به گزارش ایرنا، صنعت گردشگری به عنوان موتور محرکه اقتصادی در بسیاری از کشورهای جهان شناخته میشود.
استان فارس با دارا بودن میراث فرهنگی بینظیر و جاذبههای تاریخی متعدد، از پتانسیل بسیار بالایی برای جذب گردشگران داخلی و بینالمللی برخوردار است؛ توسعه این صنعت نیازمند زیرساختهای مناسب و کارآمد است.
فرودگاههای بینالمللی به عنوان دروازههای اصلی ورود گردشگران، نقش حیاتی در توسعه این صنعت ایفا میکنند؛ فرودگاه بینالمللی شهید دستغیب شیراز به عنوان قطب اصلی حمل و نقل هوایی در جنوب ایران، نیازمند توسعه و به روزرسانی ظرفیتهای خود برای پاسخگویی به نیازهای رو به رشد است.
سند توسعه پایدار گردشگری استان فارس به تازگی با هدف ساماندهی و تسریع در رشد این صنعت رونمایی شده است؛ یکی از محورهای اصلی این سند، توجه به زیرساختهای حمل و نقل و به ویژه توسعه فرودگاه شیراز عنوان شده است.
تکمیل ترمینال پروازهای خارجی این فرودگاه،حلقه مفقوده این زنجیره به شمار میرود.
گشایش گرهای کور پس از یک دهه
گام بلندی برای تحقق سند توسعه پایدار گردشگری فارس و گشودن یک گره کور ۱۰ ساله برداشته شد؛ ۲۳ هزار و ۸۴۰ میلیارد ریال به تکمیل ترمینال پروازهای خارجی فرودگاه شیراز اختصاص یافت.
این تصمیم مهم شورای اقتصاد، دسترسی بینالمللی به جنوب کشور و سواحل خلیج فارس را تسهیل میکند.
هنوز چند روز از تصویب سند راهبردی توسعه پایدار گردشگری فارس و اعلام طرح توسعه ترمینال بینالمللی فرودگاه شهید آیتالله دستغیب توسط استاندار فارس به عنوان یکی از الزامات مهم تحقق این سند نگذشته بود که شورای اقتصاد به ریاست معاون اول رئیسجمهور، اختصاص این مبلغ به پروژه را تصویب کرد.
حسینعلی امیری در مراسم رونمایی از سند توسعه پایدار گردشگری استان، ترمینال پروازهای خارجی را یکی از الزامات مهم در مسیر اجرایی کردن این سند توصیف کرده بود.
حالا با رایزنیها و برنامهریزیهای مدیریت ارشد استان،گام بلندی در تحقق این موضوع برداشته شده و اعتبار آن در شورای اقتصاد به تصویب رسید تا بار دیگر در دولت چهاردهم گره کور دیگری در حوزه تکمیل زیرساختهای کلان فارس گشوده شود.
معاون اول رئیسجمهور در نشست شورای اقتصاد که به چهار طرح بزرگ ملی اختصاص داشت، با اشاره به اهمیت توسعه و پیشرفت سواحل جنوبی خلیج فارس به ویژه منطقه مکران، بر ضرورت تکمیل ترمینال بینالمللی فرودگاه شهید دستغیب شیراز برای تسهیل دسترسیهای بینالمللی و داخلی به مناطق جنوبی کشور تأکید کرد.
به گفته محمدرضا عارف، طرح تکمیل ترمینال بینالمللی فرودگاه شهید دستغیب شیراز با سرمایهگذاری ۲۳ هزار و ۸۴۰ میلیارد ریالی از محل منابع داخلی شرکت مادرتخصصی فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران ظرف ۲ سال آینده مصوب شد.
وی در پنجمین جلسه شورای اقتصاد در سال ۱۴۰۴ که وزرای راه و شهرسازی،نفت، نیرو و جهاد کشاورزی، دبیر هیات دولت، سخنگوی دولت، رئیس سازمان برنامه و بودجه و مسئولان دستگاههای مرتبط حضور داشتند، بررسی و تصویب چهار طرح مهم ملی عمرانی و توسعهای را تنها در یک جلسه شورای اقتصاد، نشانگر وفاق، انسجام، هماهنگی و همکاری تمامی دستگاهها و وزارتخانههای دولت وفاق ملی برشمرد.
