به گزارش خبرنگار گروه فرق و ادیان خبرگزاری رسا، در نشست تخصصی «عرفان حلقه در جنگ و پساجنگ ۱۲روزه و سناریوهای پیشرو» که صبح امروز در خبرگزاری رسا برگزار شد، حجتالاسلام رسول حسنزاده، از پژوهشگران جنبشهای معنوی نوین و عرفان های نوظهور با اشاره به ضرورت هوشیاری جامعه دینی نسبت به جریانهای شبهعرفانی اظهار داشت: امروز یکی از ابزارهای جنگ نرم دشمن بهرهگیری از جریانهایی است که در پوشش عرفان، ایمان و هویت دینی مردم را هدف قرار میدهند.
وی افزود: عرفانهای کاذب در واقع بازوی نرم جریان سکولاریسم و الحاد هستند؛ چراکه با ادعای رسیدن به معنویت بدون شریعت رابطه انسان با خدا را تحریف میکنند و به جای عبودیت نوعی خودبنیادی و خودشیفتگی را در جان پیروان تزریق مینمایند.
عرفان حلقه فاقد پشتوانه دینی، علمی و معرفتی است
استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به ادعاهای بیپایه بنیانگذار عرفان حلقه خاطرنشان کرد: بنیانگذار این جریان مدعی بود که «عرفان ایرانی و اسلامی» ارائه میدهد در حالیکه هیچگونه سواد دینی، قرآنی و معرفتی نداشت و تنها از کنار هم چیدن گزینشی مفاهیم مکاتب مختلف مجموعهای نامنسجم ساخته و آن را به نام دین عرضه کرد.
وی تصریح کرد: خود این فرد در سخنانش اعتراف کرده که هیچ تحصیلات حوزوی و دینی ندارد و صرفاً مدعی نوعی «اتصال شهودی فردی» است که بر پایه آن الهاماتی دریافت کرده است. چنین ادعایی نه تنها غیرقابل اثبات است بلکه در منابع اسلامی و عرفان اصیل ایرانی - اسلامی هیچ جایگاهی ندارد.
حجتالاسلام حسنزاده گفت: طاهری مدعی بود هرکس بخواهد به عرفان حقیقی متصل شود باید از مسیر عرفان حلقه عبور کند و سایر مکاتب عرفانی را «زبان عقل» و «پله چوبی» مینامید. او با القای این تفکر زمینه نوعی برتریطلبی و خودبنیادی را در میان پیروانش ایجاد کرد.
وی افزود: در حالی که در عرفان اسلامی محور و اساس حرکت عبودیت و تواضع در برابر حق است، در عرفان حلقه نوعی خودشیفتگی و ادعای «اتصال انحصاری» به خداوند مشاهده میشود. این دروغ بزرگ سبب شد پیروانش از مسیر دین و اخلاق فاصله بگیرند و به دام توهمات ذهنی بیفتند.
طرد از مراکز علمی غرب و سوءاستفاده از مفاهیم علمی
این استاد ادیان و عرفانهای نوظهور با اشاره به تبلیغات گسترده طاهری در داخل و خارج از کشور تصریح کرد: او همواره مدعی بود که در ایران ناشناخته مانده و در غرب قدرش را میدانند در حالی که در همان مراکز علمی غربی نیز به دلیل نداشتن مبانی معتبر طرد و بیاعتبار شد.
وی اضافه کرد: طاهری حتی مفاهیم فیزیک جدید را بدون درک علمی لازم به نام خود مصادره کرد و با تلفیق نادرست آنها با مفاهیم شبهمعنوی کوشید نوعی عرفان علمی بسازد. اما واقعیت این است که عرفان او نه علمی بود و نه الهی بلکه مجموعهای از توهمات و ادعاهای خودبزرگبینانه بود.
حجتالاسلام حسنزاده در ادامه گفت: یکی از ادعاهای فریبنده عرفان حلقه درمان بیماریهای جسمی از طریق «شبکه شعور کیهانی» است. این جریان مدعی بود که بیماریها ریشه مادی ندارند بلکه از ناهماهنگیهای روحی ناشی میشوند و تنها با اتصال به شعور کیهانی قابل درماناند.
