عطاء الله اکبری روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به روند سریع اجرای راهآهن چابهار - زاهدان افزود: این پروژه عظیم و راهبردی امروز به ایستگاههای پایانی خود نزدیک میشود و با پیشرفت فیزیکی ۸۴ درصدی ما چشماندازی روشن از تکمیل این مسیر حیاتی داریم.
وی ادامه داد: احداث این خط ریلی نه تنها به گشایش دروازههای جدیدی برای توسعه و ترانزیت منطقهای منجر خواهد شد، بلکه فرصتی برای تقویت موقعیت ژئواکونومیک سیستان و بلوچستان در سطح ملی نیز ایجاد خواهد کرد.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار سیستان و بلوچستان تاکید کرد: این پروژه بزرگ نه تنها زیرساختهای حملونقل استان را به شدت متحول خواهد کرد، بلکه موجب رونق تجارت مرزی، تسهیل جابهجایی کالا و همچنین تقویت موقعیت بندر چابهار به عنوان یک مرکز تجاری و ترانزیتی مهم در منطقه خواهد شد.
وی با اشاره به اهمیت راهآهن چابهار - زاهدان برای آینده اقتصادی کشور گفت: این طرح بزرگ عمرانی به عنوان یکی از پروژههای راهبردی ایران نه تنها تاثیر زیادی در تسهیل حملونقل و توسعه جنوبشرق کشور خواهد داشت بلکه بهطور گستردهای به نفع اقتصاد ملی عمل خواهد کرد، بطوریکه در کنار بندر چابهار نقش مهمی در اتصال ایران به بازارهای جهانی ایفا خواهد کرد.
اکبری ادامه داد: این خط ریلی همچنین در ایجاد یک کریدور ترانزیتی قدرتمند در منطقه با توجه به موقعیت ویژه چابهار در دریای عمان و نزدیکی به کشورهای آسیای میانه اهمیت زیادی دارد.
وی تصریح کرد: همچنین این پروژه با تکمیل خود نه تنها ظرفیتهای حملونقل و تجاری کشور را تقویت خواهد کرد بلکه به کشور این امکان را میدهد که بهعنوان یک هاب ترانزیتی در سطح منطقهای و جهانی مطرح شود، بهویژه در زمانی که توجه جهانی به ترانزیت کالا از مسیرهای جدید به شدت افزایش یافته است، راهآهن چابهار-زاهدان به عنوان یک مسیر کلیدی در شبکههای حملونقل منطقهای و جهانی یشمار میرود.
معاون استاندار سیستان و بلوچستان خاطر نشان کرد: این پروژه میتواند به عنوان نقطه عطفی در توسعه اقتصادی ایران به تقویت زیرساختها، جذب سرمایهگذاریهای خارجی و ایجاد فرصتهای شغلی پایدار در جنوبشرقی کشور منجر شود.
به گزارش ایرنا پروژه راهآهن چابهار – زاهدان، یکی از مهمترین طرحهای زیرساختی کشور در دهههای اخیر است، طرحی که نهفقط از منظر مهندسی و حملونقل، بلکه از حیث ژئوپلیتیک، اقتصادی، اجتماعی و حتی فرهنگی جایگاهی راهبردی در آینده جنوبشرق کشور دارد.
این مسیر ریلی؛ چابهار را به عنوان تنها بندر اقیانوسی ایران به عمق شبکه ریلی کشور متصل میکند و زمینهساز تحولی بزرگ در اتصال خشکیمحور ایران با بازارهای جهانی میشود.
چابهار در جنوب سیستان و بلوچستان در کناره آبهای آزاد دریای عمان و اقیانوس هند جایگاه ویژهای در معادلات تجاری و بینالمللی دارد؛ برای سالها، فقدان اتصال ریلی این بندر به مناطق داخلی مانع بزرگی در مسیر شکوفایی اقتصادی منطقه و بهرهبرداری از ظرفیتهای بندرگاهی و ترانزیتی آن بود که آغاز عملیات اجرایی راهآهن چابهار – زاهدان، در واقع پاسخ ایران به این خلاء تاریخی و تلاشی برای بازکردن دروازهای تازه به سوی توسعه شرق کشور است.
در مجموع راه آهن زاهدان - ایرانشهر - چابهار به طول محور حدود ۶۳۴ کیلومتر و با احتساب خطوط ایستگاهها حدود۷۴۴ کیلومتر است که در هشت قطعه در حال اجراست که مسیر آن از چابهار آغاز شده، از کنار ایرانشهر، خاش و سایر مناطق محروم جنوب شرق عبور کرده و به ایستگاه زاهدان میرسد؛ شهری که خود حلقه اتصال راهآهن شرق به شبکه ملی محسوب میشود که در آینده، این مسیر به خطوط راهآهن مشهد و از آن طریق به ترکمنستان، افغانستان، آسیای میانه و در ادامه به چین و روسیه متصل خواهد شد.