از باطلشدن مناقصه تا تصویب نهایی
مدیرکل فرودگاههای فارس در گفتوگو با ایرنا، با اشاره به مصوبه شورای اقتصاد در این زمینه گفت: برای آغاز عملیات اجرایی تکمیل ترمینال پروازهای خارجی فرودگاه بینالمللی شیراز، مقدمات مناقصه از سال ۱۴۰۲ انجام شد و در سال ۱۴۰۳ ادامه یافت.
فخرالدین کشاورز افزود: در تیرماه ۱۴۰۳ و در جلسه نهایی کمیسیون مناقصات که قرار بود برنده اعلام شود، به دلیل نداشتن مجوز شورای اقتصاد، مناقصه باطل شد. وی ادامه داد: از مرداد همان سال، فرایند اخذ مجوز شورای اقتصاد برای جلوگیری از تکرار این مشکل آغاز شد.
او اظهار کرد: در این مسیر چندین جلسه با سازمان برنامه و بودجه کشور، بهویژه کمیسیون ماده ۲۳ برگزار شد و فرایند درخواست مجوز و جمعآوری اسناد و مدارک مورد نیاز برای ارسال به شورای اقتصاد انجام گرفت.
مدیرکل فرودگاههای فارس افزود: برای تایید ضرورت اجرای پروژه، اعضای مجمع عمومی شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران به استان فارس دعوت شدند و ضمن بازدید از ظرفیتهای فرودگاهی استان، از پروژه ترمینال خارجی فرودگاه شیراز که حدود ۵۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد دیدن کردند.
کشاورز افزود: در جریان این بازدیدها و با آشنایی اعضا از اهمیت صنعت فرودگاهی فارس، اجرای پروژه در مصوبات مجمع عمومی شرکت به تصویب رسید.
او ادامه داد: در مرحله بعد، اسناد مربوط به توجیه فنی و اقتصادی پروژه را تهیه کردیم و مدلهای مالی مختلفی بر اساس آمار پروازها، نرخ رشد ترافیک و تعداد مسافران طراحی شد.
وی با اشاره به ماده ۵۷ برنامه هفتم توسعه گفت: طبق این ماده، دولت موظف است از هر مسافر پرواز بینالمللی ۱۰ یورو برای توسعه زیرساختهای فرودگاهی دریافت کند؛ این موضوع نیز در مدلهای مالی ما لحاظ و در قالب سند توجیه اقتصادی پروژه تدوین شد.
مدیرکل فرودگاههای فارس گفت: همزمان با تأکید استاندار فارس مبنی بر اینکه سریعترین مسیر توسعه استان، رونق گردشگری است، سندی درباره اهمیت فارس در حوزه گردشگری و نقش فرودگاه شیراز به عنوان دروازه جنوب کشور تهیه کردیم تا ضرورت این طرح از منظر گردشگری و اقتصادی نیز مورد توجه قرار گیرد.
کشاورز افزود: تمامی مصوبات مجمع عمومی، اسناد فنی و اقتصادی و فرمهای کارشناسی تکمیل و در اختیار سازمان برنامه و بودجه قرار گرفت و از پروژه در آن سازمان دفاع شد.
وی ادامه داد: پیش از طرح موضوع در شورای اقتصاد، تاییدیه پیشکمیسیون را دریافت کردیم و در نهایت، در جلسه روز دوشنبه ۱۴ مهرماه شورای اقتصاد به ریاست دکتر عارف معاون اول رئیسجمهور و با حضور وزیر راه و شهرسازی مصوبه تخصیص اعتبار و اجرای پروژه صادر شد.
