چانگان UNI-K، کراس اوور لوکس و جدید سایپا در نمایشگاه تبریز رونمایی شد
صاحبخبر - گروه خودروسازی سایپا در جریان نمایشگاه خودرو تبریز 1404، کراس اوور لوکس و جذاب چانگان UNI-K را در معرض دید عموم به نمایش گذاشت.
شرکت سایپا در تازهترین اقدام خود و در جریان برگزاری بیستونهمین نمایشگاه خودرو تبریز، از پرچمدار سری لوکس و اسپرت چانگان، یعنی مدل UNI-K رونمایی کرد. این خودرو که در سگمنت کراس اوورهای میانسایز تا بزرگ قرار میگیرد، نشاندهنده جهش سایپا به سمت محصولات رده بالاتر در همکاری با چانگان است. آنچه UNI-K را برای مشتریان ایرانی جذاب میسازد، ترکیبی از اعتبار برند چانگان بهعنوان یک خودروساز پیشرو در کنار همکاری با سایپا است.
حضور این کراس اوور در ابتدا به احتمال قوی بهصورت وارداتی کامل خواهد بود تا سایپا بتواند سرعت عمل در تأمین و عرضه اولیه به بازار را حفظ کند. اما برنامههای قبلی شرکت نشان میدهد که مونتاژ این کراس اوور نیز در دستور کار قرار دارد. در این بخش از اخبار خودرو با بررسی مشخصات فنی و امکانات Changan UNI-K همراه گجت نیوز باشید.
نگاهی به طراحی جذاب چانگان UNI-K سایپا
چانگان UNI-K سایپا بهعنوان دومین محصول کلیدی از خانواده UNI این خودروساز چینی اولین بار در سال ۲۰۲۰ و در قالب یک کانسپت با نام Vision V رونمایی شد. در نمای جلو، UNI-K بر مفهوم جلوپنجره بدون مرز و گسترده خانواده یونی پایبند است که در آن، شبکهای از المانهای سهبعدی با سطح سپر یکپارچه شده و هیچ قاب مرزبندی شدهای ندارد. چراغهای روشنایی در روز باریک و شمشیرمانند که در گوشههای بالایی نصب شدهاند، ضمن تقویت حس تهاجمی با چراغهای اصلی در بخش پایینتر سپر ادغام شدهاند تا نمای جلویی یکدست و تمیز باقی بماند.
در بخش کناری، زبان طراحی کوپهمانند سقف همراه با شیب ملایم ستون C، به وضوح تأییدکننده ماهیت اسپرت این کراس اوور است. در راستای دستیابی به حداکثر تمایز بصری و افزایش کارایی آیرودینامیک، چانگان از دستگیرههای در مخفیشونده برای این خودرو استفاده کرده است. ابعاد بزرگ و فاصله محوری مناسب نیز نویدبخش فضای داخلی جادار و پایداری دینامیکی مطلوب است.
بیشتر بخوانید
پیکاپ جدید چانگان در ایران تولید میشود سدان وارداتی Nevo A05 فردا موتورز در راه بازار ایران + قیمت و مشخصات شتابران خودرو از لیپ موتور C11 در نمایشگاه تبریز رونمایی کرد
اوج طراحی اسپرت و جزئیات فنی در نمای عقب متمرکز شده است. در این نما، چراغهای عقب با یک نوار LED پیوسته و سراسری به هم متصل شدهاند که امضای نوری منحصربهفردی را در شب ایجاد میکند. اسپویلر سقفی نیز در UNI-K به صورت دوگانه بالدار طراحی شده است. تکمیلکننده این نمای تهاجمی، دیفیوزر عقب خوشتراش و چهار خروجی اگزوز است که به صورت قرینه در دو طرف سپر جای گرفتهاند.
