سیامند عبدالهزاده، مدیرعامل شرکت هواپیمایی قشمایر، در نشست خبری با تشریح آخرین اقدامات این شرکت اظهار کرد: قشمایر از نخستین ایرلاینهایی بوده که طرح پراکندگی ناوگان را اجرایی کرده است.
مدیرعامل شرکت هواپیمایی قشمایر گفت: در زمان بروز شرایط بحرانی، این طرح با هدف حفظ ایمنی ناوگان و تداوم عملیات پروازی اجرا شد و توانستیم در کوتاهترین زمان ممکن جابهجایی هواپیماها را انجام دهیم.
وی افزود: در دوره ۱۲ روزه جنگ، قشمایر هشت فروند هواپیمای فعال در اختیار داشت که از این تعداد، چهار فروند در مهرآباد، سه فروند در فرودگاه امام خمینی (ره) و یک فروند در خارج از کشور مستقر بود.
به گفته عبدالهزاده عملیات جابهجایی این هواپیماها در کمتر از یک ساعت با همکاری حدود ۷۰ نفر از نیروهای عملیاتی انجام شد و تمامی ناوگان به نقاط امن منتقل شد.
مدیرعامل شرکت هواپیمایی قشم تاکید کرد: در ادامه، ظرف کمتر از ۴۸ ساعت عملیات انتقال پروازها از تهران به مشهد انجام شد و پروازهای داخلی و خارجی از جمله مسیرهای استانبول، دبی و نجف از مشهد از سر گرفته شد.
وی با اشاره به افزایش تعداد ناوگان فعال شرکت تصریح کرد: در حال حاضر ناوگان پروازی قشمایر شامل ۱۰ فروند هواپیمای فعال است و برنامهریزی شده تا این عدد به ۱۵ فروند افزایش یابد. تمام هواپیماها تحت چکهای دورهای A و C قرار دارند که بهصورت روزانه، هفتگی، ماهانه و نیمسال انجام میشود.
عبدالهزاده با اشاره به عملکرد قشمایر در عملیات نوروزی گفت: با تلاش مجموعه کارکنان، توانستیم با رعایت کامل استانداردهای پروازی و ایمنی، عملیات نوروزی را بدون مشکل پشت سر بگذاریم و ظرفیت جابهجایی مسافر را به شکل قابلتوجهی افزایش دهیم.
عضو انجمن شرکتهای هواپیمایی در ادامه نشست در پاسخ به سوال خبرنگار میزان درباره میانگین تأخیر پروازها و رتبه عملکرد قشمایر در این زمینه گفت: تأخیرات پروازی عمدتاً ناشی از تغییرات ناگهانی در وضعیت فنی هواپیما یا فرآیند اخذ مجوزهای پروازی است که در برخی مواقع خارج از اختیار شرکت اتفاق میافتد.
وی افزود: با این حال، تلاش شده تا این موارد به حداقل برسد و در مقایسه با دورههای قبل، شاهد کاهش محسوسی در میزان تأخیرها بودهایم.
مدیرعامل شرکت هواپیمایی قشم در مورد آمار دقیق مربوط به میانگین تأخیرها و خسارات پرداختشده به مسافران اظهارکرد: جمعبندی درحال انجام است و بهزودی از سوی بخشهای مربوطه اعلام خواهد شد.
عضو انجمن شرکتهای هواپیمایی، در توضیح وضعیت نرخ بلیت هواپیما تا پایان امسال اظهار کرد: علاوه بر تورم سالیانه، عواملی همچون افزایش قیمت سوخت، خدماتدهی، هندلینگ و سایر هزینههای جانبی در نرخ بلیتها تأثیرگذار هستند.
وی ادامه داد: شرکتهای هواپیمایی تابع سیاستهای کلی سازمان هواپیمایی کشوری و انجمن شرکتهای هواپیماییاند و امکان تعیین نرخ بهصورت مستقل برای آنها وجود ندارد.
به گفته عبداله زاده با توجه به افزایش هزینههای مختلف از جمله سن بالای ناوگان و گرانی قطعات، قطعاً هزینههای واقعی شرکتها بیش از نرخهای فعلی است.
وی تاکید کرد: جلسات متعددی برگزار شده تا بتوانیم به عددی منصفانهتر برای نرخ بلیت برسیم تا شرکتها بتوانند در زمینه قیمتگذاری ثبات و تضمین بهتری داشته باشند.
مدیرعامل شرکت هواپیمایی قشم با تاکید بر لزوم حمایتهای موثرتر از شرکتهای هواپیمایی گفت: این حمایتها میتواند شامل ارائه تسهیلات بانکی با نرخ سود پایین و یا پرداخت بخشی از هزینههای فرودگاهی باشد تا ایرلاینها بتوانند در مسیر پایداری اقتصادی حرکت کنند.
وی درباره چشمانداز آینده صنعت هوانوردی گفت: توسعه ناوگان با برنامهریزی دقیق و همچنین احیای هواپیماهای زمینگیر در دستور کار هواپیمایی قشم قرار گرفته و تأمین قطعات و جذب سرمایهگذاری داخلی و خارجی نیز دنبال میشود. همچنین احیای پروازهای اروپایی از اهداف مهم این برنامهها است.
انتهای پیام/