وی تأکید کرد: بنیانگذار عرفان حلقه تمام ویژگیهای الهی را به این مفهوم مبهم «شعور کیهانی» نسبت میداد و حتی آن را معادل روحالقدس و جبرئیل معرفی میکرد. این تحریف آشکار موجب گمراهی بسیاری از مردم شد و عملاً جای خدا را به یک مفهوم ساختگی داد.
تغییر باورها و القای الحاد در پوشش معنویت
این استاد حوزه با اشاره به ماهیت ضدتوحیدی این جریان اظهار داشت: عرفان حلقه با استراتژی تغییر باورها پیش میرود. در کلاسهای خود در قالب چند ترم آموزشی باورهای شاگردان را تدریجاً دگرگون میکرد و آنها را از ایمان به خدا و معاد تهی میساخت.
وی افزود: در نهایت در جهانبینی عرفان حلقه ابلیس به عنوان خالق جهان معرفی میشود و انسان بهجای عبد خدا به مقام «خدایی» میرسد. چنین دیدگاهی بهروشنی با آموزههای توحیدی اسلام در تضاد است و نتیجه آن، انکار خدا و دین است.
حجتالاسلام حسنزاده با اشاره به پیامدهای روانی و اجتماعی این فرقه گفت: بسیاری از آسیبدیدگان عرفان حلقه بهدلیل تهدید و ترس از آسیبهای روحی و جسمی حاضر به شکایت نبودند. به آنان القا میشد که اگر از طاهری جدا شوند بیماریشان تشدید خواهد شد یا بلایی بر سرشان میآید.
وی توضیح داد: این تهدیدها و القائات موجب شد پیروان در نوعی وابستگی روانی گرفتار شوند و اختیار خود را از دست بدهند. طاهری با مفاهیمی چون «همفازی کیهانی» و «تن واحد» ذهن آنان را در فضای وهم و خیال فرو میبرد تا کنترل کامل بر رفتار و تصمیماتشان داشته باشد.
عرفان خودشیفتگی به جای عرفان عبودیت
این استاد حوزه تأکید کرد: در جلسات عرفان حلقه افراد تشویق میشدند که تجربههای بهاصطلاح عرفانی خود را گزارش دهند؛ تجربههایی که در واقع زاییده القائات ذهنی و فضای جمعی جلسات بود. نتیجه این فرایند شکلگیری انسانهایی متوهم و خودشیفته بود که میپنداشتند به مقام خدایی رسیدهاند.
وی افزود: در حالیکه عرفان حقیقی انسان را به عبودیت و فروتنی در برابر خداوند دعوت میکند عرفان حلقه با آموزههای انحرافی خود نوعی خودپرستی و خودخدایی را ترویج مینماید.
حجتالاسلام حسنزاده با اشاره به ادعای خطرناک طاهری مبنی بر «تنها فرد متصل به حقیقت قرآن» گفت: او دین را پوستهای ظاهری میدانست و مدعی بود که حقیقت دین فقط در عرفان حلقه نهفته است. این سخنان آشکارا با مبانی قرآن و سنت در تضاد است و نشان از انکار نبوت و وحی دارد.
فرار از کشور و نقشآفرینی در جریانهای برانداز
وی یادآور شد: طاهری در اسفند ۱۳۹۸ از کشور گریخت و در کانادا فعالیتهای خود را با عنوان «جنبش حقوق بشری» از سر گرفت. او در خارج از کشور با طرحهایی نظیر «مانیفست ایران آزاد» عملاً در مسیر پروژههای براندازانه گام برداشت.
این استاد حوزه افزود: در جریان فتنه ۱۴۰۱ نیز او بدون نقاب در کنار شبکههای معاند خارجی قرار گرفت و بهعنوان بازوی نرم دشمن نقش تحریک و هدایت جریانهای اغتشاشگر را برعهده گرفت. بیتردید این رفتارها نشان میدهد که عرفان حلقه از یک جریان شبهعرفانی به ابزاری سیاسی در خدمت دشمنان ملت ایران تبدیل شده است.
حجتالاسلام حسنزاده در پایان با تأکید بر ضرورت روشنگری دینی و حقوقی درباره این فرقه تصریح کرد: باید با آگاهیبخشی، آموزش عمومی و رصد دقیق فرهنگی از گسترش چنین جریانهایی جلوگیری کرد. در کنار آن حقوق آسیبدیدگان باید بهصورت قانونی استیفا شود تا دیگر کسی نتواند با نام معنویت ایمان مردم را به بازی بگیرد.
وی خاطرنشان کرد: عرفان حلقه نهتنها هیچ ارتباطی با عرفان اسلامی ندارد بلکه یکی از ابزارهای تهاجم فرهنگی دشمن برای تغییر باورهای دینی و تهیسازی جامعه از معنویت اصیل است. رسالت نهادهای فرهنگی و رسانهای، روشنگری و آگاهسازی مردم نسبت به این انحرافات است تا دیگر شاهد قربانی شدن جوانان در دام فریب معنویتهای ساختگی نباشیم.
مهدی الهی
به گزارش خبرنگار گروه فرق و ادیان خبرگزاری رسا، در نشست تخصصی «عرفان حلقه در جنگ و پساجنگ ۱۲روزه و سناریوهای پیشرو» که صبح امروز در خبرگزاری رسا برگزار شد، حجتالاسلام رسول حسنزاده، از پژوهشگران جنبشهای معنوی نوین و عرفان های نوظهور با اشاره به ضرورت هوشیاری جامعه دینی نسبت به جریانهای شبهعرفانی اظهار داشت: امروز یکی از ابزارهای جنگ نرم دشمن بهرهگیری از جریانهایی است که در پوشش عرفان، ایمان و هویت دینی مردم را هدف قرار میدهند.
به گزارش خبرنگار گروه فرق و ادیان خبرگزاری رسا، در نشست تخصصی «عرفان حلقه در جنگ و پساجنگ خبرنگار گروه فرق و ادیان خبرگزاری رسا، ۱۲ روزه و سناریوهای پیشرو» که صبح امروز در خبرگزاری رسا برگزار شد، حجتالاسلام رسول حسنزاده، از پژوهشگران جنبشهای معنوی نوین و عرفان های نوظهور با اشاره به ضرورت هوشیاری جامعه دینی نسبت به جریانهای شبهعرفانی اظهار داشت: امروز یکی از ابزارهای جنگ نرم دشمن بهرهگیری از جریانهایی است که در پوشش عرفان، ایمان و هویت دینی مردم را هدف قرار میدهند .وی افزود: عرفانهای کاذب در واقع بازوی نرم جریان سکولاریسم و الحاد هستند؛ چراکه با ادعای رسیدن به معنویت بدون شریعت رابطه انسان با خدا را تحریف میکنند و به جای عبودیت نوعی خودبنیادی و خودشیفتگی را در جان پیروان تزریق مینمایند.
وی افزود: عرفانهای کاذب در واقع بازوی نرم جریان سکولاریسم و الحاد هستند؛ چراکه با ادعای رسیدن به معنویت بدون شریعت رابطه انسان با خدا را تحریف میکنند و به جای عبودیت نوعی خودبنیادی و خودشیفتگی را در جان پیروان تزریق مینمایند .عرفان حلقه فاقد پشتوانه دینی، علمی و معرفتی است
عرفان حلقه فاقد پشتوانه دینی، علمی و معرفتی است عرفان حلقه فاقد پشتوانه دینی، علمی و معرفتی است عرفان حلقه فاقد پشتوانه دینی، علمی و معرفتی استاستاد حوزه و دانشگاه با اشاره به ادعاهای بیپایه بنیانگذار عرفان حلقه خاطرنشان کرد: بنیانگذار این جریان مدعی بود که «عرفان ایرانی و اسلامی» ارائه میدهد در حالیکه هیچگونه سواد دینی، قرآنی و معرفتی نداشت و تنها از کنار هم چیدن گزینشی مفاهیم مکاتب مختلف مجموعهای نامنسجم ساخته و آن را به نام دین عرضه کرد.
استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به ادعاهای بیپایه بنیانگذار عرفان حلقه خاطرنشان کرد: بنیانگذار این جریان مدعی بود که «عرفان ایرانی و اسلامی» ارائه میدهد در حالیکه هیچگونه سواد دینی، قرآنی و معرفتی نداشت و تنها از کنار هم چیدن گزینشی مفاهیم مکاتب مختلف مجموعهای نامنسجم ساخته و آن را به نام دین عرضه کرد .وی تصریح کرد: خود این فرد در سخنانش اعتراف کرده که هیچ تحصیلات حوزوی و دینی ندارد و صرفاً مدعی نوعی «اتصال شهودی فردی» است که بر پایه آن الهاماتی دریافت کرده است. چنین ادعایی نه تنها غیرقابل اثبات است بلکه در منابع اسلامی و عرفان اصیل ایرانی - اسلامی هیچ جایگاهی ندارد.
وی تصریح کرد: خود این فرد در سخنانش اعتراف کرده که هیچ تحصیلات حوزوی و دینی ندارد و صرفاً مدعی نوعی «اتصال شهودی فردی» است که بر پایه آن الهاماتی دریافت کرده است. چنین ادعایی نه تنها غیرقابل اثبات است بلکه در منابع اسلامی و عرفان اصیل ایرانی - اسلامی هیچ جایگاهی ندارد .

حجتالاسلام حسنزاده گفت: طاهری مدعی بود هرکس بخواهد به عرفان حقیقی متصل شود باید از مسیر عرفان حلقه عبور کند و سایر مکاتب عرفانی را «زبان عقل» و «پله چوبی» مینامید. او با القای این تفکر زمینه نوعی برتریطلبی و خودبنیادی را در میان پیروانش ایجاد کرد.
حجتالاسلام حسنزاده گفت: طاهری مدعی بود هرکس بخواهد به عرفان حقیقی متصل شود باید از مسیر عرفان حلقه عبور کند و سایر مکاتب عرفانی را «زبان عقل» و «پله چوبی» مینامید. او با القای این تفکر زمینه نوعی برتریطلبی و خودبنیادی را در میان پیروانش ایجاد کرد .وی افزود: در حالی که در عرفان اسلامی محور و اساس حرکت عبودیت و تواضع در برابر حق است، در عرفان حلقه نوعی خودشیفتگی و ادعای «اتصال انحصاری» به خداوند مشاهده میشود. این دروغ بزرگ سبب شد پیروانش از مسیر دین و اخلاق فاصله بگیرند و به دام توهمات ذهنی بیفتند.
وی افزود: در حالی که در عرفان اسلامی محور و اساس حرکت عبودیت و تواضع در برابر حق است، در عرفان حلقه نوعی خودشیفتگی و ادعای «اتصال انحصاری» به خداوند مشاهده میشود. این دروغ بزرگ سبب شد پیروانش از مسیر دین و اخلاق فاصله بگیرند و به دام توهمات ذهنی بیفتند .طرد از مراکز علمی غرب و سوءاستفاده از مفاهیم علمی
طرد از مراکز علمی غرب و سوءاستفاده از مفاهیم علمی طرد از مراکز علمی غرب و سوءاستفاده از مفاهیم علمیاین استاد ادیان و عرفانهای نوظهور با اشاره به تبلیغات گسترده طاهری در داخل و خارج از کشور تصریح کرد: او همواره مدعی بود که در ایران ناشناخته مانده و در غرب قدرش را میدانند در حالی که در همان مراکز علمی غربی نیز به دلیل نداشتن مبانی معتبر طرد و بیاعتبار شد.
