شناسهٔ خبر: 75281468 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شهرآرانیوز | لینک خبر

از کره وحشت تا سقوط تلخ | داستان موتورسواران پارک ملت مشهد

در گذشته‌های دور، تونل استوانه‌ای یا «کره وحشت» شهربازی بوستان ملت، محلی بود برای هیجان و شگفتی؛ جایی که موتورسواری دو تبعه هندوستانی و نمایش‌های جسورانه‌شان ساعت‌ها بازدیدکنندگان را مجذوب خود می‌کرد و هم‌زمان خاطرات تلخی مانند سقوط موتورسواری ایرانی نیز در تاریخ شهربازی مشهد ثبت شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش شهرآرانیوز، گذر خاطرات در لابلای دیوار‌های شهر یادآور حضور انسان‌هایی است که نقش‌آفرینی آن‌ها به بخشی از گنجینه تاریخ بدل شده است. این نقش‌آفرینی گستره‌ای بزرگ را شامل می‌شود و حتی گاهی می‌تواند هنرنمایی موتورسواران یک مجموعه باشد.

با این مقدمه، ذهنتان را ببرید به حدود ۵۰ سال قبل و آن روزگارانی که یکی از محبوب‌ترین وسائل تفریحی بوستان ملت و شهربازی معروفش، تونل استوانه‌ای بود که حرکت چرخ‌های موتورسواران روی تنه آن، چنان وحشت و هیجانی را ایجاد می‌کرد که افراد ساعت‌های بسیاری را برای دیدن این نمایش در صف انتظار می‌ماندند تا بلیت تهیه کنند.

«کره وحشت» شهربازی پارک ملت تونلی استوانه‌ای بود که ردپای خاطرات آن در ذهن خیلی‌هایتان زنده است و اگر کمی بیشتر زنگار تاریخ و گردوغبار را کنار بزنید، به یاد خواهید آورد که در آن سال‌های دور، دو موتورسوار این کره وحشت دو تبعه هندوستانی بودند.

شاید پوشش خاصشان هنگام اجرا چهره متفاوتشان را کمی می‌پوشاند و حتی آن زمان کسی فکرش را نمی‌کرد که ثبت نامشان در لابه‌لای اسناد، روزگاری لبخندی بر لبانتان بیاورد و در دل بگویید «یادشان بخیر، عجب نمایش دیدنی بود!»

«شمس‌الدین» و «نورالدین» دو تبعه هندوستانی بودند که برای نخستین بار برای اجرای یک موتورسواری سرگرم‌کننده وارد ایران و مشهد شدند. در واقع کره وحشت خاطره‌انگیز بوستان ملت ابتدا در سال ۱۳۵۴ همراه با سایر وسایل شهربازی از سایر نقاط دنیا وارد مشهد شد و بعدتر از این دو تبعه هندی خواسته شد تا برای اجرای نمایش حضور به هم برسانند.

در آن زمان، یک موتورسیکلت تروسوزوکی ۱۲۵ ابزار کارشان می‌شود و کره وحشت خانه‌شان. طبق اسناد موجود، این حضور تا سال‌های پس از انقلاب اسلامی نیز ادامه می‌یابد و در تیرماه سال ۱۳۵۹، نامه‌نگاری‌هایی برای حضور آن‌ها ثبت شده است. در سال ۱۳۶۰، نظام‌الدین که برادر شمس‌الدین بوده است، به‌جای برادر خود و به مدت ۴ ماه در شهربازی مشغول به کار می‌شود.

این دو هندوستانی تنها تبعه‌های خارجی نبودند که در شهربازی بوستان ملت استخدام شده بودند، بلکه «جان اوزال» فرد دیگری بود که شرکت سهنددشت او را از ترکیه برای اجرای بازی‌های اکروتیم به ایران دعوت کرد.

پس از آن، در نیمه سال ۱۳۵۹، نامه‌ای از استانداری خطاب به شهرداری ارسال می‌شود که یک توصیه جدی برای استخدام کارکنان ایرانی است.

از کره وحشت تا سقوط تلخ | داستان موتورسواران پارک ملت مشهد

سقوط منجربه‌مرگ موتورسوار ایرانی

خاطره حضور، هنرنمایی و فوت یکی از کارکنان، بخش دیگری از تاریخ موتورسواری پارک ملت است.

غلامرضا بهره‌مند، کارگر شهرداری، فردیست که در اوایل دهه ۶۰، به هنرمندان موتورسوار شهربازی بوستان ملت افزوده می‌شود. او که در آن روزگار، تنها ۲۴ سال داشته است، در روز شنبه (سی‌ام مردادماه سال ۱۳۶۱) در حال عملیات نمایشی، از ارتفاع ۱۰متری سقوط می‌کند و جان می‌بازد. پس از این، پیگیری‌هایی برای احقاق حقوق خانواده این موتورسوار که قرارداد طولانی‌مدتی با شهرداری نبوده است، صورت می‌گیرد و همسر و فرزند یازده‌ماهه وی پیگیر شرایط و وضعیت وی می‌گردند. این خاطره تلخ در لابه‌لای صفحات تاریخ شهربازی مشهد ثبت می‌شود و یادگارش در میان اسناد مرکز اسناد شهرداری مشهد به جا مانده است.