شناسهٔ خبر: 75321528 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

عملیات حفاری خط ۴ مترو شیراز آغاز شد

پنجاه‌وپنجمین مرحله جهش عمرانی کلانشهر شیراز با ورود دستگاه حفار مکانیزه (TBM) به ایستگاه مترو شهید بهشتی واقع در خط سه قطار شهری آغاز شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری ایمنا از فارس، آیت‌الله لطف‌الله دژکام در مراسم پایان عملیات حفاری تونل و خط سوم مترو شیراز و ورود دستگاه حفار TBM به ایستگاه شهید بهشتی اظهار کرد: این دستاورد اقدامی ارزشمند از سوی مجموعه حمل‌ونقل ریلی و مدیریت شهرداری است که با حمایت همه‌جانبه شورای شهر محقق شده است، این پروژه هدیه‌ای صادقانه برای رفاه و آسایش شهروندان شیراز است.

وی با اشاره به آمار استفاده روزانه ۱۲۰ هزار نفر از مترو شیراز، افزود: امیدواریم در آینده‌ای نزدیک، نیاز به استفاده از خودروهای شخصی کاهش پیدا کند و شهروندان بتوانند با آرامش و امنیت از خطوط مترو برای دسترسی به نقاط مختلف شهر بهره‌مند شوند.

نماینده ولی فقیه در استان فارس با تأکید بر اهمیت حفظ محوریت حرم مطهر حضرت شاه‌چراغ (ع) در توسعه شهری گفت: در گذشته رسم بر این بود که خودروهای عروس و داماد با عبور از مقابل حرم، نخستین عهد خود را با حضرت احمدبن‌موسی (ع) می‌بستند.

وی خواستار طراحی مسیرهای حمل‌ونقل عمومی و خودرویی به گونه‌ای شد که بافت تاریخی شهر و جایگاه حرم مطهر حفظ و زیبایی‌های شیراز به جهانیان معرفی شود.

آیت‌الله دژکام در ادامه با اشاره به پیشینه تاریخی و فرهنگی شیراز، اظهار کرد: مفهوم شهر و شهرنشینی نخستین‌بار در این منطقه شکل گرفته و بسیاری از شهرهای جهان، مدیون تمدن چند هزار ساله شیراز هستند.

وی تأکید کرد که در عصر مدرن نیز باید نقش فرهنگی و ادبی شیراز حفظ شده و این شهر همچنان مرکز تعاملات فرهنگی باقی بماند.

نماینده ولی فقیه در استان فارس از تلاش‌های شهرداری و شورای شهر در سال‌های اخیر تقدیر کرد و دوره فعلی مدیریت شهری را نمونه‌ای موفق در زمینه توسعه، عمران و ارتقای رفاه عمومی دانست و افزود: شیراز همواره بدرخشد و الگویی برای دیگر شهرها باشد.

امام جمعه شیرازبا اشاره به آغاز حفاری خط چهارم مترو از بلوار رازی تا استقلال اعلام کرد: این مسیر امکان دسترسی مستقیم به حرم مطهر حضرت شاهچراغ (ع) را فراهم خواهد کرد و عملیات اجرایی آن تا عید فطر آغاز می‌شود.

محمدحسن اسدی، شهردار شیراز با اشاره به پیچیدگی‌های فنی پروژه‌های مترو اظهار کرد: مدیریت شهری با عبور از موانع موجود، در تلاش است تا این پروژه‌ها را بدون تأخیر به پیش ببرد.

وی افزود: یکی از شروط انتخاب پیمانکار خط سوم، مالکیت دستگاه حفار مکانیزه (TBM) بود که با صرف بیش از هشت میلیون یورو خریداری و پس از مونتاژ، عملیات حفاری آغاز شد. این دستگاه ۱۳۵ متر طول و حدود ۱۵۰۰ تُن وزن دارد.

شهردار شیراز گفت: با وجود شرایط دشوار اقتصادی، پروژه‌ها متوقف نشدند و فعالیت‌ها همچنان با قوت ادامه دارد.

علی کلانتری، رئیس سازمان حمل‌ونقل ریلی شهرداری شیراز، ورود دستگاه حفار مکانیزه به خط سوم مترو را نمادی از ارتقای عدالت اجتماعی و تقویت امید در توسعه زیرساخت‌های شهری دانست و اظهار کرد: خط سوم مترو به طول ۳۴ کیلومتر، راه‌آهن شیراز را به فرودگاه متصل می‌کند که تاکنون ۱۲ کیلومتر آن در دست اجراست.

وی افزود: تاکنون بیش از ۳۲۰۰ متر حفاری انجام شده، ۱۴۰ کیلومتر نوار آب‌بند داخلی تولید و مورد استفاده قرار گرفته و بیش از ۴ هزار تُن فولاد در این پروژه مصرف شده است. در این مسیر، هفت ایستگاه با میانگین پیشرفت فیزیکی ۴۰ درصد فعال هستند و پیش‌بینی می‌شود پروژه تا پایان سال ۱۴۰۶ یا اوایل ۱۴۰۷ به بهره‌برداری برسد.

رئیس سازمان حمل‌ونقل ریلی شهرداری شیراز گفت: بیش از ۴۵۰۰ نفر در چهار خط مترو شیراز مشغول فعالیت هستند و این پروژه‌ها علاوه بر توسعه شهری، زمینه‌ساز فرصت‌های اقتصادی و علمی برای جوانان شده‌اند.

وی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری، ملت ایران را ملت امید دانست و تأکید کرد که امید از مسیر تلاش، اقدام و حضور فعال در میدان ساخته می‌شود.

رضا محمدیان، رئیس کمیسیون حمل‌ونقل، ترافیک و عمران شورای اسلامی شهر شیراز با اشاره به فعالیت هم‌زمان در چهار جبهه کاری پروژه مترو، اظهار کرد: چنین حجم گسترده‌ای از عملیات عمرانی در هیچ کلان‌شهری کشور مشاهده نمی‌شود و این دستاورد حاصل تدبیر شورای ششم و مدیریت دکتر اسدی است.

وی با اشاره به صرفه‌جویی چند میلیارد تومانی در هزینه‌ها به‌واسطه استفاده از دستگاه TBM، افزود: نباید برخی نگاه‌های سیاسی، تلاش‌های مجموعه شهرداری را تحت‌الشعاع قرار دهند.

رئیس کمیسیون حمل‌ونقل، ترافیک و عمران شورای اسلامی شهر شیراز همچنین با تاکید بر اهمیت تأمین مالی پروژه‌ها گفت: بدون حمایت مالی، پیشبرد پروژه‌های بزرگ امکان‌پذیر نیست و عملکرد مالی در این زمینه نقش کلیدی دارد.

محمدیان در پایان اظهار کرد: شیراز به‌عنوان شهر فرهنگ و تمدن ایرانی، امروز با فعالیت‌های گسترده عمرانی، فرهنگی و اجتماعی، الگویی برجسته برای سایر شهرهای کشور محسوب می‌شود.