شناسهٔ خبر: 75266686 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

اهمیت آموزش محافظت از محیط زیست در مدارس/ کودکان پایه فرهنگی کشور محسوب می‌شوند

برنا - گروه اجتماعی؛ آغاز مهر همیشه مصادف با شروع آموزش‌های سراسری در کشور است. شاید در نگاه اول فقط تحصیل درخصوص دروس پایه مانند ریاضی و ادبیات باشد، اما در نگاهی عمیق‌تر انواع و اقسام آموزش‌هایی وجود دارد که فراتر از کتاب و دفتر است. برنا - گروه اجتماعی؛ آغاز مهر همیشه مصادف با شروع آموزش‌های سراسری در کشور است. شاید در نگاه اول فقط تحصیل درخصوص دروس پایه مانند ریاضی و ادبیات باشد، اما در نگاهی عمیق‌تر انواع و اقسام آموزش‌هایی وجود دارد که فراتر از کتاب و دفتر است.

صاحب‌خبر -

این روز‌ها محیط زیست و اهمیت حفاظت از آن بیش از گذشته مطرح می‌شود. نگاهی که از بی تفاوتی به ارزشمندی تغییر پیدا کرده است و تلاش برای مراقبت از آن به نسل‌های جدید منتقل می‌شود.

پس از خانواده، مدرسه اولین محلی است که فرزندان و کودکانمان اهمیت محیط زیست و نحوه حفاظت از آن را یاد می‌گیرند. به همین دلیل طرح‌های اجرایی مدارس بسیار اهمیت می‌یابند. از طرح‌هایی برای تفکیک پسماند‌های خشک و‌ تر یا تربیت محیط‌بانانی که سفیر محیط زیست باشند.

هادی کیادلیری، سرپرست معاونت آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست ضمن اشاره به شروع مدارس و طرح محیط‌یار در گفت‌و‌گو با خبرنگار برنا گفت: خوشبختانه اعتقاد داریم آموزش در مدارس بسیار کمک کننده است. ذهن کودکان مثل گلدانی است که وقتی رشد می‌کند اگر چیزی به آنها یاد بدهیم در سینه‌هایشان حک می‌شود و می‌تواند سبک زندگی‌شان را عوض کند.

وی افزود: به همین دلیل ما طرحی داریم به نام طرح محیط‌یار که البته پیش‌تر شروع شده بود ولی به تازگی شروع کردیم و امسال ۲۰ درصد این طرح اجرایی خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: در هر کلاس ما دانش آموز مستعد در این زمینه را پیدا خواهیم کرد، برخی از اطلاعات را به آنها خواهیم داد تا سفیر ما در داخل مدارس شوند و این کودکان می‌توانند علاوه بر سفیر مدرسه خودشان، در خانواده شان هم سفیر باشند.

کیادلیری ضمن اشاره به اهمیت دوست داشتن و دستوری نب. دن آموزش اظهار کرد: اعتقاد ما بر این است که بچه‌ها علاوه بر اینکه محیط زیست را بفهمند، آن را دوست داشته باشند. ما در بزرگسالی به همه می‌گوییم از محیط زیست حفاظت کنند و محیط زیست را دوست داشته باشند، چون دوست داشتن خیلی بهتر از این است که دستوری در کار باشد.

وی تاکید کرد: به همین خاطر امیدوارم که بتوانیم کاری کنیم تا رفتار کودکان با طبیعت بهتر شود.

کیادلیری با اشاره به تاسیس خانه‌های محیط زیست در مدارس گفت: به خانه‌های محیط زیست در راستای طرح آموزش جداسازی پسماند‌ تر و خشک برنامه خواهیم داد.

وی خاطرنشان کرد: آموزش در مدارس بر اساس مقطع سنی متفاوت شکل می‌گیرد. یعنی ۳ تا ۶ سال یک محتوای آموزشی دارد و سن ۶ تا ۹ سال محتوایی با سبک دیگر. هر سبک با توجه به سن دانش آموزان برنامه ریزی می‌شود.

وی معتقد است: اگر ما وظیفه‌مان را درست انجام دهیم، با پتانسیلی که در این کانون وجود دارد و شبکه هایی که در سراسر ایران وجود دارد، این طرح ها می‌توانند بی‌نهایت اثرگذار باشند. کودکان پایه فرهنگی کشور محسوب می‌شوند و در واقع سرمایه ای هستند بین بحث فرهنگ و بحث محیط زیست کودکان.

انتهای پیام/

برچسب‌ها: