به گزارش ایرنا، کرمانشاه به نفس نفس افتاده است؛ این جملهای است که بسیاری از رانندگان و شهروندان امروز با آن همنظرند؛ بر اساس اعلام رسمی رضا دوستی، رییس سازمان حملونقل مسافر شهرداری کرمانشاه تنها ۴۴ دستگاه اتوبوس فعال در شهر وجود دارد و بیش از ۷۰ درصد از حدود هفت هزار تاکسی فعال کرمانشاه فرسودهاند؛ آماری که به روشنی نشان میدهد بار اصلی جابهجایی شهروندان بر دوش خودروهایی افتاده که سالها از استاندارد ایمنی و زیستمحیطی فاصله گرفتهاند.
دوستی گفت: پیگیریهایی برای دریافت تسهیلات بانکی به منظور نوسازی ناوگان تاکسیرانی کرمانشاه آغاز شده و امیدواریم این موضوع هرچه سریعتر به نتیجه برسد؛ او همچنین به مطالعات ایجاد خط ویژه تاکسی از میدان انقلاب اسلامی تا میدان آزادی اشاره کرد و افزود: این طرح میتواند بخشی از مشکلات حملونقل عمومی را کاهش دهد به شرط آنکه شورای ترافیک استان مجوزهای لازم را صادر کند.
رانندگانی که صدای خستگیشان شنیده نمیشود
میدان آزادی « درِ گاراژ » جایی که همواره صفهای طولانی تاکسی دیده میشود، رانندگان از سختیهای کارشان میگویند.
یکی از رانندگان با گلایه به خبرنگار ایرنا گفت: ماشین من مدل ۸۲ است؛ هر ماه باید خرجی برای تعمیر موتور و جلوبندی کنار بذارم و قطعات هم بسیار گران شده؛ گاهی یک تعمیر ساده چند میلیون تومانی هزینه دارد و این هزینهها با درآمدی که ما داریم همخوانی ندارد و حتی خرج خانه را نمیدهد چه برسد به تعمیرات.
راننده دیگری که در خط میدان فردوسی–کسری فعالیت میکند، افزود: بارها وسط راه ماشین از کار افتاده و مسافرها مجبور شدند پیاده شوند؛ این وضعیت برای ما هم خجالتآور است، اگر وام کمبهره به رانندگان بدهند همه ما مایلیم تاکسی نو بگیریم اما شرایط تسهیلات به قدری سخت است که عملا کسی توان ورود به طرح نوسازی را ندارد.
شهروندان؛ ترجیح خودرو شخصی به تاکسی
در آنسوی ماجرا، مردم هم از وضعیت تاکسیهای فرسوده به ستوه آمدهاند؛ خانمی که در مسیر بلوار طاقبستان هر روز از تاکسی استفاده میکند به خبرنگار ایرنا گفت: نه کولر تاکسیها کار میکنه نه بخاری؛ صندلی بیشتر تاکسیها هم فرسوده است و گاهی صدای موتور آدم را کَر میکند، طبیعی است که خیلیها به سمت استفاده از ماشین شخصی بروند.
جوانی دانشجو هم در میدان مدرس با اشاره به خرابیهای مکرر تاکسیهای شهری در کرمانشاه گفت: چند بار پیش آمده تاکسی وسط راه خاموش و راننده مجبور شده مسافراش رو پیاده کنه، همین اتفاقات باعث شده خیلیها اعتمادشان را به تاکسیها از دست بدهند.
همین روی آوردن شهروندان به استفاده از خودرو شخصی برای جابجایی یکی از عوامل اصلی افزایش ترافیک در کرمانشاه است؛ خیابانهای مرکزی شهر در بیشتر ساعات روز قفل میشوند و رانندگان ساعتها وقت خود را در ترافیک از دست میدهند.
