به گزارش ایرنا از شهرداری قم، کوروش امیدیپور عصر دوشنبه در حاشیه بازدید اعضای کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی از فاز نخست خط اول مترو قم افزود:فاز دوم خط اول این پروژه از حرم حضرت معصومه(س) تا مسجد مقدس جمکران نیازمند تأمین حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان اعتبار است.
وی گفت: خط اول مترو قم پیشرفت قابل توجهی داشته و هماکنون بهصورت کامل برقدار شده است و در انتظار دریافت واگنها از ۲ مسیر، شامل تولید داخلی و قرارداد با شرکت چینی «پوژن» قرار دارد.
وی با اشاره به ساختار فنی پروژه توضیح داد: فاز نخست خط اول مترو قم حدود ۱۵ کیلومتر طول دارد و شامل ۲ بخش است؛ بخش نخست از ایستگاه دپو جعفرآباد تا حرم حضرت معصومه(س) امتداد مییابد و بخش دوم، حرم مطهر را به مسجد مقدس جمکران متصل میکند.
امیدیپور درباره منابع مالی پروژه گفت: تاکنون حدود ۶ هزار و ۸۸۰ میلیارد تومان از محل اوراق مشارکت و ۷۱۸ میلیارد تومان از منابع نقدی برنامه چهارم توسعه به پروژه تزریق شده.،همچنین شهرداری قم تاکنون بیش از ۳۲۰۰ میلیارد تومان از منابع داخلی خود را در این طرح هزینه کردهاست.
وی در خصوص فاز دوم خط اول افزود: این بخش به طول ۹ کیلومتر، اتصال مستقیم حرم مطهر تا مسجد جمکران را شامل میشود و تکمیل آن نیازمند حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان اعتبار است.
معاون وزارت کشور درباره خط دوم مترو قم نیز اظهار کرد: این خط با طول ۲۸ کیلومتر شامل ۲۱ ایستگاه است و قرارداد اجرایی آن بهتازگی منعقد شده است. ۲ دستگاه حفاری (TBM) وارد قم شدهاند و عملیات حفاری در ماههای آینده آغاز خواهد شد. برآورد فعلی نشان میدهد تکمیل این خط حدود ۷۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.
وی با تأکید بر مشکل اصلی پروژه گفت: «مسئله فعلی تأمین واگنهاست؛ خط آماده بهرهبرداری است اما واگن در اختیار نداریم.»
به گفته امیدیپور، در قرارداد وزارت کشور با شرکت «پوژن» چین برای تأمین ۳۱۵ واگن مربوط به شهرهای اصفهان، تبریز و شیراز، مقرر شد با افزودن ۲۵ درصد مازاد، حدود ۵۰ واگن برای قم نیز تأمین شود.
وی ادامه داد: برای این ۲۵ درصد مازاد، باید حدود ۶۷ میلیون یورو پرداخت شود که ۲۰ درصد آن معادل ۱۴ میلیون یورو بهعنوان پیشپرداخت تعیین و بخش زیادی از این مبلغ تأمین شدهاست. تنها مانع موجود، ثبت سفارش در وزارت صنعت، معدن و تجارت میباشد که امید است با پیگیری کمیسیون عمران مجلس، این مشکل برطرف تا واگنها بهتدریج وارد کشور و تحویل پروژه شوند.
طرح متروی قم از سال ۱۳۸۹ آغاز شد و قرارگاه سازندگی خاتمالانبیا مسوول اجرای آن است. خط یک مترو به طول ۱۴.۸ کیلومتر و شامل ۱۴ ایستگاه از قلعهکامکار تا میدان شهید مطهری است؛ مرحله نخست آن تقریبا تکمیل شده اما به دلیل تامین نشدن واگنها هنوز بهرهبرداری نشده است. خط ۲ متروی قم با طول ۱۸ کیلومتر و ۱۶ ایستگاه در حال اجراست و از شهرک پردیسان تا منطقه خداکرم اجرا میشود.
شهرک پردیسان در منطقه هشتم شهرداری قم و در جنوب غربی این شهر واقع شدهاست، این منطقه در سال ۱۳۷۷ توسط وزارت مسکن و شهرسازی وقت تاسیس و در سال ۱۳۹۰ به یکی از مناطق شهرداری تبدیل شد.
اعضای کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی امروز در سفر به قم، همچنین از طرحهای در دست احداث مترو و فرودگاه بازدید کرده بودند.