او اظهار کرد: بر اساس این مصوبه، دولت اجازه هزینهکرد ۲۳ هزار و ۸۴۰ میلیارد ریال برای این پروژه را صادر کرد که این مصوبه دو سال اعتبار دارد و ما باید در این مدت عملیات اجرایی را آغاز و پروژه را تکمیل کنیم.
ظرفیت چهار برابری برای پروازهای بینالمللی
مدیرکل فرودگاههای فارس گفت: هماکنون مشاور پروژه در حال بهروزرسانی اسناد و طی مراحل اخذ تاییدیه مناقصه است و به محض تایید دبیرخانه فنی سازمان برنامه و بودجه، اسناد مناقصه در سامانه معاملات دولت بارگذاری و فرایند انتخاب پیمانکار آغاز میشود.
او ادامه داد: در مناقصه سال گذشته، ۱۰ شرکت به مرحله نهایی ارزیابی رسیدند و پیشبینی میکنیم همان شرکتها برای این پروژه اعلام آمادگی کنند.
وی در خصوص جزئیات پروژه گفت: این طرح شامل چهار زیرمجموعه پارکینگ سمت سطوح پروازی و پلهای هوایی، ساختمان ترمینال، پارکینگ زمینی برای خودروهای مسافران و مراجعان و ساختمانهای اتاق برق، نیروگاه و تاسیسات است و این چهار بخش در مجموع پروژه ترمینال پروازهای خارجی را تشکیل میدهند.
مدیرکل فرودگاههای فارس گفت: هرچند با تخصیص این اعتبار پروژه به بهرهبرداری نزدیک میشود، اما برخی تجهیزات اختصاصی مانند سیستمهای کمک بازرسی و سامانههای آیتی باید پس از پایان عملیات اجرایی توسط شرکت فرودگاهها خریداری و نصب شود.
کشاورز افزود: از زمان تحویل کارگاه به پیمانکار، مدت اجرای پروژه ۳۰ ماه پیشبینی شده و با تکمیل پروژه، ظرفیت پذیرش پروازهای بینالمللی در فرودگاه شیراز چهار برابر خواهد شد.
او ادامه داد: ترمینال جدید از فناوری پلهای هوایی و تلسکوپی بهرهمند است که امکان پهلوگیری هواپیماهای بدنه بزرگ را فراهم میکند و این امر به شرکتهای هواپیمایی اجازه میدهد از ناوگان با ظرفیت بالاتر استفاده کرده و تعداد مسافران هر پرواز را افزایش دهند؛ اتفاقی که زمینهساز توسعه گردشگری، افزایش پروازهای بینالمللی و رشد اقتصادی استان خواهد بود.
سرمایهگذاری استراتژیک برای آینده جنوب ایران
تکمیل ترمینال بینالمللی فرودگاه شیراز، سرمایهگذاری استراتژیک برای آینده اقتصادی و گردشگری جنوب ایران محسوب میشود.
این پروژه با افزایش چهار برابری ظرفیت پذیرش پروازهای بینالمللی،مسیر را برای ورود انبوه گردشگران به استان فارس و سایر مناطق جنوبی کشور هموار میکند.
علاوه بر این، پیوند مستقیم این پروژه با سند توسعه پایدار گردشگری فارس، نشاندهنده نگاه یکپارچه و برنامهریزی شده مسئولان استانی و ملی برای توسعه این صنعت است.
حل مشکل تامین مالی این پروژه ۱۰ ساله، ثابت میکند که اراده سیاسی قویای برای رفع موانع زیرساختی در دولت فعلی وجود دارد.
در نهایت، بهرهبرداری از این ترمینال طی سه سال آینده، میتواند تحول عظیمی در چهره گردشگری ایران ایجاد کند.
استان فارس با پتانسیلهای بینظیر خود، به کانون اصلی جذب گردشگران خارجی تبدیل خواهد شد و آثار مثبت این رونق، در سایر بخشهای اقتصادی و اشتغالزایی استان و منطقه نیز کاملا مشهود خواهد بود.
این پروژه نمادی از حرکت به سوی توسعه پایدار و استفاده از تمامی ظرفیتهای ملی است.