ترافیک و دود؛ تصویر روزمره کرمانشاه
کرمانشاه شهری است که در آن خیابانهای مرکزی مانند مدرس، آزادی، فردوسی و کسری هر روز شاهد ترافیک سنگیناند؛ کارشناسان میگویند علت اصلی این ترافیک نه فقط تعداد بالای خودروهای شخصی، بلکه ناکارآمدی ناوگان حمل و نقل عمومی است، تاکسیهای فرسوده سرعت حرکت را کاهش میدهند، سفرهای روزانه کمتر میشود و در نتیجه مردم بیشتری به سمت خودرو شخصی سوق پیدا میکنند.
از سوی دیگر، تاکسیهای قدیمی با مصرف بالای بنزین و آلایندههای خروجی، سهم زیادی در آلودگی هوای شهر دارند؛ کارشناسان محیط زیست هشدار میدهند اگر روند نوسازی متوقف بماند کرمانشاه در آینده نزدیک با بحران جدی کیفیت هوا مواجه خواهد شد.
دیدگاه کارشناسان؛ حلقه معیوب حملونقل شهری
امین درستکار، کارشناس حملونقل شهری در گفتوگو با ایرنا گفت: کرمانشاه گرفتار یک دور باطل است؛ تاکسیهای فرسوده کارآمدی لازم را ندارند و شهروندان ناچار میشوند از خودرو شخصی استفاده کنند؛ ترافیک بیشتر میشود، آلودگی افزایش مییابد و دوباره فشار بر ناوگان عمومی سنگینتر از قبل میشود، تا زمانی که این چرخه معیوب شکسته نشود هیچ برنامهای برای مدیریت ترافیک موفق نخواهد بود.
وی افزود: راهکار اساسی برای حل این معضل نوسازی فوری تاکسیها و تقویت ناوگان اتوبوسرانی است؛ اگر شهر تنها ۴۴ اتوبوس فعال دارد، عملاً نمیتوان انتظار داشت بار حملونقل عمومی به درستی جابهجا شود، تسهیلات کمبهره، حمایتهای دولتی و حتی استفاده از ظرفیت بخش خصوصی برای واردات خودروهای مناسب تاکسی باید جدی گرفته شود.
چشمانداز و امیدها
رییس سازمان حملونقل مسافر شهرداری کرمانشاه با اشاره به پروژه قرارگاه حملونقل مرزی خسروی گفت: اعتبارات ساخت این قرارگاه به حساب شهرداری قصرشیرین واریز شده و اکنون باید مراحل اجرایی آن آغاز شود؛ این قرارگاه در طول سال تنها یک ماه در اختیار حوزه اربعین خواهد بود و در سایر ماهها به رانندگان بینشهری و حوزه ترانزیت خدمات ارائه خواهد کرد.
دوستی با اشاره به توسعه زیرساختهای حملونقل عمومی و تکمیل پروژههای نیمهتمام، افزود: این اقدامات میتواند در میانمدت بخشی از مشکلات شهر را کاهش دهد اما آنچه امروز اولویت فوری دارد تجدید ناوگان تاکسیرانی در کرمانشاه است.
به گزارش ایرنا، تاکسیهای فرسوده کرمانشاه تنها یک وسیله نقلیه قدیمی نیستند؛ آنها نمادی از مشکلات انباشته در حوزه حملونقل شهریاند و رانندگانی که هر روز با هزینههای گزاف تعمیرات دست و پنجه نرم میکنند، شهروندانی که اعتمادشان را به تاکسیها از دست دادهاند و خیابانهایی که زیر بار ترافیک و دود به نفسنفس افتادهاند همه نشانههایی است که هشدار میدهد زمان تصمیمگیری فرارسیده است.
اگرچه مسوولان از آغاز طرحهای نوسازی سخن میگویند اما تا زمانی که این طرحها به عمل نرسد صدای ناله موتور تاکسیهای خسته همچنان در خیابانهای کرمانشاه طنینانداز خواهد بود و این کلانشهر غرب کشور هر روز بیش از دیروز به نفستنگی خواهد افتاد.
کلانشهر کرمانشاه یک میلیون نفر جمعت و دارای هشت منطقه شهرداری است.