به گزارش خبرنگار آنا، مأموران پلیس راهور تهران بزرگ طرح جدیدی را در سطح شهر آغاز کردند؛ طرحی که هدف آن جمعآوری خودروهای فرسوده و رهاشده در معابر است. خودروهایی که گاه ماهها یا حتی سالها در گوشهای از خیابان جا خوش کردهاند و حالا قرار است از چهره شهر پاک شوند.
مطالبهای مردمی که به طرحی شهری تبدیل شد
به گفته سرهنگ مؤمنی، معاون عملیات پلیس راهور تهران بزرگ، تماسهای فراوان مردمی با سامانه ۱۱۰ در ماههای اخیر باعث شد موضوع خودروهای رهاشده بهصورت جدی در دستور کار پلیس قرار گیرد. این خودروها معمولاً در مقابل مجتمعهای مسکونی و تجاری یا در حاشیه معابر متوقف میشوند و علاوه بر سد معبر، چهرهای ناخوشایند به محیط شهری میدهند.
پلیس راهور پس از مکاتبه با مقام قضایی، مجوز اجرای طرح را دریافت کرده است. مؤمنی میگوید اجرای این طرح دو هدف دارد: رفع سد معبر و بهبود سیمای شهری. از اینرو مأموران پلیس از امروز با استفاده از جرثقیل، خودروهای رهاشده را جمعآوری و به پارکینگ منتقل میکنند.
فرصت برای مالکان و هزینه برای متخلفان
پلیس از مالکان خودروهای فرسوده خواسته تا پیش از انتقال خودرو، نسبت به جابهجایی یا تعیین تکلیف آن اقدام کنند. مؤمنی تأکید کرده است که در صورت انتقال خودرو توسط پلیس، هزینههای مربوط به حمل، نگهداری، عوارض و جریمهها بر عهده مالک خواهد بود.
او همچنین از شهروندان خواسته تا در صورت مشاهده خودروهای رهاشده در محله خود، موضوع را از طریق تماس با شماره ۱۱۰ اطلاع دهند تا مأموران راهور برای بررسی و تنظیم صورتجلسه به محل مراجعه کنند.
معاینه فنی و نظارت هوشمند
طرح جمعآوری خودروهای رهاشده تنها بخش کوچکی از برنامههای پلیس برای ارتقای نظم ترافیکی و کاهش آلودگی هواست.
به گفته معاون عملیات پلیس راهور، از ابتدای سال تاکنون ۴۵۶ هزار فقره تخلف مربوط به نداشتن معاینه فنی توسط دوربینهای هوشمند شهر تهران ثبت شده است.
مؤمنی توضیح داده که جریمه خودروهای فاقد معاینه فنی بهصورت خودکار و بر اساس روزهای تردد در سطح شهر اعمال میشود. او از رفع مشکلات فنی دوربینهای بزرگراهی نیز خبر داده و گفته است که اکنون همه سامانهها فعال هستند و تخلفات سرعت و معاینه فنی را بهطور همزمان ثبت میکنند.
خودروهای دودزا و نقص فنی زیر ذرهبین پلیس
آمارها نشان میدهد از ابتدای امسال ۸۲ هزار خودرو به دلیل نقص فنی و ۱۸ هزار خودروی دودزا در سطح شهر اعمال قانون شدهاند. پلیس همچنین معاینه فنی ۱۹۰۰ خودرو را بهدلیل از دست دادن شرایط استاندارد ابطال کرده است.
مؤمنی میگوید رانندگان باید پیش از هر سفر، وضعیت ترمز، سیستم روشنایی، روغن و سایر بخشهای خودرو را بررسی کنند تا از حوادث احتمالی جلوگیری شود.
سهم وسایل نقلیه در آلودگی هوای تهران چقدر است؟
بر اساس اعلام سازمان حفاظت محیط زیست، حدود ۸۰ درصد آلودگی هوای تهران ناشی از وسایل نقلیه است.
در این میان، خودروهای سواری ۳۳ درصد، کامیونها ۲۰ درصد، اتوبوسها ۱۹ درصد، موتورسیکلتها ۱۴ درصد، تاکسیها و مینیبوسها هر کدام ۵ درصد و وانتها ۴ درصد سهم دارند.
به گفته مؤمنی، موتورسیکلتهای کاربراتوری حدود چهار برابر خودروهای سواری آلایندگی دارند. او با اشاره به اقدامات شهرداری در زمینه برقیسازی ناوگان حملونقل عمومی، این اقدام را گامی مثبت در کاهش آلودگی هوا دانست.
از اسقاط خودروهای رسوبی تا تیمهای مشترک معاینه فنی
پلیس راهور تهران بزرگ در نیمه دوم سال طرحهای نظارتی خود را تشدید خواهد کرد. از جمله برنامهها میتوان به برخورد با موتورسیکلتها و خودروهای دودزا، ابطال معاینه فنی خودروهای دارای نقص، تشکیل تیمهای مشترک با مراکز معاینه فنی و خروج خودروهای رسوبی از پارکینگها اشاره کرد.
سرهنگ مؤمنی گفت در سال گذشته حدود ۶۰ هزار خودروی رسوبی تعیین تکلیف و به چرخه اسقاط منتقل شدهاند و امسال نیز حدود ۱۳ هزار خودروی دیگر در اولویت خروج و اسقاط قرار دارند.
بازگشت انضباط و رفع بخشی از معضل آلودگی
طرح جدید پلیس برای جمعآوری خودروهای رهاشده در معابر، گامی در جهت پاکسازی چهره شهر و بازگرداندن انضباط به معابر عمومی است. این اقدام در کنار تشدید نظارتهای معاینه فنی و برخورد با خودروهای آلاینده، میتواند بخشی از معضل آلودگی هوا و بینظمی شهری را کاهش دهد؛ اقدامی که در نهایت به نفع شهروندان و سلامت هوای تهران تمام خواهد شد.
انتهای پیام/