شناسهٔ خبر: 75291105 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

ایجاد نگاه تحولی در خدمات پستی؛ راه‌اندازی باجه‌های شبانه و لاکرهای هوشمند

تهران- ایرنا- مدیرکل پست استان تهران از راه اندازی لاکرهای هوشمند(صندوق های هوشمند پستی) در برخی نقاط تهران خبر داد و گفت: برای اولین بار در کشور باجه پستی شبانه در ساختمان امیر کبیر(چهارراه لشکر) آغاز به فعالیت کرده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، محمد هادی روز یکشنبه در نشست خبری با بیان اینکه استان تهران با حدود بیش از ۳۰۰۰ پرسنل شرکتی، رسمی و قراردادی، تقریباً نزدیک به ۵۰۰ هزار مرسوله در روز قبول می‌کند و به همین تعداد نیز توزیع انجام می‌دهد، اظهار داشت: این عملیات در ۱۱۳ دفتر قبول دولتی و ۶۰۰ دفتر بخش خصوصی تحت عنوان نمایندگی‌های پستی و دفاتر پیشخوان صورت می‌گیرد.

وی با اشاره به بهینه‌سازی فضاهای دفاتر پستی و افزایش سطوح دسترسی مردم به آن خاطر نشان کرد: از سال گذشته این اقدام را شروع کردیم و امسال نیز مجدداً در دستور کار قرار گرفته است که نواحی توزیع خود را افزایش دهیم. در سال گذشته و امسال، در شهریار ۶ نقطه ناحیه توزیع جدید ایجاد کردیم. در تهران نیز چند ناحیه توزیع جدید راه‌اندازی شد. نقاط دیگری نیز در دستور کار قرار دارند که فکر می‌کنم ظرف یکی دو ماه آینده، حداقل دو تا سه نقطه توزیع و قبول دیگر را بتوانیم اضافه کنیم.

مدیرکل پست استان تهران با بیان اینکه در سال جدید، ساختمان پرند و گسترش فضای ساختمان پردیس را در دستور کار داریم، تصریح کرد: در بحث قیمت تمام‌شده، تلاش می‌کنیم با استفاده از سیستم‌های هوشمند، هزینه فرآیندها را کاهش دهیم تا بتوانیم با قیمت مناسب، بهترین سرویس را ارائه کنیم. تجزیه مبادلات تهران به دستگاه‌های سورتی هوشمند مجهز شده است.

وی با بیان اینکه برای مشتریانی که کمتر در منازل حضور دارند بخصوص عخانم‌ها و آقایان شاغل، صندوق‌های هوشمند یا لاکرها را در مجتمع‌های مسکونی و شهرک‌ها مستقر کنیم تا مردم بتوانند در زمان دلخواه، محصولات خود را دریافت کنند، افزود: در سال گذشته، طبق نظرسنجی‌های مختلف، حدود ۹۴ درصد مردم از خدمات ما رضایت داشتند. امیدواریم با تفکر و نگاه جدید، این عدد را افزایش دهیم. در شش‌ماهه اول امسال، حدود ۹۵ درصد توزیع موفق داشتیم. دلایل عدم دستیابی به عدد ۱۰۰ درصد، شامل مشکلات آدرس‌نویسی و عدم درج کد پستی روی محصولات بوده است.

هادی با اشاره به یکی دیگر از دلایل عدم موفقیت کامل در توزیع، عدم حضور مردم در زمان مراجعه بوده است، تصریح کرد: امیدواریم با استفاده از شماره تلفن گیرندگان، بتوانیم زمان‌بندی مراجعه را اعلام کنیم تا حضور داشته باشند و این عدد به سمت ۱۰۰ درصد برود. حدود ۹۲ درصد محصولات ما مطابق تعهد زمان‌بندی و نوع سرویس، به موقع توزیع شده‌اند.

وی با بیان اینکه در استان تهران، امسال بحث بهینه‌سازی ناوگان توزیع را در دستور کار داریم، ادامه داد: شاید طی روزهای آینده، ماشین‌های جدید ما را در سطح شهر تهران مشاهده کنید که به ناوگان قبلی اضافه شده‌اند. استفاده از بخش‌های خصوصی برای افزایش سرعت و کیفیت، به طور مستمر در دستور کار قرار دارد تا در کنار ناوگان خودمان، از ظرفیت بخش خصوصی نیز بهره‌مند شویم. در بحث هوای پاک که وظیفه هر شهروند ایرانی، به‌ویژه در تهران است، با وجود اینکه خود پست به معنای کاهش استفاده از حمل‌ونقل عمومی و بهبود محیط زیست است، طی دو سال گذشته تعداد اندکی از موتورسواران و نامه‌رسان‌های خود را به موتورهای برقی مجهز کرده‌ایم.