این استاد ادیان و عرفانهای نوظهور با اشاره به تبلیغات گسترده طاهری در داخل و خارج از کشور تصریح کرد: او همواره مدعی بود که در ایران ناشناخته مانده و در غرب قدرش را میدانند در حالی که در همان مراکز علمی غربی نیز به دلیل نداشتن مبانی معتبر طرد و بیاعتبار شد .وی اضافه کرد: طاهری حتی مفاهیم فیزیک جدید را بدون درک علمی لازم به نام خود مصادره کرد و با تلفیق نادرست آنها با مفاهیم شبهمعنوی کوشید نوعی عرفان علمی بسازد. اما واقعیت این است که عرفان او نه علمی بود و نه الهی بلکه مجموعهای از توهمات و ادعاهای خودبزرگبینانه بود.
وی اضافه کرد: طاهری حتی مفاهیم فیزیک جدید را بدون درک علمی لازم به نام خود مصادره کرد و با تلفیق نادرست آنها با مفاهیم شبهمعنوی کوشید نوعی عرفان علمی بسازد. اما واقعیت این است که عرفان او نه علمی بود و نه الهی بلکه مجموعهای از توهمات و ادعاهای خودبزرگبینانه بود .حجتالاسلام حسنزاده در ادامه گفت: یکی از ادعاهای فریبنده عرفان حلقه درمان بیماریهای جسمی از طریق «شبکه شعور کیهانی» است. این جریان مدعی بود که بیماریها ریشه مادی ندارند بلکه از ناهماهنگیهای روحی ناشی میشوند و تنها با اتصال به شعور کیهانی قابل درماناند.
حجتالاسلام حسنزاده در ادامه گفت: یکی از ادعاهای فریبنده عرفان حلقه درمان بیماریهای جسمی از طریق «شبکه شعور کیهانی» است. این جریان مدعی بود که بیماریها ریشه مادی ندارند بلکه از ناهماهنگیهای روحی ناشی میشوند و تنها با اتصال به شعور کیهانی قابل درماناند .وی تأکید کرد: بنیانگذار عرفان حلقه تمام ویژگیهای الهی را به این مفهوم مبهم «شعور کیهانی» نسبت میداد و حتی آن را معادل روحالقدس و جبرئیل معرفی میکرد. این تحریف آشکار موجب گمراهی بسیاری از مردم شد و عملاً جای خدا را به یک مفهوم ساختگی داد.
وی تأکید کرد: بنیانگذار عرفان حلقه تمام ویژگیهای الهی را به این مفهوم مبهم «شعور کیهانی» نسبت میداد و حتی آن را معادل روحالقدس و جبرئیل معرفی میکرد. این تحریف آشکار موجب گمراهی بسیاری از مردم شد و عملاً جای خدا را به یک مفهوم ساختگی داد .تغییر باورها و القای الحاد در پوشش معنویت
تغییر باورها و القای الحاد در پوشش معنویت تغییر باورها و القای الحاد در پوشش معنویت تغییر باورها و القای الحاد در پوشش معنویتاین استاد حوزه با اشاره به ماهیت ضدتوحیدی این جریان اظهار داشت: عرفان حلقه با استراتژی تغییر باورها پیش میرود. در کلاسهای خود در قالب چند ترم آموزشی باورهای شاگردان را تدریجاً دگرگون میکرد و آنها را از ایمان به خدا و معاد تهی میساخت.
این استاد حوزه با اشاره به ماهیت ضدتوحیدی این جریان اظهار داشت: عرفان حلقه با استراتژی تغییر باورها پیش میرود. در کلاسهای خود در قالب چند ترم آموزشی باورهای شاگردان را تدریجاً دگرگون میکرد و آنها را از ایمان به خدا و معاد تهی میساخت .وی افزود: در نهایت در جهانبینی عرفان حلقه ابلیس به عنوان خالق جهان معرفی میشود و انسان بهجای عبد خدا به مقام «خدایی» میرسد. چنین دیدگاهی بهروشنی با آموزههای توحیدی اسلام در تضاد است و نتیجه آن، انکار خدا و دین است.
