شناسهٔ خبر: 75353230 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: گجت نیوز | لینک خبر

سدان اسپرت هیوندای لافستا در آستانه ورود به بازار ایران + مشخصات و امکانات

صاحب‌خبر - یکی از شرکت‌های واردکننده خودرو به ایران قصد دارد تا سدان اسپرت و اقتصادی هیوندای لافستا را در کشورمان عرضه کند. با توجه به برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در حوزه واردات خودرو، یکی از شرکت‌های فعال در این عرصه تصمیم به عرضه سدان اسپرت و اقتصادی هیوندای لافستا (Hyundai Lafesta) در بازار ایران گرفته است. این سدان که با هدف قرار دادن قشر جوان و تأکید بر طراحی پویا و عملکرد جذاب تولید شده است، در سطح جهانی و به خصوص در بازارهای آسیایی در رده یکی از مقرون‌به‌صرفه‌ترین محصولات سبد تولیدی هیوندای قرار می‌گیرد. در این بخش از اخبار خودرو به بررسی مشخصات و امکانات این سدان جذاب می‌پردازیم. فهرست مطالب نگاهی به طراحی ظاهری به‌روز سدان هیوندای لافستا مقایسه ابعاد با رقبا مشخصات فنی Hyundai Lafesta 2025 طراحی کابین سدان لافستا 2025 امکانات رفاهی و ایمنی قیمت احتمالی در ایران نگاهی به طراحی ظاهری به‌روز سدان هیوندای لافستا هیوندای لافستا که نخستین بار در سال ۲۰۱۸ به‌طور اختصاصی برای پاسخگویی به تقاضای بالای بازار چین در سگمنت سدان‌های جوان‌پسند معرفی شد، یک نمونه برجسته از تلفیق اصول طراحی اسپرت هیوندای با هدف‌گذاری اقتصادی است. این خودرو به سرعت به یکی از جذاب‌ترین گزینه‌ها برای خریدارانی تبدیل شد که خواهان یک سدان خانوادگی با روحیه‌ کوپه اسپرت بودند. لافستا 2025 با یک چهره‌ی تهاجمی و کاملاً اسپرت عرضه می‌شود. المان اصلی در نمای جلویی این سدان جلوپنجره‌ بزرگ آبشاری با ساختار مشبک تیره است که عرض خودرو را تقویت می‌کند. چراغ‌های اصلی جلو که از نوع LED باریک هستند، به‌طور هدفمند با خطوط جلوپنجره ترکیب شده و حس تهاجم را القا می‌کنند. نکته‌ جالب توجه در طراحی هیوندای لافستا تعبیه‌ چراغ‌های روز با طرح شش‌ضلعی و ابعاد کوچک در بخش داخلی جلوپنجره است. با این حال، استفاده از ادوات پلاستیکی در برخی نقاط سپر و خط نامتقارن و لبه‌ برجسته در محل اتصال کاپوت به سپر، جزئیاتی هستند که از نظر بصری، کیفیت کلی کار را تحت‌الشعاع قرار می‌دهند و توی ذوق می‌زنند. لافستا از نظر ابعادی به گونه‌ای طراحی شده که با وجود قرارگیری در رده‌ سدان، فرمی شبیه به کوپه چهاردر داشته باشد. سقف شیب‌دار این خودرو که به صورت پیوسته به صندوق عقب متصل می‌شود، و خطوط برجسته و عمیق روی بدنه‌ جانبی خود گویای این موضوع هستند. بیشتر بخوانید آئودی A3 لانگ مدل 2025 از گمرک ترخیص شد هرمس خودرو عرضه خودروهای وارداتی کیا و هیوندای را آغاز کرد هیوندای آزرا گرنجور نسل جدید در نمایشگاه خودرو تبریز به نمایش درآمد تحویل کیا K5 وارداتی با کمترین امکانات