صمد نژادابراهیمی مدیرکل سیاستگذاری و برنامهریزی امور پژوهشی وزارت علوم در گفتوگو با خبرنگار آنا، از انتشار جدید نتایج نظام رتبهبندی جهانی تایمز (Times Higher Education) برای سال ۲۰۲۶ خبر داد و اظهار کرد: بر این اساس، تعداد دانشگاههای ایرانی حاضر در فهرست دانشگاههای برتر جهان برای نخستینبار سهرقمی شد به ۱۰۱ دانشگاه رسیده است.
درخشش دانشگاههای کشور در میان ۱۰۰۰ دانشگاه برتر جهان
وی با بیان اینکه این رقم در مقایسه با ۸۵ دانشگاه در سال گذشته، رشد چشمگیری را نشان میدهد و جایگاه ایران را در میان کشورهای پیشرو منطقهای در حوزه آموزش عالی تثبیت میکند؛ تاکید کرد: در این رتبهبندی، دو دانشگاه ایرانی وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری یعنی دانشگاه تهران و دانشگاه صنعتی شریف در بازه رتبهای ۴۰۱ تا ۵۰۰ جهانی قرار گرفتند. همچنین ۱۲ دانشگاه دیگر کشور در بازههای ۵۰۱ تا ۱۰۰۰ جهانی جای گرفتهاند که شامل دانشگاه صنعتی امیرکبیر، دانشگاه صنعتی شیراز، دانشگاه نوشیروانی بابل، دانشگاه گلستان، دانشگاه صنعتی اصفهان، دانشگاه تربیت مدرس، دانشگاه تبریز، دانشگاه فردوسی مشهد، دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی، دانشگاه شهید بهشتی، دانشگاه شیراز و دانشگاه ارومیه است.
نژادابراهیمی در ادامه به این دستاورد مهم اشاره کرد و گفت: سهرقمی شدن حضور دانشگاههای ایرانی در نظام رتبهبندی جهانی تایمز، نتیجهی سالها تلاش جامعه علمی و دانشگاهی کشور است. این دستاورد در شرایطی رقم خورده که دانشگاههای ما با محدودیتهای مالی و تحریمهای ناعادلانه بینالمللی مواجه بودهاند. با این وجود، دانشگاههای کشور با تکیه بر ظرفیتهای درونی و توان علمی اساتید و پژوهشگران، مسیر پیشرفت را با قدرت ادامه دادهاند.
این مقام مسئول وزارت علوم با تأکید بر اهمیت استمرار این روند اضافه کرد: این رشد نشان میدهد که نظام آموزش عالی ایران به بلوغ علمی قابلتوجهی رسیده و ضروری است در این مسیر، حمایتهای مؤثر و هدفمند از دانشگاهها و پژوهشگران کشور ادامه یابد تا شاهد ارتقای بیش از پیش جایگاه علمی ایران در سطح منطقه و جهان باشیم.
نظام رتبهبندی جهانی تایمز
به گزارش خبرگزاری آنا، نظام رتبهبندی جهانی تایمز (Times Higher Education – THE) یکی از معتبرترین نظامهای ارزیابی دانشگاهی در جهان است که از سال ۲۰۰۴ میلادی بهصورت سالانه، دانشگاههای برتر دنیا را بر اساس شاخصهای علمی و آموزشی مورد سنجش قرار میدهد.
این نظام با بهرهگیری از دادههای کمی و کیفی، عملکرد مؤسسات آموزش عالی را در پنج محور اصلی آموزش (محیط یادگیری)، پژوهش (حجم، درآمد و اعتبار علمی)، استنادهای علمی (تأثیر پژوهشها)، درآمد صنعتی (انتقال دانش به صنعت) و وجهه بینالمللی (جذب دانشجویان و همکاریهای علمی جهانی) ارزیابی میکند. اعتبار بالای این رتبهبندی موجب شده است که نتایج آن بهعنوان یکی از شاخصهای اصلی برای سنجش جایگاه علمی کشورها و برنامهریزیهای کلان در حوزه آموزش عالی در سطح جهانی مورد استفاده قرار گیرد.
ایران در مسیر تثبیت جایگاه علمی منطقهای و بینالمللی
به گفته مدیر کل پژوهشی وزارت علوم، این دستاورد حاصل همافزایی دانشگاهها، مراکز پژوهشی و سیاستهای کلان وزارت علوم در زمینه تقویت پژوهشهای مسئلهمحور، مأموریتگرایی و ارتقای سطح تعاملات علمی است.
نژاد ابراهیمی افزود: امروز دانشگاههای کشور نهتنها در تولید علم، بلکه در حل چالشهای ملی و توسعه فناوریهای نوآورانه نقشآفرینی مؤثری دارند. این مسیر باید با نگاه آیندهنگر و پشتیبانی سیاستگذاران تداوم یابد.
انتهای پیام/