به گزارش خبرگزاری تسنیم از کرج، آئین افتتاح مدرسه شهدای اسلامآباد کرج امروز همزمان با آئین بهرهبرداری همزمان از طرحهای نهضت توسعه عدالت در فضای آموزشی با مشارکت مردم در سراسر کشور شامل 2 هزار و 407 پروژه آموزشی و پرورشی، 2 هزار و 863 پروژه میدان همدلی و 13 هزار و 576 مدرسه طرح شهید عجمیان با حضور رئیسجمهور برگزار شد.
همزمان با آغاز سال تحصیلی جدید، 22 پروژه آموزشی، پرورشی و ورزشی شامل 200 کلاس درس و 24 هزار مترمربع زیربنا در راستای نهضت توسعه عدالت در فضای آموزشی بهمنظور تحقق اهداف توسعه آموزشی و ارتقای زیرساختهای تربیتی در استان البرز تحویل آموزشوپرورش شد که مدرسه شهدای اسلامآباد یکی از این پروژهها بود که به بهرهبرداری رسید.
در این مراسم، مشاور رئیس سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور، استاندار البرز، رئیس سازمان مدیریت و برنامهریزی استان و معاون وی، فرمانده سپاه ناحیه امام حسین (ع) کرج، مدیرعامل مجمع خیرین مدرسهساز البرز و مدیران کل آموزشوپرورش و نوسازی مدارس استان و نیز خانوادههای شهید جنگ 12 روزه، اکبر عنایتی و شهید دانشآموز منصور جمشیدی حضور داشتند.
مدرسهسازی در جنگ 12 روزه متوقف نشد
حمید مسعودی، مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان البرز در این مراسم گفت: مدرسه شهدای اسلامآباد به مساحت یک هزار و 850 مترمربع دارای 12 کلاس درس و فضاهای جانبی و کمکآموزشی شامل آزمایشگاه، سالن چندمنظوره، نمازخانه، سرایداری، سرویس بهداشتی و ... بوده که با اعتباری بالغبر 40 میلیارد تومان احداث شده و امروز به بهرهبرداری رسید.
وی با اشاره به تجهیز این مدرسه با حدود سه میلیارد تومان اعتبار اذعان کرد: این پروژه از جمله طرحهایی است که در دوران جنگ 12 روزه نیز متوقف نشد. با وجود شرایط دشوار و شنیده شدن صدای ضدهوایی در منطقه، عملیات ساخت بدون وقفه ادامه یافت و حتی با وجود پرداختنشدن کامل مطالبات، پیمانکار پروژه را با کیفیت مطلوب تکمیل کرد و به ما تحویل داد.
شتاب چشمگیر توسعه زیرساختهای آموزشی و فرهنگی البرز
فرزاد شعبانی، مدیرکل آموزشوپرورش استان البرز نیز در این مراسم مطرح کرد: مدرسهای دیگر از سلسله مدارس البرز امروز آماده بهرهبرداری شده است. افتخار داریم که در این مدت، هر هفته یک مدرسه، پروژه، فضا یا سالن جدید آماده افتتاح میشود که این روند نشاندهنده شتاب چشمگیر در توسعه فرهنگی، عمرانی و تکمیل زیرساختهای آموزشی و فرهنگی استان است.
وی با بیان اینکه تصمیماتی که اتخاذ و وعدههایی که در گذشته داده شده بود، علیرغم برخی بیمهریها و سخنان نادرست که گاه در فضاهای مختلف مطرح میشود، روزبهروز در حال تحقق است و این جای خرسندی دارد، خاطرنشان کرد: پروژههای آموزشوپرورش در مناطقی افتتاح میشوند که واقعاً مستحق این خدمات هستند؛ مناطق کمبرخورداری که نیازمند توجه ویژهاند.
مدیرکل آموزشوپرورش استان البرز با اشاره به اینکه محله اسلامآباد نیز نیاز به حمایت و توسعه دارد و پروژههای متعددی در این منطقه در حال اجراست، عنوان کرد: ما نیز تلاش میکنیم در کنار استانداری و اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان البرز، اقدامات مؤثرتر و ویژهتری را در حوزه آموزشوپرورش ارائه دهیم تا دانشآموزان از عواید آنها بهرهمند شوند.
شعبانی اظهار کرد: به گفته رئیسجمهور، فرزندان این سرزمین، گنجینههای ارزشمندی هستند که باید روی آنها سرمایهگذاری کرد تا استعدادها و ظرفیتهای نهفتهشان شکوفا شود. آینده کشور به دست همین نسل رقم خواهد خورد و دانشآموزان امروز، تضمینکنندگان فردای ایران هستند و همه ما وظیفه داریم برای آیندهای بهتر تلاش کنیم و امیدواریم در این مسیر موفق باشیم.
بهرهبرداری از 2407 مدرسه در کشور
علیرضا کاظمی، وزیر آموزشوپرورش نیز در ارتباط ویدئوکنفرانسی با استانها با اشاره به آغاز طرح نهضت عدالت در توسعه فضاهای آموزشی با دو رویکرد گفت: رویکرد مشارکتمحور که بر اتکا به مردم، گروههای جهادی و بخشهای مختلفی استوار بوده و رویکرد آیندهنگر که با نگاه به نیازهای آینده دانشآموزان بر تربیت نسلی اثرگذار در سرنوشت کشور متمرکز است.
