شناسهٔ خبر: 75269208 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: جام‌جم آنلاین | لینک خبر

دورهمی خوش‌نمک‌ها

مسابقات کمدی به دلیل وجه سرگرم‌کنندگی‌شان و ارائه صحنه‌ها و داستان‌های خنده‌دار، همواره یکی از هیجان‌انگیزترین و خوش‌مخاطب‌ترین برنامه‌‌های تلویزیون بوده‌اند و مخاطبان را سرگرم و خوشحال می‌کنند. دلیل پرطرفداربودن این برنامه‌‌ها درهمه شبکه‌های تلویزیونی جهان هم درتزریق شادی وخنده و کاهش اضطراب و استرس مخاطبی است که نیاز به فضایی بی‌دغدغه و رهاشده از موضوعات روزمره‌اش دارد.

صاحب‌خبر -
 
دراین مدت، برنامه‌های متعددی از شبکه نسیم پخش شده‌اند؛ از «خندوانه» و «بگو بخند» گرفته تا«هزارویک»و «قندپهلو» که طنز را در قالب ادبیات منظوم به مخاطبان ارائه کرده است. حالا برنامه «خوش‌نمک» آماده است تا شب‌های طولانی پاییز را با خنده و حال خوش همراه کند.خوش‌نمک در فصل پنجم، با وجود نبود یکی از مجریان، قرار است با خلاقیت و ایده‌های نو، به تعامل مثبت با تماشاگران بپردازد و با تکیه بر نسل جوان، مخاطبان امروزی را با اجراهای طنزآمیز و جذاب راضی نگه‌‌دارد.
   
دورهمی صمیمی با چاشنی طنز

مقداد مومن‌نژاد، تهیه‌کننده جوان تلویزیون که او را باآثاری چون سین مثل سریال، نفس، شوتبال و ایران دوست‌داشتنی می‌شناسیم اکنون همراه با مسعود رجبیان، دیگر تهیه‌کننده این برنامه، فصل پنجم خوش‌نمک را سه‌شنبه تا جمعه با دکوری متفاوت و آیتم‌های جذاب ساعت ۲۱ روی آنتن شبکه نسیم برده‌است. 
وی درباره این برنامه که قرار است فضای سرگرم‌کننده و طنازانه‌ای داشته باشد به روزنامه جام‌جم گفت: خوش‌نمک از فصل یک که در سال ۱۴۰۲ شکل‌گرفت با یک اساسنامه مشخص یعنی خلق لحظات خوش برای مردم با الگوبرداری از فرهنگ شب‌نشینی‌های ایرانی طراحی شد. یک دورهمی برای شادکردن مردم که قابلیت اجرا در خانواده‌‌ها را هم دارد. 
این برنامه‌ساز همچنین افزود: معمولا جوانان ظرفیت نهفته طنز در هر خانه هستند که می‌توانند به خانواده روحیه بدهند و لحظات شادی را برای بقیه به‌وجود‌ بیاورند. مطلوب ما هم این بود که بگوییم افراد با هر سن و سالی می‌توانند با تعریف یک موقعیت حتی جدی آن را به یک فرصت شاد تبدیل و با نوع بیان خود فضا را به کمدی نزدیک کنند. 
به گفته مومن‌نژاد، در این برنامه نیز شرکت‌کنندگان باید برای اثبات بامزگی خودشان با هم رقابت ‌کنند و کسی که بیش از همه موفق به خنداندن تماشاچیان حاضر در سالن شده و آرای بیشتری کسب کند، به مرحله بعدی راه پیدا خواهد کرد.
   
فصل پنجم، متنوع‌تر از فصول قبل

مومن‌نژاد خاطرنشان کرد: اکنون که به فصل پنجم رسیده‌ایم، موفقیت این برنامه را مرهون تجربه‌ای موفق و رویکرد متفاوت گروه تهیه و تولید در خلق کمدی می‌دانیم؛ رویکردی که حتی در نمونه‌های خارجی مشابهی برای خوش‌نمک وجود ندارد.
انتخاب داوران از میان خود تماشاچی‌ها و سبک برگزاری موقعیت‌های طنز همگی برگرفته از گروه برنامه‌ساز است.
وی در پاسخ به این پرسش که فرق این برنامه با آثار طنزی که مخاطب را می‌خنداند عنوان کرد: از ابتدا مرام‌نامه و شعار ما در خوش‌نمک این بود که «بخند و بخندان»؛ یعنی اگر شما آدم بامزه‌ای باشی در فرآیند برنامه می‌توانی در موقعیت‌هایی با بداهه‌گویی تماشاچیان را بخندانی و رأی جمع کنی. 
این تهیه‌کننده یادآورشد: خوش‌نمک از میان فرهنگ خودمان شکل گرفته‌است. حتما شما هم در میان اقوام یا دوستان‌تان افرادی را می‌شناسید که به محض  واردشدن در جمع با هر موقعیتی شوخی می‌کنند و به قول معروف آدم خوش‌نمکی هستند، چون ذهن طنازی دارند.
   
