به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از آ آر اس تکنیکا، متا (مالک فیسبوک، اینستاگرام و واتساپ) اعلام کرده که از اواخر سال جاری میلادی، تعاملات کاربران با Meta AI بهطور مستقیم در الگوریتمهای تبلیغاتی و محتوایی این شرکت بهکار گرفته خواهد شد، این تغییر بهطور جهانی اعمال میشود، اما کاربران در ایالات متحده و بسیاری از کشورها گزینهای برای انصراف از این نوع تبلیغات نخواهند داشت.
متا در اطلاعیهای رسمی اعلام کرده است که بیش از یک میلیارد نفر ماهانه از Meta AI استفاده میکنند و هدف از این تغییر، بهبود تجربه شخصیسازی در اپلیکیشنهای این شرکت است، با این حال، کارشناسان هشدار دادهاند که گفتوگوهای کاربران با هوش مصنوعی میتواند اطلاعات بسیار حساستری نسبت به «لایک کردن یک عکس» یا «دنبال کردن یک صفحه» در اختیار متا قرار دهد.
متا تأکید کرده که موضوعات حساس همچون مذهب، گرایش جنسی، دیدگاههای سیاسی، سلامت یا عضویت در اتحادیهها برای تبلیغات استفاده نخواهد شد. با این وجود، سایر علایق و رفتارهای کاربران در مکالمات با Meta AI مبنای تبلیغات هدفمند قرار میگیرد.
این تصمیم در حالی گرفته شده که اتحادیه اروپا، بریتانیا و کره جنوبی به دلیل قوانین سختگیرانه حریم خصوصی از این سیاست مستثنی هستند. در اروپا، دادگاهها به زودی متا را ملزم کردهاند که به کاربران امکان انتخاب فید زمانی (Chronological Feed) بدون پروفایلسازی بدهد.
منتقدان میگویند این اقدام متا میتواند به افزایش نگرانیهای حریم خصوصی و حتی تهدیدی برای دموکراسی تبدیل شود، زیرا کاربران اغلب در گفتوگوهای هوش مصنوعی بیش از حد اطلاعات شخصی خود را به اشتراک میگذارند. گروههای مدنی مانند Bits of Freedom هشدار دادهاند که تمرکز قدرت در دست چند شرکت بزرگ فناوری میتواند جریان اطلاعات عمومی را بهشدت تحت تأثیر قرار دهد.
در آمریکا که قوانین حریم خصوصی ضعیفتر است، کاربران تنها میتوانند تنظیمات تبلیغات خود را محدود کنند، اما گزینهای برای توقف کامل استفاده از دادههای AI وجود ندارد.