مدیرکل پست استان تهران با اعلام این مطلب که تا پایان سال، تمامی پستچی‌ها را به موتورهای برقی مجهز می کنیم، اظهار داشت: همچنین، تعداد باجه‌های پستی را به تولید برق پاک مجهز خواهیم کرد. در شش‌ماهه دوم پارسال و امسال، تقریباً تمامی دفاتر بزرگ را به ژنراتورهای برقی مجهز کرده‌ایم تا در صورت قطعی برق، دفاتر مرکزی دچار اختلال در سرویس نشوند. در سطح شهر، آمار دقیقی ندارم چون بسیاری از این موارد توسط بخش خصوصی گسترش یافته‌اند. تعدادشان در دفاتر پستی قرار دارد و عدد قابل توجهی نیست، اما به شدت در دستور کار ما قرار گرفته‌اند. اطلاع‌رسانی نیز در حال انجام است تا مردم و مجتمع‌ها درخواست دهند و ما بتوانیم این کار را انجام دهیم.

وی درباره تفاهمنامه شرکت ملی پست با بخش خصوصی استفاده از ظرفیت این بخش در تهران خاطر نشان کرد: این تفاهم‌نامه ها بیشتر در نقاط کم‌برخوردار اجرا می‌شود، جایی که بخش خصوصی تمایلی به سرمایه‌گذاری ندارد. این نقاط را قبول می‌کنیم و در اختیار ما قرار می‌گیرد تا توزیع انجام شود. بسیاری از شرکای تجاری ما در شهرستان‌ها حضور ندارند. در این تفاهم‌نامه، می‌توانیم در آن نقاط خدمت‌رسانی کنیم. در نقاطی که خطوط حمل‌ونقل ما ظرفیت خالی دارند، می‌توانیم از آن استفاده کنیم. همچنین، برخی تجهیزات شرکای تجاری دارای ظرفیت خالی هستند که ما نیز می‌توانیم از آن بهره‌مند شویم.

هادی درباره اجرای پروژه جی نف در استان تهران نیز تصریح کرد: در نقاط روستایی حدود ۸۰ درصد پیشرفت داشته‌ایم. در نقاط شهری، تقریباً ۱۰۰ درصد پیشرفت حاصل شده و رتبه اول کشور را داریم. تهران همراه با قم، رتبه اول را دارد. در جنوب استان، به دلیل تعدد زیاد روستاها، هنوز به ۱۰۰ درصد نرسیده‌ایم. امیدواریم تا پایان سال، این عدد کامل شود. در جنوب شرق، نقاط روستایی نداریم. در جنوب غرب، شهریار، ملارد را کاملاً انجام داده‌ایم. در شمال غرب، روستاهای کن سولقان و لواسان نیز به اتمام رسیده‌اند. در شرق تهران نیز کار به پایان رسیده است. در جنوب، به علت تعدد زیاد روستاها، حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد پیشرفت داریم. البته تا پایان سال، تعهد داده‌ایم که به ۱۰۰ درصد برسیم.

وی درباره چگونگی دریافت رضایت مشتریان از خدمات ارایه شده از سوی پست اظهار داشت: بر اساس تعداد مرسولاتی که قبول یا توزیع می‌کنیم، به شکل کاملاً تصادفی برای محصولاتی که شماره تلفن گیرندگان یا فرستندگان در سامانه ثبت شده باشد، هنگام مراجعه به باجه پستی، شماره تلفن اعلام می‌شود. بر اساس آن، به شکل تصادفی پیامک یا اعلان در اپلیکیشن «بله» ارسال می‌شود. مراجعه‌کننده نظرسنجی را تکمیل می‌کند. بر اساس اطلاعات حاصل از این نظرسنجی‌ها، حدود ۹۵ درصد مردم رضایت داشته‌اند. این نظرسنجی کاملاً علمی انجام می‌شود. ما مردم را نمی‌بینیم، با آن‌ها مصاحبه نمی‌کنیم؛ فقط پیامک ارسال می‌شود و فرم نظرسنجی تکمیل می‌شود.

