شناسهٔ خبر: 75292034 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آنا | لینک خبر

رئیس‌جمهور: نباید بپذیریم فرزندان این سرزمین آموزش ضعیف‌تری ببینند

رئیس‌جمهور، در آیین بهره‌برداری هم‌زمان از فضاهای «نهضت توسعه عدالت در فضای آموزشی با مشارکت مردم» در شهرستان شهریار، بر ضرورت تحول در نگرش آموزشی، تقویت مهارت‌آموزی و پرورش خلاقیت در دانش‌آموزان تأکید کرد و گفت: نباید بپذیریم که فرزندان ما با کیفیتی پایین‌تر از دیگر کشورها آموزش ببینند؛ می‌توانیم و باید بهترین باشیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری آنا، مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور، امروز (یکشنبه) در آیین بهره‌برداری هم‌زمان از فضاهای «نهضت توسعه عدالت در فضای آموزشی با مشارکت مردم» در شهرستان شهریار اظهارداشت: برای یاد گرفتن و بلد بودن باید تلاش کرد. چه کسی گفته است مدارسی که ما می‌سازیم باید ضعیف‌تر، کم‌کیفیت‌تر یا با روش‌های نامناسب‌تر اداره شوند؟ چرا نباید بتوانیم بهترین کلاس‌ها را، هم از نظر فضا و تجهیزات و هم از نظر نوع آموزش، برای فرزندان‌مان فراهم کنیم؟

پزشکیان افزود: چرا باید معلمی همیشه به یک شیوه درس بدهد؟ نمی‌توان آموزش را بهتر کرد و به شکلی آموخت که دانش‌آموز هم بداند، هم بفهمد و هم بتواند آن را به کار گیرد؟ اگر در ذهن معلم این باور شکل بگیرد که هیچ دانش‌آموزی نباید بدون یادگیری و بدون مهارت از کلاس بیرون برود، راه پیدا می‌کند. وقتی این باور ایجاد شود، خودِ معلم می‌گردد و می‌پرسد در دنیا چه می‌کنند و چرا من نتوانم همان کار را انجام دهم.

نقش ذهن و باور در تغییر نظام آموزشی

پزشکیان با اشاره به اهمیت تغییر ذهنیت در مسئولان آموزشی تصریح کرد: اگر «چرا» در ذهن معلم، مدیر، کارشناس، استاندار، وزیر و رئیس‌جمهور شکل بگیرد، راه پیدا می‌کنیم و تغییر ایجاد می‌شود. این همان چیزی است که باید در ذهن مجموعه مدیران و کارشناسان شکل بگیرد.

وی افزود: ما نباید انسان‌ها را از یکدیگر جدا کنیم. همه انسان‌ها توانمندی‌هایی دارند که بسته به بستر رشد، شرایط محیطی و فرصت‌هایی که برایشان فراهم می‌شود، بروز می‌کند. عدالت در ارائه خدمات یعنی هر انسانی بتواند تلاش کند و هرکس بیشتر تلاش کند، او برنده است. پشتکار، استمرار، اراده و باور است که انسان را به قله می‌رساند، نه صرفاً ذهن یا استعداد اولیه.

تجربه شخصی رئیس‌جمهور از تغییر ذهن و دستیابی به موفقیت

پزشکیان در ادامه با اشاره به دوران تحصیل خود گفت: من هم مدتی نمره‌های ۱۰، ۱۱ و ۱۲ می‌گرفتم، اما زمانی ذهنم تغییر کرد. با خودم گفتم مگر می‌شود از ۲۰ کمتر گرفت؟ همین که ذهنم عوض شد، دیگر نمی‌پذیرفتم پایین‌تر از بهترین باشم. این تغییر ذهن سبب شد که همیشه تلاش کنم بهترین باشم. ما باید همین نگرش را در ذهن فرزندان‌مان ایجاد کنیم؛ باید آنان را به سمت قله‌ها، به سوی بهترین شدن و به سوی نقاد بودن هدایت کنیم.

لزوم عدالت آموزشی و پرهیز از نابرابری در کیفیت مدارس

رئیس‌جمهور تأکید کرد: مدیران و مسئولان ما باید این باور را داشته باشند که نباید بپذیرند بچه‌های ما ناقص یا با کیفیت کمتر آموزش ببینند. فردای این مملکت در دستان همین بچه‌هاست. من نمی‌توانم بپذیرم در کشور ما، کلاس‌هایی که فرزندان‌مان در آن تحصیل می‌کنند پایین‌تر از کلاس‌هایی باشد که در آن‌سوی آب‌ها برگزار می‌شود.

وی افزود: آیا ساختن یک کلاس درست، کار سختی است؟ اگر دولت بودجه کافی ندارد، مردم می‌توانند کمک کنند. هیچ‌کس نمی‌خواهد فرزندش بد آموزش ببیند یا ناتوان شود. این ماییم که باید مسیر را درست هدایت کنیم تا جوانان‌مان بتوانند مهارت یاد بگیرند، شغل پیدا کنند و آینده‌ای روشن داشته باشند.

دعوت به تلاش، همدلی و خودباوری ملی

پزشکیان تصریح کرد: چرا خیری به دیگران نرسانیم و خودمان یک قدم جلوتر نرویم؟ ما می‌توانیم بهتر از این باشیم. تصور اینکه بهتر از این نمی‌شود، یعنی مرگ و ایستایی. حرکت به سوی خدا یعنی حرکت به سوی علم، خلاقیت، مهربانی و رشد. خداوند در درون هر انسان نیرویی نهفته قرار داده است که اگر بروز کند، می‌تواند کار‌هایی انجام دهد که به عقل هیچ‌کس نمی‌رسد.

آموزش مشارکتی و تربیت نسل خلاق آینده‌ساز

رئیس‌جمهور گفت: نباید بپذیریم که «زمان نداریم» یا «تغییر ممکن نیست». باید تلاش کنیم. در همین کلاس‌ها باید به دانش‌آموزان احساس مشارکت آموخت؛ باید یاد بگیرند خودشان کلاس را جمع کنند، تمیز کنند، راه ببرند، فکر کنند و مشکلات را حل کنند.

پزشکیان تأکید کرد: باید بیاموزیم که هر دانش‌آموز می‌تواند فکر کند، می‌تواند حل کند و می‌تواند بر مشکلات زندگی غلبه یابد. امیدوارم بتوانیم این نسل را چنان تربیت کنیم که آینده ایران همان الگویی شود که مقام معظم رهبری از آن به‌عنوان «الگوی الهام‌بخش» یاد می‌کنند.

وی افزود: ما باید هر روز راهی بهتر، زیباتر و مناسب‌تر پیدا کنیم و در مقایسه با ملت‌های دیگر، عقب نمانیم. ما انسانیم و آنان نیز انسان‌اند؛ نباید از هیچ‌کدام پایین‌تر باشیم. این مسیر از مدرسه و از ذهن و باور همین کودکان آغاز می‌شود. نباید بگذاریم که در ذهن آنان باور و ایده پیشرفت بمیرد.

باور به توانایی تغییر و بهتر شدن زمینه‌ساز پیشرفت و ارتقای کشور است

پزشکیان با بیان این‌که الگوسازی الهام‌بخش برای آینده کشور باید از همین کلاس‌های درس و مدارس آغاز شود، استفاده از توان مردم و خیرین را یک راهکار اساسی برای توسعه زیرساخت‌های آموزشی دانست و اظهار داشت: هیچ خانواده‌ای تمایلی به آموزش ضعیف فرزندان خود ندارد و نظام آموزشی موظف است زمینه رشد و شکوفایی استعداد‌ها را فراهم کند.

رئیس‌جمهور با اشاره به نقش مدارس در شکل‌دهی آینده کشور، بر ضرورت هدایت ذهنیت دانش‌آموزان از دوران کودکی به سمت بهترین شدن و نقاد بودن تأکید و تصریح کرد: باور به توانایی تغییر و بهتر شدن زمینه‌ساز پیشرفت و ارتقای کشور است.

می‌توان با هزینه کمتر، بهترین کیفیت را ارائه داد

پزشکیان با تأکید بر ضرورت بهره‌گیری درست از منابع محدود خاطرنشان کرد: بهبود کیفیت آموزشی لزوما به معنای افزایش هزینه‌ها نیست و می‌توان با هزینه کمتر، بهترین کیفیت را ارائه داد. طراحی روش‌های مدیریتی کارآمد و تضمین ماندگاری اقدامات، از محور‌های اصلی این تحول است.

رئیس‌جمهور با اشاره به ظرفیت‌های انسانی کشور اظهار داشت: جامعه ایران نباید از کشور‌های پیشرفته عقب بماند. استعداد انسانی در ایران و سایر کشور‌ها تفاوتی ندارد و در صورت شکل‌گیری باور و اراده تغییر، امکان شکوفایی کامل وجود دارد.

پزشکیان در پایان ضمن قدردانی از تلاش همه دست‌اندرکاران آموزشی و خیرین تأکید کرد نباید به وضعیت موجود رضایت داد و لازم است هر روز راه‌های بهتر و کارآمدتری برای تربیت نسل آینده کشور جست‌و‌جو شود.

به گزارش آنا، در این مراسم با دستور رئیس جمهور، به شکل هم‌زمان و به صورت ویدیو کنفرانس ۲ هزار و ۴۰۶ پروژه آموزش و پرورش و ۲ هزار و ۸۶۳ پروژه «میدان همدلی» و ۱۳ هزار و ۵۷۶ مدرسه طرح «شهید عجمیان» افتتاح شد.

انتهای پیام/