شناسهٔ خبر: 75271154 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: آنا | لینک خبر

گوگل روی ایده نوجوان هندی سرمایه‌گذاری میلیون دلاری کرد

دراویا شاه، کارآفرین ۱۹ ساله، با جذب سرمایه‌ای ۲.۶ میلیون دلاری از سوی چهره‌های برجسته شرکت‌هایی چون گوگل و کلادفلر، در حال ساخت استارتاپ «سوپرمموری» است؛ پروژه‌ای که قصد دارد یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های هوش مصنوعی یعنی فراموشی را برطرف کند.

صاحب‌خبر -

این استارتاپ راهکاری برای بخشیدن یک حافظه بلندمدت و جامع به سیستم‌های هوش مصنوعی ارائه می‌دهد. مدل‌های هوش مصنوعی امروزی، با وجود توانایی‌های شگفت‌انگیز، در به خاطر سپردن اطلاعات در طولانی‌مدت با محدودیت جدی مواجه هستند. سوپرمموری با ایجاد یک گراف دانش هوشمند از داده‌های پراکنده و بدون ساختار، به برنامه‌ها کمک می‌کند تا زمینه گفت‌و‌گو‌ها و تعاملات با کاربران را به خاطر بسپارند و تجربه‌ای شخصی‌سازی‌شده و پیوسته ارائه دهند.

این ایده آن‌قدر قانع‌کننده بود که اعتماد سرمایه‌گذاران مختلف و مشهوری را به خود جلب کرد. لیستی از نام‌های شهرۀ دنیای فناوری نیز در میان سرمایه‌گذاران انفرادی به چشم می‌خورد؛ جف دین، رئیس هوش مصنوعی گوگل، دین کنکت، مدیر ارشد فناوری کلادفلر، و مدیرانی از شرکت‌های اوپن‌ای‌آی، متا و دیپ‌مایند، همگی بر روی این پروژه سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

داستان شکل‌گیری سوپرمموری به سفر شخصی خود دراویا شاه گره خورده است. این جوان که اصالتاً اهل بمبئی است، در حالی که برای آزمون ورودی دشوار مؤسسه فناوری هند آماده می‌شد، در اوقات فراغت خود ربات‌های کاربردی می‌ساخت. او یکی از همین ربات‌ها را که توییت‌ها را به اسکرین‌شات‌های زیبا تبدیل می‌کرد، به شرکت «هایپ‌فیوری» فروخت و با درآمد حاصل از آن، تحصیل در دانشگاه ایالتی آریزونا در ایالات متحده را در پیش گرفت.

شاه پس از مهاجرت، خود را با چالشی ۴۰ هفته‌ای برای ساخت یک محصول جدید در هر هفته محک زد. در یکی از همین هفته‌ها، ایده اولیه سوپرمموری متولد شد؛ ابزاری ساده که به کاربران اجازه می‌داد با بوکمارک‌های توییتر خود گفت‌و‌گو کنند. این جرقه اولیه، توجه دین کنکت، مدیر ارشد فناوری کلادفلر را در دوران کارآموزی شاه در آن شرکت جلب کرد و او را تشویق کرد تا این پروژه را به یک محصول تجاری تمام‌عیار تبدیل کند.

اکنون سوپرمموری به یک رابط برنامه‌نویسی کاربردی حافظه جهانی تبدیل شده که می‌تواند هر نوع داده‌ای، از فایل و ایمیل گرفته تا گفت‌و‌گو و پروژه‌ها را پردازش کند. این فناوری کاربرد‌های مختلفی دارد؛ برای مثال، یک برنامه یادداشت‌برداری می‌تواند با کمک آن، محتوای چند ماه قبل را به یاد آورد، یا یک ویرایشگر ویدیو می‌تواند به سرعت تمام فایل‌های مرتبط با یک پروژه خاص را پیدا کند. شاه می‌گوید: «قدرت اصلی ما استخراج بینش از داده‌های پراکنده است تا به برنامه‌ها کمک کنیم کاربران خود را بهتر بشناسند.»

جاشوا برادر، مدیرعامل استارتاپ «DoNotPay» و یکی از سرمایه‌گذاران پروژه، دلیل اعتماد خود را این‌گونه توضیح می‌دهد: «من از طریق شبکه اجتماعی ایکس با دراویا آشنا شدم. چیزی که مرا شگفت‌زده کرد، سرعت بالای او در ساختن و پیش بردن ایده‌ها بود و همین موضوع مرا به سرمایه‌گذاری ترغیب کرد.»

سوپرمموری قصد دارد با ارائه تأخیر پایین‌تر و عملکرد بهینه‌تر، جایگاه خود را در بازار تثبیت کند. این استارتاپ در حال حاضر به مشتریانی مانند دستیار دسکتاپ «Cluely» و ویرایشگر ویدیوی هوش مصنوعی «Montra» خدمات می‌دهد و حتی با یک شرکت رباتیک برای تقویت حافظه بصری ربات‌ها همکاری می‌کند.

انتهای پیام/