وی افزود: در نهایت در جهانبینی عرفان حلقه ابلیس به عنوان خالق جهان معرفی میشود و انسان بهجای عبد خدا به مقام «خدایی» میرسد. چنین دیدگاهی بهروشنی با آموزههای توحیدی اسلام در تضاد است و نتیجه آن، انکار خدا و دین است .حجتالاسلام حسنزاده با اشاره به پیامدهای روانی و اجتماعی این فرقه گفت: بسیاری از آسیبدیدگان عرفان حلقه بهدلیل تهدید و ترس از آسیبهای روحی و جسمی حاضر به شکایت نبودند. به آنان القا میشد که اگر از طاهری جدا شوند بیماریشان تشدید خواهد شد یا بلایی بر سرشان میآید.
حجتالاسلام حسنزاده با اشاره به پیامدهای روانی و اجتماعی این فرقه گفت: بسیاری از آسیبدیدگان عرفان حلقه بهدلیل تهدید و ترس از آسیبهای روحی و جسمی حاضر به شکایت نبودند. به آنان القا میشد که اگر از طاهری جدا شوند بیماریشان تشدید خواهد شد یا بلایی بر سرشان میآید .

وی توضیح داد: این تهدیدها و القائات موجب شد پیروان در نوعی وابستگی روانی گرفتار شوند و اختیار خود را از دست بدهند. طاهری با مفاهیمی چون «همفازی کیهانی» و «تن واحد» ذهن آنان را در فضای وهم و خیال فرو میبرد تا کنترل کامل بر رفتار و تصمیماتشان داشته باشد.
وی توضیح داد: این تهدیدها و القائات موجب شد پیروان در نوعی وابستگی روانی گرفتار شوند و اختیار خود را از دست بدهند. طاهری با مفاهیمی چون «همفازی کیهانی» و «تن واحد» ذهن آنان را در فضای وهم و خیال فرو میبرد تا کنترل کامل بر رفتار و تصمیماتشان داشته باشد .عرفان خودشیفتگی به جای عرفان عبودیت
عرفان خودشیفتگی به جای عرفان عبودیت عرفان خودشیفتگی به جای عرفان عبودیت عرفان خودشیفتگی به جای عرفان عبودیتاین استاد حوزه تأکید کرد: در جلسات عرفان حلقه افراد تشویق میشدند که تجربههای بهاصطلاح عرفانی خود را گزارش دهند؛ تجربههایی که در واقع زاییده القائات ذهنی و فضای جمعی جلسات بود. نتیجه این فرایند شکلگیری انسانهایی متوهم و خودشیفته بود که میپنداشتند به مقام خدایی رسیدهاند.
این استاد حوزه تأکید کرد: در جلسات عرفان حلقه افراد تشویق میشدند که تجربههای بهاصطلاح عرفانی خود را گزارش دهند؛ تجربههایی که در واقع زاییده القائات ذهنی و فضای جمعی جلسات بود. نتیجه این فرایند شکلگیری انسانهایی متوهم و خودشیفته بود که میپنداشتند به مقام خدایی رسیدهاند .وی افزود: در حالیکه عرفان حقیقی انسان را به عبودیت و فروتنی در برابر خداوند دعوت میکند عرفان حلقه با آموزههای انحرافی خود نوعی خودپرستی و خودخدایی را ترویج مینماید.
وی افزود: در حالیکه عرفان حقیقی انسان را به عبودیت و فروتنی در برابر خداوند دعوت میکند عرفان حلقه با آموزههای انحرافی خود نوعی خودپرستی و خودخدایی را ترویج مینماید .
حجتالاسلام حسنزاده با اشاره به ادعای خطرناک طاهری مبنی بر «تنها فرد متصل به حقیقت قرآن» گفت: او دین را پوستهای ظاهری میدانست و مدعی بود که حقیقت دین فقط در عرفان حلقه نهفته است. این سخنان آشکارا با مبانی قرآن و سنت در تضاد است و نشان از انکار نبوت و وحی دارد.