جای خالی علی فریادی

مومن‌نژاد درخصوص ویژگی این فصل درنبود علی فریادی،یکی ازمجریان خوش‌نمک گفت: علی فریادی، یکی از محبوب‌ترین چهره‌های برنامه، به‌دلیل خدمت سربازی نتوانست در این فصل حضور داشته باشد. ما تلاش زیادی کردیم تا ضبط برنامه را با حضور او هماهنگ کنیم، اما با توجه به تولید ۵۰ قسمت در این فصل و فاصله کوتاه بین ضبط و پخش، این هماهنگی میسر نشد. در نتیجه، تصمیم گرفتیم این فصل را تنها با اجرای علی زرگر ادامه دهیم. با وجود جای خالی فریادی، برنامه با اجرای زرگر به‌خوبی پیش رفته است.
وی در ادامه افزود: در این فصل علاوه بر تغییر دکور، سبک و ساختار را هم تغییر دادیم. انتخاب سه داور از میان تماشاچی‌ها ایده خوبی بود که مورد استقبال قرارگرفت. اکنون دو گروه کمدین داریم که با همراهی یک سرگروه شناخته‌شده، داستان خود را در میان ۸۰ تماشاچی اجرا می‌کنند و سه داور با مشورت تماشاچی‌ها به این اجراها رأی می‌دهند.
تهیه‌کننده خوش‌نمک اظهار کرد: داوران برنامه با همراهی و توافق تماشاگران انتخاب می‌شوند. شرکت‌کنندگان و تماشاگران از شهرهای مختلف دعوت شده‌اند. در فراخوان پیامکی، تعدادی از هنرمندان را از شهرهای گوناگون شناسایی کردیم و برخی از افرادی که در فصول قبل با برنامه همراه بودند، دوستان و اقوام خود را برای شرکت در برنامه معرفی کردند.
   
ریش و قیچی دست تماشاگران

مومن‌نژاد درخصوص سرگروه‌ها که در این فصل به برنامه اضافه شده‌‌اند اظهار کرد: دراین فصل شرکت‌کنندگان رابه دو گروه دونفره تقسیم کردیم که باید با هم مسابقه بدهند ‌که یک نفر در هر گروه، از افراد شناخته‌شده طنز مانند سیداحمد موسوی، سامان گوران و عباس جلیل‌زاده است تا به شرکت‌کننده برنامه در به‌ثمر‌رساندن محتوایش کمک کند. هر گروهی هم که برنده می‌شود، با رأی تماشاگران داخل استودیو به مرحله بعد راه پیدا می‌کند.
وی با یادآوری این نکته که هدف ما کشف استعدادهای طنز در شهرستان‌هاست گفت: شرکت‌کنندگان خوش‌نمک از فضای مجازی نیامده‌اند که بخواهند در این برنامه معروف شوند، بلکه همه‌شان در شهرهای خود شناخته شده‌اند و نگاه ما براساس شعار عدالت‌محوری در رسانه‌ملی جذب و معرفی استعدادهای جوان است.
   