به مشتریان؛ وعده نسخه فول آپشن دروغ بود! ارتفاع پایین بدنه (۱۴۲۵ میلی‌متر) در کنار طراحی کشیده (۴۶۶۰ میلی‌متر)، علاوه بر افزایش آیرودینامیک، ظاهر اسپرتی خودرو را تکمیل می‌کند. رینگ‌های آلیاژی با طرح دو رنگ (مشکی و نقره‌ای) که اغلب با کالیپرهای ترمز قرمزرنگ تزئین می‌شوند، این حس اسپرت را در نمای جانبی تثبیت می‌کنند. اما مهم‌ترین نقطه قوت طراحی لافستا نمای عقب آن است که آن را به وضوح از رقبای چینی در بازار ایران متمایز می‌سازد. چراغ‌های باریک عقب که از طریق یک نوار LED به‌هم متصل شده‌اند، حجم‌دهی برجسته روی گلگیرها، در کنار اسپویلر که به صورت سفارشی یا تیپ‌های فول‌تر عرضه می‌شود، وجهه‌ اسپرت آن را تقویت می‌کند. طراحی خاص اگزوزهای دوقلوی واقعی یا تزئینی و محل مناسب نصب پلاک در بخش مرکزی سپر، زیبایی بصری این قسمت را بهبود می‌بخشند. البته، به دلیل طراحی خاص سپر و بخش آیرودینامیک، این بخش هنگام برخورد یا تصادف از عقب، به طور بالقوه آسیب‌پذیرتر به نظر می‌رسد. مقایسه ابعاد با رقبا لافستا با ابعاد خود دقیقاً در مرکز سگمنت سدان‌های متوسط قرار می‌گیرد و با پلتفرم‌های موفق جهانی رقابت می‌کند. فاصله محوری ۲۷۰۰ میلی‌متری آن، فضای داخلی مناسبی را برای سرنشینان فراهم می‌آورد. هیوندای لافستا با طول ۴۶۶۰ میلی‌متر، کمی کوتاه‌تر از هیوندای النترا ۲۰۲۵ (با طول ۴۷۱۰ میلی‌متر) است و فاصله محوری ۲۷۰۰ میلی‌متری آن دقیقاً با تویوتا کرولا ۲۰۲۴ برابر است که نشان‌دهنده ابعاد استاندارد برای سدان‌های کامپکت و متوسط جهانی است. در مقایسه با رقبای چینی موجود در بازار نظیر کی ام سی J7 و فونیکس آریزو 6 جی تی، لافستا به طور محسوسی دارای ارتفاع کمتری (به ترتیب حدود ۷۰ و ۶۵ میلی‌متر کوتاه‌تر) است که این کاهش ارتفاع مستقیماً در تقویت حس کوپه‌مانند و اسپرت آن نقش دارد، هرچند ممکن است فضای سر سرنشینان عقب را محدود سازد. مشخصات فنی Hyundai Lafesta 2025 سدان هیوندای لافستا منحصراً بر پایه موتورهای توربوشارژ تزریق مستقیم بنزین (GDI) عرضه شده است و هر سه گزینه‌ فنی اصلی آن از نظر انتقال قدرت دارای ساختار مشترکی هستند. تمامی پیشرانه‌ها مجهز به گیربکس‌های اتوماتیک چندسرعته هستند و همگی با ساختار تک دیفرانسیل محرک جلو (FWD) ارائه می‌شوند. بر اساس اطلاعات منتشر شده احتمال ورود مدل مجهز به موتور ۱.۵ لیتری توربو به بازار ایران، به دلایل تعادل بین قدرت، مصرف سوخت و مقرون به صرفه بودن بیشتر است. نسخه پایه مجهز به موتور ۱.۴ لیتری چهار سیلندر توربو توان تولید حداکثر ۱۴۰ اسب بخار قدرت و گشتاور ۲۴۲ نیوتن‌متر را داراست. هماهنگی آن با گیربکس ۷ سرعته دوکلاچه به گونه‌ای تنظیم شده که عملکردی نرم و اقتصادی را به نمایش بگذارد. راندمان سوخت این نسخه بسیار بالاست و مصرف سوخت ترکیبی آن در حدود ۵٫۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر گزارش شده است. با توجه به مشخصات توان و گشتاور، شتاب‌گیری استاندارد صفر تا صد کیلومتر بر ساعت این تیپ در بازه زمانی تقریبی ۹٫۵ ثانیه قرار می‌گیرد. نسخه‌ ۱.