حجتالاسلام حسنزاده با اشاره به ادعای خطرناک طاهری مبنی بر «تنها فرد متصل به حقیقت قرآن» گفت: او دین را پوستهای ظاهری میدانست و مدعی بود که حقیقت دین فقط در عرفان حلقه نهفته است. این سخنان آشکارا با مبانی قرآن و سنت در تضاد است و نشان از انکار نبوت و وحی دارد .فرار از کشور و نقشآفرینی در جریانهای برانداز
فرار از کشور و نقشآفرینی در جریانهای برانداز فرار از کشور و نقشآفرینی در جریانهای برانداز فرار از کشور و نقشآفرینی در جریانهای براندازوی یادآور شد: طاهری در اسفند ۱۳۹۸ از کشور گریخت و در کانادا فعالیتهای خود را با عنوان «جنبش حقوق بشری» از سر گرفت. او در خارج از کشور با طرحهایی نظیر «مانیفست ایران آزاد» عملاً در مسیر پروژههای براندازانه گام برداشت.
وی یادآور شد: طاهری در اسفند ۱۳۹۸ از کشور گریخت و در کانادا فعالیتهای خود را با عنوان «جنبش حقوق بشری» از سر گرفت. او در خارج از کشور با طرحهایی نظیر «مانیفست ایران آزاد» عملاً در مسیر پروژههای براندازانه گام برداشت .این استاد حوزه افزود: در جریان فتنه ۱۴۰۱ نیز او بدون نقاب در کنار شبکههای معاند خارجی قرار گرفت و بهعنوان بازوی نرم دشمن نقش تحریک و هدایت جریانهای اغتشاشگر را برعهده گرفت. بیتردید این رفتارها نشان میدهد که عرفان حلقه از یک جریان شبهعرفانی به ابزاری سیاسی در خدمت دشمنان ملت ایران تبدیل شده است.
این استاد حوزه افزود: در جریان فتنه ۱۴۰۱ نیز او بدون نقاب در کنار شبکههای معاند خارجی قرار گرفت و بهعنوان بازوی نرم دشمن نقش تحریک و هدایت جریانهای اغتشاشگر را برعهده گرفت. بیتردید این رفتارها نشان میدهد که عرفان حلقه از یک جریان شبهعرفانی به ابزاری سیاسی در خدمت دشمنان ملت ایران تبدیل شده است .حجتالاسلام حسنزاده در پایان با تأکید بر ضرورت روشنگری دینی و حقوقی درباره این فرقه تصریح کرد: باید با آگاهیبخشی، آموزش عمومی و رصد دقیق فرهنگی از گسترش چنین جریانهایی جلوگیری کرد. در کنار آن حقوق آسیبدیدگان باید بهصورت قانونی استیفا شود تا دیگر کسی نتواند با نام معنویت ایمان مردم را به بازی بگیرد.
حجتالاسلام حسنزاده در پایان با تأکید بر ضرورت روشنگری دینی و حقوقی درباره این فرقه تصریح کرد: باید با آگاهیبخشی، آموزش عمومی و رصد دقیق فرهنگی از گسترش چنین جریانهایی جلوگیری کرد. در کنار آن حقوق آسیبدیدگان باید بهصورت قانونی استیفا شود تا دیگر کسی نتواند با نام معنویت ایمان مردم را به بازی بگیرد .وی خاطرنشان کرد: عرفان حلقه نهتنها هیچ ارتباطی با عرفان اسلامی ندارد بلکه یکی از ابزارهای تهاجم فرهنگی دشمن برای تغییر باورهای دینی و تهیسازی جامعه از معنویت اصیل است. رسالت نهادهای فرهنگی و رسانهای، روشنگری و آگاهسازی مردم نسبت به این انحرافات است تا دیگر شاهد قربانی شدن جوانان در دام فریب معنویتهای ساختگی نباشیم.
وی خاطرنشان کرد: عرفان حلقه نهتنها هیچ ارتباطی با عرفان اسلامی ندارد بلکه یکی از ابزارهای تهاجم فرهنگی دشمن برای تغییر باورهای دینی و تهیسازی جامعه از معنویت اصیل است. رسالت نهادهای فرهنگی و رسانهای، روشنگری و آگاهسازی مردم نسبت به این انحرافات است تا دیگر شاهد قربانی شدن جوانان در دام فریب معنویتهای ساختگی نباشیم .مهدی الهی
مهدی الهی ∎