به گزارش خبرگزاری آنا، علیرضا کاظمی؛ وزیر آموزش و پرورش، پیش از ظهر امروز، شنبه نوزدهم مهرماه در نشست مشترک اعضای کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی با اعضای شورای معاونان و مسئولان آموزش و پرورش آذربایجان شرقی، حضور در جمع مدیران و نمایندگان این استان را «فرصتی ارزشمند» توصیف کرد و از همکاری و همراهی کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی در پیشبرد برنامههای تحولی این وزارتخانه قدردانی کرد.
وی با اشاره به نقش ویژه این کمیسیون در تصویب و اجرای طرحهایی، چون رتبهبندی معلمان و افزایش ۶۷ درصدی بودجه آموزش و پرورش، گفت: بخش عمدهای از دغدغهها و چالشهای تعلیم و تربیت کشور با همکاری نزدیک دولت و مجلس شورای اسلامی حل شده است و مهر امسال، بدون دغدغه آغاز شد.
کاظمی با اشاره به جایگاه آذربایجان در تاریخ و فرهنگ ایران اسلامی، اظهار کرد: تعبیر رهبر معظم انقلاب که فرمودند "آذربایجان، سر ایران است" بیانگر نقش محوری این خطه در شکلگیری تمدن اسلامی و انقلابی ایران است.
وزیر آموزش و پرورش در ادامه با بیان اینکه برای نخستینبار در ۴۶ سال گذشته، نگاه عمیق و پایدار به آموزش و پرورش در سطح ریاستجمهوری شکل گرفته است، افزود: تحول اساسی در نظام آموزشی کشور در گرو داشتن نگاه جامع و بلندمدت است. آموزش و پرورش را نمیتوان با تصمیمهای کوتاهمدت اداره کرد.
وی از آغاز بازطراحی پایه اول ابتدایی خبر داد و گفت: تحول در برنامه درسی و ساختار آموزشی کشور فرآیندی هفتساله است که بهصورت مرحلهای اجرا خواهد شد.
کاظمی با تأکید بر ضرورت توجه ویژه به دورههای ابتدایی و پیشدبستانی، خاطرنشان کرد: سهم پایین بودجه آموزش و پرورش از تولید ناخالص داخلی (۲.۹ درصد) در مقایسه با میانگین جهانی پنج درصد، یکی از دلایل اصلی مشکلات این بخش است.
وی در ادامه از پرداخت بهموقع پاداش پایان خدمت فرهنگیان و حقالزحمه امتحانات خبر داد و افزود: در سختترین شرایط اقتصادی کشور، تلاش کردیم حقوق و مطالبات معلمان بدون تأخیر پرداخت شود.
کاظمی همچنین به نهضت توسعه عدالت آموزشی اشاره کرد و گفت: ۷۷۰۰ پروژه آموزشی در سامانه ساتع قابل رصد است و ۲۴۰۰ پروژه نیز همزمان با حضور رئیسجمهوری افتتاح خواهد شد.
وزیر آموزش و پرورش توسعه متوازن مهارتآموزی را یکی از اولویتهای برنامه هفتم پیشرفت دانست و افزود: تا کنون ۱۵۵ هنرستان جوار به ظرفیت آموزشی کشور افزوده شده و برونسپاری آموزشهای مهارتی از ۲۶ هزار به ۱۰۰ هزار مورد افزایش یافته است.
وی با اشاره به موضوع بازماندگان از تحصیل، گفت: آمار واقعی بازماندگان زیر سه درصد است و بخشی از آمارهای رسانهای به دلیل مهاجرت، فوت یا نداشتن کد ثبتی اشتباه تفسیر میشود.
انتهای پیام/