شناسهٔ خبر: 75341791 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

رئیس پلیس‌ راه استان اعلام کرد

خطرناک‌ترین جاده‌های خراسان رضوی

رئیس پلیس‌ راه خراسان رضوی با اشاره به وضعیت جاده‌های این استان به لحاظ حادثه‌خیز بودن، گفت: اگر در جاده‌های یک‌طرفه استان باشیم مسیر سبزوار به نیشابور مهم‌ترین محور در خراسان رضوی است که حوادث بسیاری در آن اتفاق می‌افتد.

صاحب‌خبر -

سرهنگ حسین میش‌مست در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه در جاده‌های دو طرفه استان نیز مسیر تربت حیدریه - رشتخوار - خواف یکی از محورهای بحرانی است، اظهار کرد: وجود معادن خواف و از سویی تردد ماشین‌های سنگین و سبک موجب می‌شود که عده‌ای به دلیل کم‌حوصلگی به انجام تخلفات بپردازند که منجر به بروز حوادث خطرناکی می‌شود.

وی از جاده مشهد به سمت سرخس به‌عنوان دیگر مسیر خطرناک حادثه‌خیز نام برد و خاطرنشان کرد: جاده سبزوار به بردسکن جزو دیگر مسیرهای خطرناک و حادثه‌خیز خراسان رضوی است.

رئیس پلیس‌ راه خراسان رضوی با بیان اینکه هرچند در حوزه شهرستان نیشابور مسیر شهر نیشابور به سمت فیروزه چند شهر در درونشان ایجاد شده، اما راه‌ها ارتقا نیافته‌اند و این از مهم‌ترین مشکلات موجود است، گفت: گرچه در خراسان رضوی بسیاری از شهرهای کوچک به شهرستان ارتقاء یافتند اما راه‌ها ارتقا نیافتند.

وی بیان کرد: وجود راه‌های دو طرفه و از سویی ترددهای بسیار موجب می‌شود که براثر خطای انسانی، حادثه خطرناک و بعضاً منجر به فوتی رخ دهد که روز گذشته نیز شاهد یکی از حوادثی بودیم که در آن سه نفر جان خود را از دست دادند.

میش‌مست با تأکید بر اینکه هرچه بتوانیم ایمنی جاده‌ها را ارتقا دهیم و مسیرها و وسایل نقلیه را ایمن‌تر کنیم قطعاً در کاهش جان‌باختگان حوادث ترافیکی می‌تواند تأثیرگذار باشد، گفت: علیرغم اینکه خراسان رضوی دومین استان پرجمعیت کشور است و از سویی وجود بارگاه علی بن موسی‌الرضا در این استان، اما در حوزه جاده‌های آزادراهی و بزرگراهی نسبت به استان‌هایی که در ردیف ما هستند مانند اصفهان بسیار ضعیف هستیم.

شهرهای کوچک شهرستان شدند اما جاده‌هایشان ارتقا نیافت

وی وضعیت جاده‌های خراسان رضوی را علیرغم وضعیتی که به لحاظ جمعیتی و تردد دارد بسیار ناایمن و نامناسب دانست و افزود: هر چند سالانه ۳۰ میلیون نفر زائر و مسافر به مشهد امام رضا می‌آیند اما در حوزه راه‌ها وضعیت خوبی نداریم.

رئیس پلیس‌ راه خراسان رضوی با انتقاد از اینکه بسیاری از شهرهای کوچک را مانند فیروزه، دولت‌آباد زاوه، رشتخوار، ششتمد، صالح‌آباد و ... به شهرستان ارتقا دادیم، اما راه‌ها را ارتقا نداده‌ایم و وضعیت اصلاً مطلوب نیست، بیان کرد: از سویی چون جزو شهرهای کم برخوردار هم هستند عملاً کارمندان دولت سعی دارند مدام در حال تردد باشند و در همان شهر محل خدمت سکونت ندارند و عملا بسیاری از رشتخوار به تربت‌حیدریه، ششتمد به سبزوار و صالح‌آباد به تربت‌جام و فیروزه به نیشابور می‌روند.

