شناسهٔ خبر: 75289985 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مجلس تعاریف قانونی طرح ملی هوش مصنوعی را مشخص کرد

تهران-ایرنا-نمایندگان مجلس شورای اسلامی با تصویب ماده یک طرح هوش مصنوعی تعاریف قانونی آن را مشخص و تصویب کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، نمایندگان در جلسه علنی امروز یکشنبه مجلس شورای اسلامی در جریان ادامه رسیدگی به گزارش شور دوم کمیسیون صنایع و معادن در مورد طرح ملی هوش مصنوعی با ۲۰۷ رأی موافق، ۵ رأی مخالف و ۳ رأی ممتنع از مجموع ۲۳۹ نماینده حاضر در جلسه با ماده یک طرح هوش مصنوعی موافقت کردند.

در ماده یک این طرح ۶ ماده ای آماده است: اصطلاحات به‌کار رفته در این قانون در معانی مشروح زیر است:

الف - هوش مصنوعی: به توانایی ماشین برای انجام عملکردهای خودکار و نظام‌مند از جمله یادگیری، درک، استنتاج، حل مسئله، پیش بینی، تصمیم‌گیری و اقدام از طریق به کارگیری دانش و اطلاعات و پردازش داده گفته می‌شود که منشا اثرگذاری‌های گسترده بر انسان و روابط انسانی در محیط فیزیکی یا مجازی و همچنین بازتاب‌های زیست محیطی است. هوش مصنوعی ماهیتی داده‌ای، شبکه‌ای، فرآیندی، خوشه‌ای، لایه‌ای و یکپارچه، مبتنی بر منطق‌های رایج(کلاسیک) و سایر منطق‌های نوین دارد.

ب - لایه‌ بنیادین: این لایه شامل زیرساخت‌ها اعم از سخت‌افزاری و نرم‌افزاری، پایگاه‌های داده، فراداده‌ها، فرآیند‎ها، نمونه ‌(مدل‌های) پایه و فلسفه هوش مصنوعی، حسگرها و ریز (میکرو ونانو) حسگرها و پردازنده‌ها اعم از ریزالکترونیکی (میکروالکترونیکی)، زیستی (بیولوژی) و ذرات(کوانتومی) است.

پ - لایه‌ کاربست: محصولات و خدمات نهائی مرتبط با زیست بوم هوش مصنوعی از جمله سامانه‌های تشخیص چهره، پردازش صوت و تصویر، دستیارهای صوتی، یا فرآیند‎های پیش‌بینی مستقر بر روی لایه بنیادین که برای حل مسئله یا ارائه‌ خدمات مشخص به کاربران نهائی طراحی می‌شود.

ت - عاملیت فناوری: ظهور و تقویت توانایی زیست بوم هوش مصنوعی، در اثرگذاری مستقل و فراگیر بر جهان و فراتر از اراده واپایش (کنترل) و نیات اولیه انسانی است.

ث - فروبستگی فناورانه: اتکای بیش از حد عموم افراد جامعه به ابزارها و خدمات فناورانه خاص، تا جایی که انجام وظایف و دستیابی به اهداف فردی یا اجتماعی، بدون در دسترس بودن آن فناوری ناممکن باشد.

ج – طرح‌های متن باز: طرح‌هایی که شناسه (کد) اصلی و منبع آنها تحت یک مجوز قانونی قابل دسترس است و امکان بهره‌برداری از طریق تغییر، به‌روزرسانی و بهبود آن برای هر فردی از کاربران فراهم است.

چ - توسعه‌دهنده: شخص حقیقی یا حقوقی که یک زیست بوم یا سامانه هوش مصنوعی را با هدف عرضه آن در بازار یا به خدمت گرفتن آن طراحی یا توسعه می‌دهد.

ح - مخاطره و سطح آن: میزان مخاطرات احتمالی سامانه‌های هوش مصنوعی علیه حقوق و آزادی‌های مشروع، حریم خصوصی و سلامت عمومی و اخلاقی جامعه و ارزش‌های اجتماعی و ارزش های دینی و اعتقادی جامعه که در چارچوب‌هایی مشتمل بر شفافیت، مسئولیت پذیری، رعایت حریم خصوصی، دست کاری شناختی- رفتاری و یا رتبه‌بندی و بر چسب زنی افراد، اشتغال و دسترسی عادلانه به خدمات عمومی و رعایت معیار(استاندارد)های ملی تولید قطعات و کالاهای ایمن به صورت کم مخاطره، مخاطره محدود، پرمخاطره و بسیار پرمخاطره، قابل دسته‌بندی است.

خ - منشور اخلاقی هوش مصنوعی: مجموعه‌ای از اصول اخلاقی، برای طراحی، توسعه و استفاده مسئولانه از هوش مصنوعی است.

د - آزمایشگاه مرجع: آزمایشگاه ارائه دهنده خدمات ارزیابی و تائید امنیت سامانه‌های هوش مصنوعی بر اساس معیار(استاندارد)ها و دستورالعمل‌ها.

ذ - دستگاه‌های اجرایی: کلیه دستگاه‌های اجرایی موضوع ماده (۵) قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب ۱۳۸۶.۷.۸./

در جریان بررسی این ماده که بیش از ۶۰ پیشنهاد برای آن مطرح شد علیرضا منادی رئیس کمیسیون آموزش مجلس و احمد بیگدلی عضو کمیسیون اجتماعی مجلس خواستار رسیدگی این طرح در کمیسیون های آموزش و اجتماعی مجلس شدند.

احمد بیگدلی نماینده مردم خدابنده و عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در تذکری با اشاره به اینکه ابهامات این طرح بسیار زیاد است، پیشنهاد تشکیل یک کمیسیون مشترک از نمایندگان کمیسیون‌های صنایع، آموزش، اجتماعی، اقتصادی و امنیت ملی را مطرح کرد که حمیدرضا حاجی بابایی، نایب رئیس مجلس و رئیس جلسه این تذکر را خارج از موضوع دانست.

همچنین علیرضا منادی رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس از بررسی طرح ملی هوش مصنوعی در کمیسیون صنایع مجلس انتقاد کرد و گفت: این موضوع باید در کمیسیون آموزش واکاوی می‌شد.

محمد باقر قالیباف رئیس مجلس در پاسخ به این تذکر گفت: هوش مصنوعی موضوع ارتباطاتی است که از ابتدا بنا بود در کمیسیون صنایع بررسی شود.