شناسهٔ خبر: 75303037 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

دبیر شورای عالی ترافیک کشور اعلام کرد

بازنگری برخی خطوط BRT تهران/ لزوم تقویت ناوگان اتوبوس‌های تندرو

دبیر شورای عالی ترافیک کشور از بازنگری و اصلاح برخی خطوط اتوبوس‌های تندرو (BRT) در تهران خبر داد و گفت: برخی از این خطوط به‌ درستی تعریف نشده و شهرداری در حال جمع‌آوری و اصلاح آن‌هاست.

صاحب‌خبر -

سیدمجتبی شفیعی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به وضعیت خطوط BRT در کلان‌شهرهای کشور اظهار کرد: سامانه اتوبوس‌های تندرو یکی از موفق‌ترین مدل‌های حمل‌ونقل عمومی در دنیاست و همچنان پس از گذشت دو دهه، در مراجع و مقالات علمی به آن پرداخته می‌شود؛ زیرا منافع آن عموما بیشتر از سه برابر هزینه‌هایش است.

وی افزود: با وجود آنکه BRT در تهران و دیگر کلان‌شهرها نسبت به استاندارد جهانی ضعف‌هایی دارد؛ اما همچنان سامانه‌ای کارآمد محسوب می‌شود. البته برخی از خطوط در تهران به اشتباه طراحی شده‌اند و باید اصلاح یا حذف شوند، چرا که در بعضی مسیرها و ایستگاه‌ها تقاضای کافی وجود نداشته است. در همین راستا، شهرداری تهران در حال بازنگری و اصلاح برخی از این خطوط است.

شفیعی با تأکید بر ضرورت تأمین ناوگان جدید برای این خطوط گفت: اصلاح خطوط BRT می‌تواند به جبران کمبود ناوگان در سایر مسیرها کمک کند؛ اما شهرداری تهران باید توجه جدی‌تری به مسأله تأمین ناوگان اتوبوس‌های تندرو داشته باشد.

دبیر شورای عالی ترافیک کشور درباره ورود تراموا به سیستم حمل‌ونقل شهری نیز اظهار کرد: ظاهرا تراموای مدنظر اخیر شهرداری تهران مجموعه‌ای سه کابین است و در صورت ورود به ناوگان، تحول مثبتی در حمل‌ونقل شهری ایجاد خواهد کرد. البته نباید درگیر نام تراموا شویم؛ هدف آن است که سامانه‌ای کارآمد، کم‌هزینه و پاک برای جابه‌جایی مسافران داشته باشیم.

وی خاطرنشان کرد: اتوبوس‌های سه کابین هم در برخی شهرهای جهان مورد استفاده قرار می‌گیرند. در بازنگری طرح جامع ریلی تهران در سال ۱۴۰۲، شهرداری پیشنهاد اجرای دو خط ریلی سبک را مطرح کرد که قرار است تراموا در یکی از این خطوط اجرا شود. شورای عالی ترافیک کشور از ایجاد ظرفیت‌های جدید در حمل‌ونقل عمومی استقبال می‌کند و در صورت نیاز، آماده هرگونه همکاری و حمایت از شهرداری تهران در تحقق این برنامه است.

انتهای پیام