خطرناک‌ترین جاده‌های خراسان رضوی

وی با بیان اینکه رفت و آمد بسیار کارمندان دولت در سطح جاده‌ها عملاً مشکلات بسیاری را به وجود آورده است، افزود: برخی مواقع به دلیل اینکه دیر به محل کار نرسند و از سویی خستگی و خواب‌آلودگی در صبح شاهد وقوع تصادفات ناگواری هستیم که در روزهای اخیر اخباری در این خصوص منتشر شده است.

میش‌مست درباره آمار حوادثی که در جاده‌های این استان اتفاق می‌افتد، اظهار کرد: همانگونه که جزو استان‌های پر جمعیت هستیم معمولاً چند استان آمار حوادث کشور را تکان می‌دهند که خراسان رضوی، اصفهان، خوزستان، تبریز و تهران جزو مهم‌ترین‌هایی هستند که آمار حوادث در آن‌ها بسیار بالا است.

ثبت ماهانه ۸۰ نفر فوتی در جاده‌های استان

وی با اشاره به اینکه خراسان رضوی رتبه بالایی در میزان حوادث دارد، گفت: به طور میانگین ماهانه ۶۰ تا ۸۰ نفر متوفی به دلیل تصادفاتی که اتفاق می‌افتد ثبت شده داریم. روزانه به طور میانگین یک تا سه نفر فوتی داریم.

رئیس پلیس‌ راه خراسان رضوی با بیان اینکه همچنین روزانه به طور میانگین در جاده‌های استان ۱۵ فقره تصادف داریم، خاطرنشان کرد: البته برخی از این تصادفات جرحی و تعدادی نیز منجر به فوت می‌شوند.

وی با تأکید بر اینکه اگر جاده و یا وسیله نقلیه استانداردهای لازم را نداشته و یا ناایمن باشند هرکدام عامل وقوع حوادث هستند، گفت: البته نباید عامل انسانی را هم نادیده گرفت، اگر وقتی پشت فرمان می‌نشینیم سرعت مجاز را رعایت نکرده و انحراف به چپ و یا سرعت غیرمجاز داشته باشیم و یا از تلفن همراه استفاده کنیم و کمربند ایمنی بسته نباشد عملاً اتفاقات ناگواری رخ خواهد داد.

خطرناک‌ترین جاده‌های خراسان رضوی

وی با بیان اینکه اگر مقررات رانندگی را رعایت کنیم عملاً کاهش جان‌باختگان حوادث ترافیکی را در پی خواهد داشت، اظهار کرد: درخواست داریم که رعایت قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی سرلوحه کار هم‌استانی‌ها باشد تا این‌گونه اتفاقات سخت و ناگوار در جاده‌های استان رقم نخورد.

میش‌مست درباره بیشتر علل تصادفات گفت: در مسیرهای یک طرفه مانند سبزوار - نیشابور بیشترین علل تصادفات در ۶ ماهه اول امسال خستگی، خواب آلودگی و سبقت غیرمجاز بوده است.

۴۶ درصد حوادث خراسان رضوی از نوع واژگونی است

وی بیان کرد: حدود ۴۵ تا ۴۶ درصد حوادث خراسان رضوی از نوع واژگونی است که بیشتر کسانی آسیب دیده‌اند که کمربند ایمنی‌شان باز بوده است.

رئیس پلیس‌ راه خراسان رضوی با بیان اینکه در مسیرهای دو طرفه هم بیشترین علل حوادث سبقت‌های غیرمجاز و انحراف به چپ بوده است، تصریح کرد: امیدواریم با همیاری مردم و رعایت قوانین، شاهد کاهش حوادث جاده‌ای و افزایش ایمنی برای تمامی زائران و مسافران باشیم.

وی گفت: هر سال، مشهد میزبان جمعیت زیادی از زائران است و ما همواره در تلاش هستیم تا شرایط ایمنی ترافیکی را در طول جاده‌ها برای آن‌ها فراهم کنیم، به طوری که بتوانند با آرامش به زیارت بپردازند و به سلامت به خانه‌های خود بازگردند.

خراسان رضوی با ۵۲۰۰ کیلومتر راه آسفالته اصلی و فرعی، ۷۶۰۰ کیلومتر راه آسفالته روستایی و ۷۷۶۰ کیلومتر راه غیر آسفالته از نظر طول راه‌ها جایگاه دوم کشور را به خود اختصاص داده است.

انتهای پیام