وی با اشاره به توسعه عدالت با رویکرد ساخت مدرسه در سراسر کشور بیان کرد: امروز 2 هزار و 407 مدرسه از مجموع 7 هزار و 730 مدرسهای که احداث و افتتاح آنها در دستور کار قرار دارد، در گام نخست به بهرهبرداری میرسد. بدون تردید، تعداد مشابهی از این پروژهها در فاز دوم همزمان با دهه فجر و بخش دیگری نیز پس از ایام نوروز افتتاح میشوند و به بهرهبرداری میرسند.
وزیر آموزشوپرورش نگاه دوم را استانداردسازی تجهیزات مدارس دانست و با بیان اینکه سامانه تجهیزات آماده شده که تجهیزات مدارس کشور در آن بارگذاری و سپس استانداردسازی تکمیل شود، عنوان کرد: حوزه سوم، بهسازی کلاسهای درس قدیمی است که بیش از 13 هزار و 500 مدرسه را دربرمیگیرد و در قالب 110 هزار کلاس درس اجرا شده است.
کاظمی افزود: این طرح با مشارکت گروههای جهادی، عمدتاً متشکل از خود دانشآموزان، به اجرا درآمده و تاکنون بیش از هشت هزار گروه جهادی در این زمینه فعالیت کرده و موفق شدهاند بیش از 113 هزار کلاس درس را بهسازی کنند که از این تعداد، حدود 70 هزار کلاس آماده بهرهبرداری بوده و این اقدام، علاوه بر بهسازی فضا، موجب گسترش یک فرهنگ نیز شده است.
وی مطرح کرد: استانداردسازی فضاهای ورزشی مدارس نیز شامل 2 هزار و 863 پروژه است که با رویکرد مشارکتمحور و همکاری مردم، دهیاریها و شوراها به بهرهبرداری میرسد. از این تعداد، حدود یک هزار و 600 پروژه چمن مصنوعی است. نگاه بعدی در طرح نهضت توسعه عدالت در فضای آموزشی، به ارتقای کیفیت کار معلمان و مدیران مدارس اختصاص دارد.
وزیر آموزشوپرورش با بیان اینکه در این طرح، تمامی معلمان و مدیران در قالبها و روشهای مختلف، برای رسیدن به استانداردهای مهارتی لازم جهت تدریس مؤثر آماده میشوند، از استانداردسازی سامانههای گرمایشی و سرمایشی مدارس خبر داد و اذعان کرد: این رویکرد نیز حدود 22 هزار کلاس درس را در برمیگیرد.
هیچ مدرسهای نباید با استاندارد پایین احداث و اداره شود
مسعود پزشکیان، رئیسجمهور ایران نیز در سخنرانی ویدئوکنفرانسی ضمن قدردانی از تلاشهای صورت گرفته تصریح کرد: هیچ دلیلی وجود ندارد که مدارسی که ساخته میشوند کیفیت پایین داشته باشند یا مدیریت آنها ضعیف باشد. معلمان باید روشهای متنوع و مؤثر تدریس را بیاموزند و مهارتهای لازم را کسب کنند تا یادگیری دانشآموزان به بهترین شکل ممکن تحقق یابد.
وی افزود: اگر این باور در ذهن مدیران، معلمان و کارشناسان شکل بگیرد که هر دانشآموز باید با مهارت کامل از کلاس خارج شود، میتوان مسیرهای مؤثر برای ارتقای آموزش را پیدا کرد و تجربههای موفق دنیا را به کار گرفت. انسان توانایی ایجاد تغییر در هر لحظه را دارد و اگر این نگرش در مدیران، معلمان، کارشناسان و مسئولان شکل گیرد، میتوانیم تحول مثبت ایجاد کنیم.
رئیسجمهور اظهار کرد: مهم است که توانمندیهای همه افراد شناسایی و حمایت شود، آن هم بدون توجه به زمینههای خانوادگی، شهری یا امکانات اولیه، زیرا هر فرد میتواند با تلاش، پشتکار و استمرار به موفقیت برسد. ابتدا باید ذهنیت دانشآموزان را به سمت به طرف قله رفتن، بهترین شدن و نقاد بودن هدایت کنیم و باور داشته باشیم که هیچ دانشآموزی نباید با آموزش ناقص مواجه شود.
پزشکیان با بیان اینکه کیفیت آموزش در کلاسها نباید پایینتر از استانداردهای جهانی باشد و با استفاده از حمایت مردم و انگیزه شخصی میتوانیم این هدف را محقق کنیم، عنوان کرد: تغییر روند آموزشی با تغییر در ذهنیت، انگیزه و باور معلمان و مدیران ممکن است و با این نگرش میتوان کلاسهایی را ایجاد کرد که یادگیری را به بهترین شکل برای دانشآموزان فراهم کنند.
انتهای پیام/