مدیرکل پست استان تهران با اشاره به اینکه در این استان، 100 درصد پاکت‌های جفت با سورتینگ تجزیه می‌شود و بسته‌های بزرگ حدود ۷۰ درصد در تهران تجزیه می‌شود، اما پاکت عدد کمتری دارد، اظهار داشت: در بحث هوشمندسازی، موضوع گوشی‌های همراه نامه‌رسان در حال انجام است. در توضیح، صد درصد محصولات که وارد می‌شود ثبت می‌شود و به تلفن همراه نامه‌رسان اطلاعاتش منتقل می‌شود. ما دیگر چیزی به اسم نامه‌رسان یا دفاتر قدیم پستی نداریم، اگر یادتان باشد، مراجعه می‌کردند و امضا می‌گرفتند. اکنون هیچ‌کجای کشور، حتی در روستاها، کاملاً بر اساس تلفن همراه، نامه‌رسانی ثبت می‌شود.

وی همچنین درباره استفاده از هوش مصنوعی در پست استان تهران خاطر نشان کرد: این موضوع در دستور کار شرکت بوده، ولی اقدام عملی هنوز شروع نشده است. با جدیت در دستور کار قرار دارد، اما هنوز اجرا نشده، البته یک مدیر پروژه برای این منظور انتخاب شده، شرکت پست در حال مستندسازی و شناسایی نقاط مختلف پستی و فرایندهای پستی است تا مشخص شود کجا می‌توان از هوش مصنوعی استفاده کرد. کار در حال انجام است، اما نتیجه عملی هنوز آغاز نشده ولی بخش‌هایی از آن انجام شده و فکر می‌کنم بخشی از آن به‌زودی اتفاق بیافتد.

هادی درباره استفاده همگانی از صندوق های لاکر در مناطقی با تراکم جمعیت بالا نیز اظهار داشت: صندوق‌های لاکر فقط در مجتمع‌های مسکونی نصب می‌شوند. این باید به درخواست ما در باجه‌های پستی انجام شود؛ آن‌هایی که فضای کافی و امنیت لازم دارند. مثلاً در چهارراه لشکر، نمونه‌ای از این کار را انجام دادیم. طرف مقابل باید متقاضی باشد تا ما بتوانیم نصب را انجام دهیم. این صندوق‌ها باید در هر ساعت شبانه‌روز قابل دسترسی باشند، البته ما نقاط پرترافیک را شناسایی کرده‌ایم و در حال ارتباط با مسئولان ساختمان‌ها، شهرک‌ها و مجتمع‌ها هستیم. هر جا که درخواست شود، ما این کار را خواهیم کرد. با کمک بخش خصوصی نه فقط برای شرکت پست، بلکه همه اپراتورها می‌توانند استفاده کنند.

وی با اشاره به اینکه در بخش خصوصی که این کار را انجام می‌ شود و به ازای هر مرسوله‌ای که داخل صندوق قرار می‌گیرد، از هزینه اولیه پست و نصب، مبلغی دریافت می‌شود، اظهار داشت: این فقط مربوط به شرکت پست نیست. در ادامه، اگر مردم شماره‌های فرستندگان و گیرندگان را ثبت کنند، صبح که نامه‌رسان، اطلاعات را دریافت می‌کند، اطلاعات منتقل می‌شود. بر اساس زمان‌بندی، اعلام می‌شود که چه زمانی مراجعه خواهد شد. شاید شما بتوانید نیم ساعت مرخصی بگیرید و در محل کار یا منزل حضور داشته باشید تا مرسوله را دریافت کنید.

مدیرکل پست استان تهران امیدواریم اجرای طرح صندوق های لاکرها، در طی روزهای گذشته آغاز شده است گفت: مراجعات زمان‌بندی‌شده‌ای که مشتری درخواست می‌کند، در یک نقطه از منطقه تهران شروع شده که البته این عمدتاً مربوط به قراردادهای کلان است، مثلاً کارت‌های بانکی که مشتریان درخواست می‌کنند طبق زمان‌بندی‌های مختلف توزیع شود. ولی هزینه کمی افزایش پیدا می‌کند. مثلاً در یک کوچه که نامه‌رسان من یک بار در روز مراجعه می‌کند، ممکن است سه بار در روز مراجعه کند. قاعدتاً هزینه‌اش افزایش خواهد کرد. فکر می‌کنم هفته آینده راه‌اندازی اولیه انجام شود.

وی با اشاره به راه اندازی پلتفرم «همیار پست» تصریح کرد: باجه شبانه چهارراه لشکر را راه‌اندازی شده و تا ساعت ۱۲ شب فعالیت دارد. این باجه برای مردمی مناسب است که به دلیل ازدحام و ترافیک، جابجایی و تحویل مرسولات برایشان دشوار است. اگر این سرویس موفق باشد و ترافیک مرسولات قابل توجهی داشته باشد، قاعدتاً زمان‌بندی آن را تا صبح گسترش خواهیم داد و در خدمت مردم خواهیم بود.