توجه به اقوام ایرانی
تهیه‌کننده خوش‌نمک وجه دیگر این توجه به شهرستان‌ها را در توجه به اقوام ایرانی تعریف کرد و توضیح داد: در خوش‌نمک تلاش کردیم به اقوام ایرانی و گویش‌ها و لهجه‌ها توجه کنیم و به همین دلیل بیش از ۷۰ درصد شرکت‌کنندگان از شهرستان‌های کمتردیده‌شده و استان‌های مستعد کشورمان هستند تا به‌واسطه این حضور با لهجه، بیان، فرهنگ و آداب و رسوم آن منطقه هم آشنا شویم. مسلما در هر بخش از ایران اصطلاحاتی برای بیان شوخی وجود دارد و یا می‌توان به‌واسطه فرهنگ رفتاری آن منطقه کلی ایده طنز استخراج کرد. نگاه ما مبتنی بر کشف و بیان این طنازی‌هاست تا مخاطب از حال و هوای شهرهای مختلف ایران باخبر شود و طنازی هموطنانش را ببیند و بخندد.
مومن‌نژاد یادآوری کرد: دراین فصل، دو عامل کلیدی برای موفقیت شرکت‌کنندگان در نظر گرفته‌ایم: نخست، توانایی بداهه‌گویی و بروز طنازی در لحظه، و دوم، مهارت مدیریت زمان برای به‌نمایش‌گذاشتن استعداد در فرصت تعیین‌شده. به این ترتیب سرعت برنامه را بالاتر بردیم تا هیجان شرکت‌کنندگان به مخاطب منتقل شود.
وی درخصوص اجرای علی زرگر در این فصل خاطرنشان کرد: در نبود علی فریادی، علی زرگر به‌خوبی توانسته فضای اجرا را در دست بگیرد و ما محتوای برنامه را با اجرای او همسو کردیم و بازخوردهایی که تاکنون از این برنامه گرفتیم خوب بوده‌ است. به‌هرحال زرگر پیش‌تر از فریادی در مقام گروه کارگردانی در خوش‌نمک حضور داشت و با آگاهی و بینشی درست نسبت به سرفصل‌های موضوعی برنامه و تسلطی که در اجرا دارد از هر نظر موفق ظاهر شده‌است.

شوخی‌های سخیف و لودگی نداریم
علی زرگر، مجری برنامه خوش‌نمک که با استندآپ‌کمدی کارش را در سال ۱۳۹۷ شروع کرده، به‌عنوان شرکت‌کننده در بخش استندآپ‌کمدی در برنامه «عصر جدید» بیشتر میان مخاطبان شناخته شد؛ اما آشنایی‌اش با تهیه‌کننده خوش‌نمک و آغاز همکاری به‌عنوان یکی از اعضای تیم محتوایی، پای او را به شبکه نسیم باز کرد و از فصل ۳ و ۴ اجرای این برنامه را در کنار علی فریادی برعهده گرفت.
وی درخصوص اجرای این برنامه به جام‌جم گفت: در این فصل با دو گروه شرکت‌کننده همراه هستیم که هر گروه ترکیبی از دونفری است که با هم طنزشان را اجرا می‌کنند که البته یکی از این دو فردی باتجربه‌تر است که به شرکت‌کننده جوان کمک می‌کند تا گروهش موفق شود.
زرگر در پاسخ به استفاده‌ از بداهه حین اجرا گفت: قطعا بداهه و خلاقیت بسیار کمک‌کننده است. من متن مشخصی برای اجرا ندارم، بلکه با جمع‌بندی از موقعیت‌های پیش‌رو و چگونه پیش‌بردن برنامه که ماحصل همفکری با عوامل تولیدمحتوا و گروه نویسندگان و کارگردانی است به یک نگاه می‌رسم و تلاش می‌کنم محتوایی که از آن در پشت صحنه صحبت شده را از فیلتر خودم عبور دهم. بااین‌حال من در بسیاری از موقعیت‌ها خلاقیت و بداهه خودم را در جهت بهترشدن برنامه و بانمک‌شدن آن دخالت می‌دهم، چون موقعیت‌ها در لحظه ایجاد می‌شوند و ارزش آن اجرا به تشخیص درست فضا و بهره‌بردن از فضای بداهه و خلاقیت است که اتفاق جذاب‌تری را رقم می‌زند.
این مجری با اشاره به تغییرات فصل پنجم خاطرنشان کرد: این فصل در نبود علی فریادی دستخوش تغییراتی شد و فضای رقابتی متکی به رأی تماشاچیان و داورانی از بین تماشاچیان شده‌است. همچنین در این فصل از بهترین شرکت‌کنندگان چهار فصل اخیر غافل نشدیم و از آنها برای حضور در برنامه دعوت کردیم.
وی در پایان با اشاره به مهم‌ترین ویژگی خوش‌نمک عنوان کرد: مخاطب‌ ما بیشتر نوجوانان و جوانان دهه ۸۰ هستند و ما در هر فصل از خوش‌نمک تلاش کردیم حرفی برای گفتن برای این مخاطب داشته باشیم و با پرهیز از لودگی، شوخی‌های سخیف و کمدی تمسخرآمیز، به معنی واقعی طنز که بیان یک معضل اجتماعی و درد مردم با زبان طنز است نزدیک شویم و محتوای تولیدشده مناسب را به خانواده‌ها عرضه کنیم.