شناسهٔ خبر: 75274412 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری:

برنامه‌های تحولی دانشگاه جامع علمی‌کاربردی هم‌راستا با برنامه‌های تحول‌آفرین وزارت علوم است

معاون آموزشی وزارت علوم با تأکید بر هم‌سویی و هم‌افزایی برنامه‌های تحولی دانشگاه جامع علمی‌کاربردی با رویکرد‌های نوین وزارت علوم گفت: در معاونت آموزشی وزارت علوم مجموعه‌ای از برنامه‌های تحول‌آفرین در حال اجراست که جهت‌گیری‌ها و اقدامات دانشگاه جامع علمی‌کاربردی به‌خوبی با آنها تطابق دارد.

صاحب‌خبر -
برنامه‌های تحولی دانشگاه جامع علمی‌کاربردی هم‌راستا با برنامه‌های تحول‌آفرین وزارت علوم است

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، ابوالفضل واحدی معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در آیین آغاز سال تحصیلی جدید دانشگاه جامع علمی‌کاربردی که در مرکز آموزش علمی‌کاربردی شهید صیاد شیرازی برگزار شد، با گرامی‌داشت یاد و خاطره دانشمندان، استادان و دانشجویان شهید، به‌ویژه ۲۰ مدرس و دانشجوی شهید این دانشگاه در جنگ ۱۲روزه با رژیم صهیونیستی اظهار داشت: مهرماه، بهار تعلیم و تربیت و فصل رویش و پویایی است. آرامش، امنیت و فرصت آغاز دوباره در فضای علم و آموزش را مرهون ایثار و جان‌فشانی این عزیزان هستیم.

وی در ادامه با اشاره به رسالت دانشگاه جامع علمی‌کاربردی در پیوند دادن آموزش با نیاز‌های واقعی جامعه و محیط کار گفت: تلفیق آموزش با محیط واقعی کار، ارتقای مهارت و ایجاد اشتغال مؤثر، از بنیادی‌ترین اهداف آموزش عالی در تراز انقلاب اسلامی است. دانشگاه جامع علمی‌کاربردی با بیش از ۴۸۰ مرکز آموزشی در سراسر کشور و تربیت بیش از دو میلیون و چهارصد هزار دانش‌آموخته‌ی مهارت‌محور، نقشی بی‌بدیل در تحقق این هدف بر عهده دارد.

معاون آموزشی وزارت علوم با اشاره به ظرفیت‌های برنامه هفتم توسعه در مواد ۹۳ و ۹۵ آن و آیین‌نامه اجرایی آموزش‌های مهارتی افزود: برای گسترش واقعی آموزش‌های مهارتی، نخست باید نیاز‌های مهارتی کشور به‌صورت دقیق احصا شود. تحقق این امر، نیازمند هم‌افزایی دستگاه‌های دولتی و غیردولتی و بهره‌گیری از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان، استارتاپ‌ها و مراکز نوآوری است تا هر دانش‌آموخته، هنگام ورود به بازار کار، حداقل یک مهارت کاربردی و قابل عرضه داشته باشد. دانشگاه جامع علمی‌کاربردی در این مسیر، می‌تواند نقش راهبردی و الگوساز ایفا کند. دکتر واحدی همچنین اعتباربخشی به دوره‌های آموزشی را از اولویت‌های مهم معاونت آموزشی وزارت علوم دانست و تصریح کرد: هرگاه مجوزی برای اجرای یک دوره آموزشی صادر می‌شود، پایش مستمر و ارزیابی مستند عملکرد آن ضروری است تا اطمینان حاصل شود کیفیت آموزش و انطباق با استاندارد‌های حرفه‌ای و مهارتی حفظ شده است.

وی با تبیین ارکان اصلی نظام آموزشی اظهار داشت: یک نظام آموزشی پویا بر چهار رکن استوار است: دانشجو به‌عنوان محور یادگیری، استاد به‌عنوان عامل انتقال مفاهیم، محتوای آموزشی و نرم‌افزاری به‌عنوان بستر دانایی، و زیرساخت‌های فیزیکی و فناورانه به‌عنوان پشتوانه‌ی اجرا. اثربخشی آموزش زمانی محقق می‌شود که این چهار رکن در تعامل و توازن با یکدیگر عمل کنند.

معاون آموزشی وزارت علوم در پایان، بر ضرورت بازنگری مداوم برنامه‌ها و محتوای درسی، ارتقای کیفیت آموزش‌ها، و توجه به بازخورد‌های اجرایی و نیاز‌های روز جامعه تأکید کرد و افزود: حرکت در مسیر تحول آموزشی نیازمند پویایی مستمر، بهره‌گیری از فناوری‌های نوین و تقویت پیوند میان دانشگاه و صنعت است؛ امری که دانشگاه جامع علمی‌کاربردی در آن پیشتاز و اثرگذار است.