هادی با بیان اینکه فعالیت چهار راه لشکر، اولین باجه شبانه پستی در سراسر کشور است، گفت: این باجه از ساعت ۷ یا ۷:۳۰ صبح آغاز به کار می‌کند و تا ۱۲ شب فعال است.

وی درباره مولدسازی در اداره کل استان تهران اظهار داشت: چند ساختمان در دستور کار ما برای فروش قرار دارند و چند ساختمان نیز برای مشارکت با بخش خصوصی جهت اصلاح و توسعه در نظر گرفته شده‌اند. این ساختمان‌ها در بهترین نقاط شهری برای فعالیت‌های تجاری هستند. از طریق مشارکت با بخش خصوصی، دفاتر را گسترش می‌دهیم و در بحث زیباسازی، بهبود فضا، پارکینگ و سایر موارد، بخشی از هزینه‌ها را از محل فروش ساختمان‌های دیگر تأمین می‌کنیم.

مدیرکل پست استان تهران با بیان اینکه در برخی نقاط روستایی که جمعیت کاهش یافته و دفاتر پستی تعطیل شده‌اند، مجوزهای لازم برای فروش این دفاتر اخذ شده است، افزود: بخشی از هزینه‌های اصلاح ساختمان‌ها از طریق فروش این دفاتر تأمین خواهد شد. مثلاً در محدوده شرق تهران، دو یا سه نقطه روستایی داریم که دفاتر پستی آن‌ها تعطیل شده‌اند. در رودهن دفتر نداریم، اما مجوزهای لازم را گرفته‌ایم تا دفاتر روستایی را پوشش دهیم. مثلاً در بومهن و رودهن، ناحیه توزیع یا دفتر قبول دولتی ایجاد خواهیم کرد.

وی با اشاره به اینکه تقریباً تمامی نامه‌رسان‌ها و پستچی‌های سراسر کشور، بخشی از دریافتی‌شان بر اساس تعداد مرسولاتی است که توزیع می‌کنند و این عدد قابل توجهی است، ادامه داد: اگر حقوق پایه بر اساس قانون کار در شرکت پست ۱۵ میلیون تومان باشد، برخی از پستچی‌ها تا ۳۰ میلیون تومان براساس عملکردشان یعنی دو برابر حقوق پایه دریافت می کنند. البته اگر توزیع ناموفق داشته باشند، مبلغ کاهش می‌یابد. اگر درصدی فراتر از حد مجاز باشد، پرداختی صورت نمی‌گیرد. متصدیان نیز بر اساس تراکنش کاری خود، عدد قابل توجهی دریافت می‌کنند.

هادی درباره استفاده از انرژی های تجدید پذیر در ادارات پست استان تهران نیز اظهار داشت: در تهران، پروژه کلی ما شامل راه‌اندازی دیزل ژنراتورها در حدود ۱۶ ناحیه پستی و شهرستان‌های تهران بوده است. این پروژه از ابتدای سال آغاز شد و تا انتهای سال ادامه خواهد داشت. همچنین، حدود ۱۱۴ دستگاه ناوگان حمل‌ونقل شهری در تهران داریم.

وی افزود: در خصوص استفاده از سوخت پاک، سه دفتر برای امسال در نظر گرفته شده‌اند که حتماً باید این کار در آن‌ها انجام شود. دفاتری انتخاب شده‌اند که میزان مصرف برقشان بالا است و فضای کافی برای نصب تجهیزات خورشیدی دارند. یکی از این دفاتر، دفتر پرستار است.

وی با بیان اینکه ساختمان امیرکبیر (چهارراه لشکر) نیز به دلیل تغییر شکل پست از پاکت به بسته، دیگر پاسخگوی نیازهای فعلی نیست، خاطر نشان کرد: نقاط دیگری نیز راه‌اندازی خواهیم کرد، مانند مهرشهر کرج، که تحت عنوان نقاط شمال و شمال‌غرب کشور فعالیت خواهند داشت. در محله خلیج فارس، از بخش خصوصی استفاده کرده‌ایم. در فرودگاه پیام، زمینی در اختیار ما قرار گرفته که طی چند سال آینده راه‌اندازی خواهد شد تا به مرکز اصلی تجزیه تبدیل شود. البته نوع کار تغییر نخواهد کرد.