شناسهٔ خبر: 75292150 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: آنا | لینک خبر

رئیس دانشگاه استاد فرشچیان مطرح کرد

حکمت عرفان به مثابه بنیان معماری اصیل ایرانی؛ میراث شاهرود نباید سینه به سینه دفن شود

رئیس دانشگاه استاد فرشچیان با تأکید بر حکمت عرفان به مثابه بنیان معماری عنوان کرد: میراث شهرستان شاهرود نباید سینه به سینه دفن شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار آنا، سجاد محمدیارزاده رئیس دانشگاه استاد فرشچیان در پیش‌همایش «شاهرود شهر معلمان دین و اخلاق» به میزبانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی که با حضور مسئولان ارشد کشوری و استانی در تهران برگزار شد، با تحلیل صورت پذیرفته پیرامون اصول معماری و میراث فرهنگی با تأکید بر لزوم توجه به اصالت در تمامی شئونات، ظرفیت‌های شهر شاهرود را «ثروت جهانی» توصیف کرد و نسبت به غفلت از این سرمایه فنا‌ناپذیر هشدار داد.

وی اضافه کرد: ثروت‌های اصیل باید تکثیر یافته و از طریق تربیت شاگردان، به‌صورت سینه به سینه منتقل شوند و دانشگاه استاد فرشچیان هم براین اساس شکل گرفته تا دانشجو پرورش دهد.

معماری اسلامی در مجموعه آییزین بسطامی رعایت اصول شهرسازی

رئیس دانشگاه استاد فرشچیان با اشاره به ساختار شهر شاهرود بیان کرد: این شهرستان به‌لحاظ برنامه‌ریزی و ساختار شهری، کاملاً اصول شهرسازی را رعایت کرده و مجموعه آییزین بسطامی نیز نمونه‌ای بارز از اصول شهرسازی اسلامی است؛ چراکه تمامی عناصری که یک فرد مسلمان برای عبادت، سیر و سلوک و نگرش به طبیعت (یادآور وحدانیت خداوند) نیاز دارد، در این مجموعه پیش‌بینی شده است.

محمدیارزاده با وجود تحلیل حرفه‌ای سایت و ساختار نسبت به آینده هشدار داد: چه باید کرد که توسعه شهری و توسعه ناموزون بی‌رویه، ساختار این شهر را آسیب می‌رساند؟

سرمایه‌های معاصر و غفلت از میراث غنی شاهرود

وی بر اهمیت سرمایه‌های اجتماعی تأکید و خواستار توجه به «سرمایه‌های معاصر» شد و افزود: هنرمندانی که در همین مجموعه بزرگان نشسته‌اند، هرکدام ثروت اتحاد و همدلی هستند. اینها سرمایه‌های معاصر ما محسوب می‌شوند.

رئیس دانشگاه استاد فرشچیان با طرح این سوال انتقادی که چرا ظرفیت‌های هنرمندان بومی استان سمنان برای آموزش شاگردان به جامعه معرفی نمی‌شود؟

محمدیارزاده همچنین بر اهمیت میراث غنی شاهرود تأکید کرد: شهری که یک‌هزار و اندی اثر دارد که ۷۰۰ عدد آن ثبت ملی شده‌اند؛ نباید از میراث ملموس و ناملموس (شامل آداب غذا و فرهنگ) غفلت کرد.

بنیاد‌های توحیدی، نقش عشق در عرفان و اهمیت اعداد در معماری

رئیس دانشگاه استاد فرشچیان در تشریح بنیاد‌های معماری ایرانی تأکید کرد که این معماری همواره در جستجوی بنیاد‌های توحیدی برای رسیدن به وحدانیت خدا بوده و برج‌ها یکی از مظاهر خلقت الهی هستند.

وی خاطرنشان کرد: عرفان اسلامی مبتنی بر عشق است و معمار ایرانی تلاش کرده که آن عشق حقیقت و کنکاش واقعیت را در اثر خود متجلی سازد.

محمدیارزاده، نقش اعداد در معماری را مهم ارزیابی و بیان کرد: نقش اعداد در معماری (مانند ۲۰ دهلیز راست چپ، عدد مقدس ۴۰، واحد‌های همسایه‌گیری) مفاهیم ارزشی و هندسی دارند و ما مفهوم عشق‌ورزیدن را در تمام ساختار عرفان اسلامی مشاهده می‌کنیم.

حکمت عرفان: سفر روح در کانون معنا

رئیس دانشگاه استاد فرشچیان، هدف حکمت در معماری اسلامی، کشف حقیقت و رساندن انسان به کمال از طریق هنر، با هدف نهایی رسیدن به توحید و وحدت تعریف شد.

محمدیارزاده تشریح کرد: هدف معماری ایرانی رسیدن به یک ساختار هندسی صرف نیست؛ سفر روح در خانواده معناست، اثری که بی‌معنا باشد و کارکرد فرم را نداشته باشد، پایدار نخواهد بود.

وی همچنین بر ارتباط انسان با طبیعت تأکید و تبیین کرد که معمار هنرمند، مفاهیم ارزشی را در اثر هنری به نماد‌ها تبدیل می‌کند.

نماد‌ها و اصول سه‌گانه معماری اصیل

رئیس دانشگاه استاد فرشچیان افزود: نماد‌های اصلی در آثار معماری، نماد آسمان و وحدت (به عنوان زادگاه انسان از خاک) و همچنین مناره‌ها به‌عنوان نماد دعوت شناسایی و عنصر نور به‌عنوان تجلی حقیقت الهی معرفی شده‌اند.

محمدیارزاده با اشاره به رعایت اصول توسط معماران بزرگ (از جمله معمار ژاپنی)، سه اصل بنیادین معماری اصیل ایرانی را برشمرد: عنصر آب (نماد پاکیزگی و زندگی معنوی).
هندسه، تناسبات (نمایانگر نظام الهی/هندسی) و اعداد (اعداد مقدس که نشان‌دهنده سیر انسان از زمین به سوی نور الهی است).

وی یادآور شد: معماران گذشته معنویت را سرلوحه قرار دادند؛ ابتدا به معنا اندیشیدند و سپس ساختار هندسی را متناسب با آن خلق کردند و این راز ماندگاری آثار فاخر است.

انتهای پیام/