیمان ببندند و هم مسائل آموزش و پرورش را بررسی کنند تا همه دست به دست هم دهیم اتفاقات بزرگی در نظام تعلیم و تربیت رقم بخورد، این‌ها پیش‌درآمد جشنواره اصلی است که دستاوردهای خیلی بزرگی خواهد داشت.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه هتل زیبای جنت محصول یک کار جمعی بود و این هتل بسیار فاخر و شایسته معلمان نظام جمهوری اسلامی ایران را به عنوان یک پروژه افتتاح کرد، ادامه داد: همچنین یک مجموعه ورزشی را افتتاح کردیم، کلنگ زدیم و این‌ها برنامه‌های متعددی بودند که در حاشیه مراسم اصلی شکل گرفتند.

کاظمی در پاسخ به این سوال که عدالت آموزشی چیست، گفت: اگر بخواهیم به موضوع عدالت بپردازیم، بارزترین مصداق عدالت و زیربنایی‌ترین مصداق عدالت، عدالت آموزشی است یعنی عدالت آموزشی می‌تواند زمینه تحقق عدالت در همه حوزه‌های دیگر را فراهم کند و زمانی که آموزش و یادگیری برای یک جامعه فراهم نباشد حرف‌زدن از عدالت در حوزه‌های دیگر بی‌ معناست. عدالت آموزشی زیربنای همه عدالت‌ها در بخش‌های دیگر و نقطه آغاز توسعه عدالت است.

او افزود: وقتی گفته می‌شود عدالت آموزشی، مقام معظم رهبری تعبیر بسیار زیبایی دارند و موضوع نصیب برابر آموزشی را مطرح می‌کنند یعنی کاری کنید فرصت‌های آموزشی در ابعاد مختلف برای همه مهیا شود. رییس جمهور نیز توجه ویژه‌ای به نظام تعلیم و تربیت دارند و این نقطه‌عطفی در تاریخ نظام جمهوری اسلامی ایران است. یعنی اگر پیروزی انقلاب، ۲۲ بهمن، جنگ را نقطه عطف بدانیم، یکی از نقاط عطف تحول‌آفرین، توجه ویژه‌ای است که در این دوره به نظام تعلیم و تربیت می‌شود.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه رییس جمهور در بیش از ۵۰ جلسه شخصا به موضوع آموزش و پرورش و عدالت آموزشی پرداخت، ادامه داد: رییس جمهور در هیچ شرایطی این اولویت را کنار نگذاشتند حتی در شرایط جنگ ۱۲روزه. در ایام جنگ ۱۲روزه درگیر مراسم تشییع برادرم بودم و برای تشییع عازم مشهد بودیم. متوجه شدیم که آتش‌بس اعلام شد و چند ساعت بعد از دفتر رئیس جمهور زنگ زدند که آقای رئیس جمهور با شما کار دارد که بعد از صحبت، رئیس جمهور اعلام کردند می‌خواهند که جلسه‌ای در رابطه با مسائل آموزش و پرورش می‌خواهند بگذارند. اولین جلسه‌ای که رئیس جمهور این کشور بعد از جنگ گذاشت درباره مسائل آموزش و پرورش بود. به نظر من ایمان راسخ رییس جمهور، باور قلبی ایشان و عمل به این باور، طبیعتاً تحول بزرگی را رقم خواهد زد.

کاظمی با بیان اینکه تحول در حوزه‌های فرهنگی نظام آموزشی چیزی نیست که ملموس و محسوس باشد گفت: بخش اصلی و اثربخشی آن در کف جامعه ممکن است سال‌ها طول بکشد تا مردم آن را ببینند.

او با بیان اینکه رئیس جمهور دو مسئله عدالت و کیفیت را مطرح کردند افزود: در موضوع عدالت دو رویکرد را دنبال می‌کنیم، رویکرد اول این است که نشر عدالت را دولت‌پایه نکنیم و مردم‌پایه کنیم. ظرفیت مردم ظرفیتی بی‌نهایت است و نمی‌توان برای آن حد و مرز در نظر گرفت اگر بتوانیم این باورها را در مردم ایجاد و زمینه حضور مردم را برای کمک به نظام تعلیم و تربیت مهیا کنیم، هیچ چیز نمی‌تواند با این ظرفیت برابری کند کما اینکه در جنگ همین اتفاق افتاد.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: باور مقام معظم رهبری به مردم و میدانداری مردم در حل مسائل کشور تقریباً همیشه مورد تاکید بوده است.

کاظمی به رویکرد دوم اشاره کرد و گفت: رویکرد دوم این است که در نظام تعلیم و تربیت، عدالت را با نگاه به آینده و نیازهای آینده دنبال کنیم لذا اگر فضایی می‌سازیم، اگر معلمی تربیت می‌کنیم، اگر تجهیزاتی را آماده می‌کنیم مبتنی بر شرایط آینده طراحی کنیم. آینده فناورانه، آینده هوشمند، آینده الکترونیکی، آینده‌ای که هزاران ویژگی دارد. این آینده را باید ترسیم کنیم و مبتنی بر آن این عدالت را بسط و نشر دهیم.

او افزود: عدالت وقتی مطرح می‌شود گاهی فقط به ساخت فضا تنزل داده می‌شود و عده‌ای فکر می‌کنند رئیس جمهور و ما فقط مدرسه می‌سازیم. اینگونه نیست، شاید حق هم داشته باشند چون این موضوع محسوس و دیده می‌شود.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه در حوزه فضا و سخت‌افزار ۷۷۳۰ مدرسه در دستور کار ساخت قرار دارد که میانگین ساخت این ۷۷۰۰ مدرسه تقریباً ۵۲ درصد پیشرفت دارد گفت: در سامانه‌ای که در جنب اتاق من و در دفتر رئیس جمهور وجود دارد تمام این پروژه‌ها، نقطه به نقطه قابل رؤیت و قابل رصد با تصویر، با گزارش دقیق، با ابعاد مختلف است و در جلسه‌ چند روز قبل شهر قدس ۲۴۰۷ پروژه را همزمان در سراسر کشور افتتاح کردیم. بخش مهم‌تر، تجهیزات و فناوری‌های سخت مورد نیاز این مدارس است که در حال آماده شدن است، مطالعات بسیار عمیقی انجام شده، در دو مدرسه شهر قدس به صورت آزمایشی آماده کردیم و شنبه همراه رئیس جمهور بازدید خواهیم داشت تا ببینیم آیا نگاه آینده ما را تامین می‌کند.

کاظمی گفت: مطالعات بین‌المللی انجام‌شده برای هر دوره بسته فناوری متعدد و مجزایی برای مقاطع مختلف در نظر گرفته شده، مثلا برای دوره اول ابتدایی یک بسته پرورشی، یک بسته ورزشی، یک بسته علمی، یک بسته محیط زیستی، یک بسته بهداشتی دیده شده و همه اینها با رویکرد فناوری دنبال می‌شود که در صورت تایید در تمام مدارس بسط و نشر می‌دهیم.

ادامه دارد