اخیراً در پی تغییرات نگرانکننده در حوزه آموزش قرآن مدارس، رضا نباتی، از مؤلفین کتابهای درسی قرآن، در نامهای خطاب به دکتر علیرضا کاظمی، وزیر آموزش و پرورش، پرسشهای مهمی را مطرح کرده است.
دکتر رضا نباتی، از مؤلفین کتاب های درسی قرآن دوره ابتدایی و متوسطه و نویسنده این نامه؛ با اشاره به تغییرات کلی در کتابهای درسی قرآن ابتدایی و حذف معارف انقلاب اسلامی و اهلبیت(ع) بدون اطلاع مؤلفان، به دو اقدام دیگر نیز اشاره میکند: مصادره یک زنگ از درس قرآن به نفع «طرح ملی حفظ قرآن» معاونت پرورشی و همچنین اختصاص یک زنگ دیگر به «مراسم آغازین مدرسه» توسط معاونت آموزش ابتدایی. این موارد، نگرانیهایی جدی را برای برنامهریزان، مؤلفان و معلمان در پی داشته است.
وی در ادامه میافزاید:
همانطور که مستحضرید طبق آخرین«جدول مواد و ساعات درسی دوره ابتدایی» (مصوب شورای عالی آموزش و پرورش) در پایه اول ابتدایی، دو زنگ؛ و در پایه های دوم تا ششم ابتدایی، سه زنگ به درس آموزش قرآن اختصاص یافته است؛ اما متأسفانه بر خلاف جدول مصوب، این ساعات، به یک سوم تقلیل یافته است.
از آنجا که این تغییرات در دوره مدیریت حضرتعالی رخ داده است؛ سؤال های زیر مطرح است:
۱- بر اساس کدام مصوبه یک زنگ، از سه زنگ درس قرآن دوره ابتدایی به دستور جنابعالی به «طرح ملی حفظ قرآن» اختصاص داده شده است؟
۲- با کدام مجوز رسمی یک ساعت از سه زنگ درس قرآن دوره ابتدایی توسط معاونت ابتدایی به «مراسم آغازین مدرسه» اختصاص داده شده است؟
۳- به نظر حضرتعالی محتوای کتاب های درسی قرآن که برای سه زنگ در هفته طراحی، تدوین و تألیف شده اند؛ چگونه و چرا باید در یک زنگ در هفته تدریس شوند؟
۴- آیا برای چنین تصمیمات خطیری به مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش نیازی نبوده است؟
۵- آیا بهتر نیست به جای تغییر کاربری کلاس آموزشی به امور تبلیغی و ترویجی، بر اساس مأموریت ذاتی این نهاد تربیتی به رفع نواقص و مشکلات لاینحلی که از گذشته گریبانگیر درس قرآن بوده بپردازید؛ از جمله:
- مشکل تقلیل ساعات کاری همکاران در دوره ابتدایی که بر خلاف مصوبه راهنمای برنامه درسی همواره شامل درس قرآن می شود؛ در حالیکه درس قرآن حتماً باید توسط آموزگار پایه تدریس شود.
- بدفهمی و کم توجهی به ارزشیابی پیشرفت تحصیلی در اغلب مدارس ابتدایی که بر خلاف شیوه نامه مصوب ارزشیابی کیفی توصیفی انجام می شود.
- استحاله طرح اتقان بر خلاف سند راهبردی توسعه آموزش عمومی قران کشور که بر خلاف اقدام ملی دو از راهبرد دوم به جای اجرا در سازمان پژوهش و آموزش روش تدریس کتاب های درسی به آموزگاران مدارس ابتدایی، توسط معاونت پرورشی در بخش روخوانی قرآن و دارالقرآن ها اجرا و اعتبارات آن هزینه می شود.
- حذف بخش قرآن از متن دروس کتاب های دین و زندگی پایه های دهم تا دوازدهم همه رشته ها که بر خلاف راهنمای برنامه درسی است و به همین دلیل بی توجهی، بخش قرآن این کتاب ها در سه سال آخر تحصیلات عمومی عملاً تدریس نمی شود.
- اصلاح وضعیت درس عربی در دوره متوسطه اول و دوم که به جای آموزش متون دینی (نهج البلاغه، صحیفه سجادیه، احادیث، ادعیه) بر خلاف منویات رهبری و اصل 16 قانون اساسی و اسناد تحولی به آموزش زبان عربی (مکالمه و قواعد) می پردازد. این در حالی است که دانش آموزان در دوره اول و دوم متوسطه موظف به یادگیری تنها یک زبان خارجی هستند؛ آن هم به صورت نیمه تجویزی و اختیاری (و نه یادگیری دو زبان به صورت اجباری)
در پایان ضمن تشکر از وزیر محترم برای پاسخگویی و رسیدگی به موارد مطروحه، از مراجع ذی صلاح مانند «مجلس شورای اسلامی»، «شورای عالی انقلاب فرهنگی»، «سازمان بازرسی کل کشور» و نیز «شورای عالی آموزش و پرورش» انتظار می رود با ورود به هنگام و دقیق به این مباحث، نسبت به اصلاح امور اقدام کنند.
امید است متولیان تعلیم و تربیت کشور در حوزه صیانت از ارزش های اسلامی و انقلابی مانند آموزش عمومی قرآن، نماز، حجاب و معارف دینی در مدارس موفق باشند.