مشخصات فنی Changan UNI-K
چانگان UNI-K سایپا در قلب ساختار فنی خود از یک پیشرانه 2 لیتری چهارسیلندر توربوشارژ مجهز به سیستم تزریق سوخت مستقیم (GDI) بهره میبرد. این مجموعه فنی قابلیت تولید حداکثر ۲۳۳ اسب بخار قدرت و گشتاور ۳۹۰ نیوتنمتر را دارد. انتقال این حجم از توان و گشتاور به چرخها توسط یک جعبهدنده ۸ سرعته اتوماتیک ساخت شرکت ژاپنی آیسین انجام میگیرد.
از حیث سیستم انتقال قدرت، UNI-K در بازارهای جهانی در دو پیکربندی تک دیفرانسیل و دو دیفرانسیل عرضه شده است. نسخه AWD با بهرهگیری از یک سیستم کوپلینگ الکترونیکی، توانایی توزیع هوشمند گشتاور بین محورهای جلو و عقب را دارد. در بخش شاسی و تعلیق چانگان از یک ترکیب مهندسیشده استفاده کرده است. در محور جلو، سیستم تعلیق مکفرسون استرات به کار رفته و در قسمت عقب نیز از سیستم تعلیق چنداتصاله یا همان مولتیلینک استفاده شده است.
طراحی کابین و امکانات چانگان یونی K
با ورود به فضای داخلی چانگان UNI-K، تجربهای که از طراحیهای رایج در کراس اوورهای چینی وجود دارد، به چالش کشیده میشود. کابین این خودرو بر اساس اصول ارگونومی و طراحی آیندهنگر خانواده UNI بنا نهاده شده است. در بخش رودریها، پلاستیک تزریقی با استحکام بالا به کار رفته است. در مقابل بخشهای میانی که محل استراحت آرنج و تماس مکرر دست است، از مواد نرم پوشیده شدهاند. ویژگی بارز میانی داشبورد، استفاده گسترده و سراسری از تریم «مشکی پیانویی» است که حس لوکس بودن را تقویت میکند. اما سطح براق پیانو بلک دارای معایبی است زیرا مستعد جذب اثر انگشت، گرد و غبار بوده و حساسیت بالایی نسبت به خراشهای سطحی دارد.
همچنین بخوانید
آذریوردسال به جمع واردکنندگان خودروهای تویوتا و کیا پیوست کراس اوور ایران خودرو شوال 2 در نمایشگاه تبریز به نمایش درآمد چانگان از سدان نِوو A06 با باتری 6C رونمایی کرد؛ هر ثانیه شارژ، 1 کیلومتر پیمایش دیپال L07 مدل 2026 چانگان با سیستم خودران هوآوی و قیمت 20 هزار دلار عرضه شد
متمایزترین ویژگی UNI-K آرایش پنل ابزار جلوی راننده است که فراتر از یک نمایشگر ساده عمل میکند. این سیستم از سه صفحه نمایش کوچکتر در یک خط افقی تشکیل شده و در موقعیتی بالاتر از حد معمول نصب شده است تا شبیه به نمایشگر هدآپ عمل کند. همچنین فرمان خودرو با طراحی غیردایرهای به گونهای طراحی شده است که مانع دید راننده به کلاستر نشود. نقطه کانونی بخش مرکزی داشبورد، نمایشگر لمسی ۱۲.۳ اینچی سیستم مالتیمدیا است که نقش هسته اصلی کابین را ایفا میکند. از مجموع امکانات این خودرو باید به موارد ذیل اشاره کرد:
صندلیهای برقی جلو گرمکن و سردکن صندلیهای جلو فناوری LED چراغها ترمز پارک برقی و اتوهلد سنسور پایش فشار باد تایرها نمایشگر لمسی ۱۲ اینچی سیستم مالتی مدیا دوربین ۳۶۰ درجه ورود بدون کلید و استارت دکمهای هشدار بر خورد از جلو دستگیره های بیرونی مخفی شونده سنسور نور و باران فرمان کمکی برقی سیستم کنترل پایداری و کشش ترمز اضطراری خودکار رادار نگهداری بین خطوط شش کیسه هوای ده نقطهای رینگهای آلومینیومی ۲۰ اینچی کروز کنترل آینههای جانبی برقی و…∎