۵ لیتری توربو که به عنوان گزینه‌ی محتمل‌تر برای بازار هدف ایران مطرح است، با ارتقای جزئی در حجم، توان خروجی را به ۱۶۰ اسب بخار افزایش می‌دهد و گشتاور آن به ۲۵۳ نیوتن‌متر می‌رسد. این واحد پیشرانه نیز دقیقاً با گیربکس ۷ سرعته دوکلاچه جفت می‌شود. با وجود افزایش توان، به دلیل بهینه‌سازی‌های فنی، مصرف سوخت ترکیبی تنها با اندکی افزایش به حدود ۵٫۸ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر می‌رسد. همچنین شتاب صفر تا صد این مدل به حدود ۸٫۵ ثانیه کاهش یافته است. قوی‌ترین پیشرانه‌ موجود در سبد لافستا، نسخه‌ ۱.۶ لیتری توربو است که با مشخصات فنی نزدیک به تیپ‌های اسپرت N-Line عرضه می‌شود. این موتور از لحاظ توان خروجی برتری چشمگیری دارد و قادر به تولید ۲۰۴ اسب بخار قدرت است و گشتاور آن نیز به ۲۶۵ نیوتن‌متر می‌رسد. این واحد قدرتمند همچنان از همان گیربکس ۷ سرعته دوکلاچه بهره می‌برد که به آن اجازه می‌دهد شتاب صفر تا صد را تنها در مدت زمان تقریبی ۷٫۶ ثانیه به ثبت برساند. با این حال، به دلیل افزایش مصرف سوخت نسبی که در این تیپ به حدود ۶٫۲ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر در سیکل ترکیبی می‌رسد و همچنین هزینه‌ی بالای تولید و قیمت تمام شده‌ این تیپ، ورود مدل ۱.۶ لیتری به بازارهای وارداتی مانند ایران عملاً منتفی است. طراحی کابین سدان لافستا 2025 در طراحی فضای داخلی هیوندای لافستا تلاش شده تا از ماهیت اقتصادی این خودرو فاصله گرفته شود، هرچند که استفاده از متریال لوکس و سطح بالا در ساختار کلی کابین قابل انتظار نیست. در بخش رابط کاربری نیز تأکید قابل توجهی بر ادغام تجهیزات الکترونیکی بوده است. ترکیب دو نمایشگر با ابعاد ۱۰٫۲۵ اینچ، یکی برای کلاستر اطلاعات راننده و دیگری برای سیستم اطلاعات و سرگرمی، هسته‌ مرکزی کابین را تشکیل می‌دهند. یکی از بارزترین ویژگی‌های طراحی داخلی که مستقیماً به ماهیت اسپرت خودرو اشاره دارد، استفاده از فرمان D شکل است که هندلینگ و ارتباط راننده با خودرو را بهبود می‌بخشد. همچنین دسته‌دنده‌ فیزیکی سنتی کاملاً حذف شده و جایگزین آن مجموعه‌ای از دکمه‌های فشاری الکترونیکی برای انتخاب وضعیت‌های رانندگی شده است. در مقابل، کنترل‌های مربوط به عملکردهای محیطی مانند سیستم تهویه‌ مطبوع و سامانه‌ صوتی به صورت کلیدهای گردان فیزیکی حفظ شده‌اند تا دسترسی سریع و لمسی به این قابلیت‌ها بدون نیاز به درگیر شدن با منوهای دیجیتال امکان‌پذیر باشد. برای تیپ‌هایی نظیر N Line، امکانات رانندگی پویا با افزودن پدل شیفترهای نصب شده در پشت فرمان تکمیل شده است. همچنین بخوانید هیوندای موفاسا توسط هرمس خودرو به ایران رسید؛ مشخصات کراس اوور جدید قیمت مزدا CX-50 در بازار آزاد مشخص شد؛ نزدیک 5 میلیارد گران‌تر از قیمت نمایندگی! تویوتا سوپرا GR وارد می‌شود؛ ورود یکی از خاص‌ترین خودروهای اسپرت ژاپنی به ایران تایید شد ورنا ۲۰۲۵ در راه است؛ فیس‌لیفت هیوندای ورنا با تغییرات چشمگیر در طراحی و امکانات جدید لو رفت سدان هیوندای لافستا به طور بهینه برای پذیرش چهار سرنشین با قد متوسط طراحی شده است. با این حال، محدودیت‌های فیزیکی ناشی از طراحی سقف در بخش عقب موجب شده است که فضای بالای سر برای سرنشینان بلندقد، به ویژه در صندلی‌های عقب ایده‌آل نبوده و ممکن است در سفرهای طولانی‌مدت منجر به ایجاد ناراحتی شود. همچنین، با توجه به طراحی کابین فشرده‌ سدان‌های اسپرت اقتصادی، فضای کافی در ناحیه‌ جلوی زانو دیده نمی‌شود. لازم به ذکر است که هیوندای لافستا مجهز به یک محفظه‌ صندوق عقب با گنجایش ۴۸۰ لیتر است. امکانات رفاهی و ایمنی در جدول ذیل برخی از مهم‌ترین آپشن‌های رفاهی و ایمنی سدان هیوندای لافستا ذکر شده است: امکانات رفاهی تجهیزات ایمنی نمایشگر دوگانه هوشمند ۱۰٫۲۵ اینچی با رابط کاربری جدید ترمز اضطراری خودکار (AEB) شارژ بی‌سیم تلفن همراه برای راننده و سرنشین جلو سیستم هشدار خروج از خط (LDW) و کمک به حفظ مسیر (LKA) سیستم تهویه مطبوع خودکار دو منطقه‌ای کروز کنترل تطبیقی (ACC) صندلی‌های جلو با تنظیم برقی و گرم‌کن سیستم هشدار برخورد از جلو (FCW) سیستم صوتی با کیفیت بالا هشدار نقاط کور (BSD) و هشدار ترافیک پشت خودرو رابط Apple CarPlay و Android Auto سیستم کنترل پایداری الکترونیکی (ESC) نورپردازی محیطی داخل کابین با قابلیت تنظیم رنگ شش کیسه هوای ایمنی شامل جلو، جانبی و پرده‌ای دوربین عقب با خطوط راهنما و سنسورهای پارک جلو و عقب سیستم کنترل فشار باد تایرها (TPMS) حالت مراقبت از ردیف دوم برای کنترل راحت‌تر سرنشینان عقب سیستم کمک به شروع حرکت در سربالایی (HAC) یادداشت صوتی و شناسایی صدا برای تعامل هوشمند با خودرو سیستم پارک خودکار در نسخه‌های بالاتر قیمت احتمالی در ایران سدان هیوندای لافستا در سه تیپ پیشرانه شامل موتورهای یک چهارم لیتری، یک و نیم لیتری و یک و شش دهم لیتری توربوشارژ عرضه می‌شود که بازه‌ قیمتی آن‌ها در بازار داخلی چین بین 17 هزار دلار تا 22 هزار دلار متغیر است. با در نظر گرفتن این بازه‌ قیمتی و اعمال نرخ تبدیل ارز فرضی ۱۱۰ هزار تومان برای هر دلار آمریکا، می‌توان برآورد اولیه‌ای از هزینه‌ تمام شده‌ این خودرو را برای بازار ایران محاسبه کرد. با تمرکز بر محتمل‌ترین پیشرانه‌ وارداتی یعنی موتور یک و نیم لیتری توربوشارژ با توان خروجی ۱۶۰ اسب بخار و با احتساب هزینه‌های حمل و نقل، بیمه، عوارض گمرکی، مالیات‌های مربوط به ارزش افزوده و سود بازرگانی، قیمت نهایی فروش این مدل هیوندای لافستا در بازار داخلی ایران احتمالاً حول محور ۴ میلیارد تومان خواهد بود.