شناسهٔ خبر: 75254244 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

معاون وزیر آموزش و پرورش: چالش‌های آموزشی و تربیتی کشور نیازمند راهکار است

معاون وزیر آموزش و پرورش و رییس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک و نوجوان با تأکید بر ضرورت تفکر راهبردی در این وزارتخانه گفت: باید بدانیم چالش‌های آموزشی و تربیتی کشور چیست و برای رفع آنها راهکار بدهیم.

صاحب‌خبر -

حمیدرضا شیخ‌الاسلام پنجشنبه عصر در جلسه معاونان آموزش و پرورش خراسان رضوی در مشهد با اشاره به برخی چالش‌های موجود افزود: باید بررسی کنیم آیا در استان‌ها کم‌فروشی آموزشی صورت می‌گیرد و کاهش معدل امتحانات نهایی ناشی از چیست.

وی بیان کرد: در گام نخست باید وضعیت پوشش پیش‌دبستانی را مشخص کنیم؛ هم‌اکنون حدود هفت میلیون کودک در گروه سنی بدو تولد تا ۶ سال در کشور وجود دارد که باید برای آنان برنامه‌ریزی دقیق انجام شود.

معاون وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد: برای اصلاح وضعیت باید از دوره پیش‌دبستانی و پایه اول ابتدایی آغاز کنیم، چرا که دوره ابتدایی سخت‌ترین و در عین حال مهم‌ترین مقطع تحصیلی است.

شیخ الاسلام در ادامه گفت: مردم از آموزش و پرورش انتظار دارند و باید بدانند در کلاس‌های درس چه اتفاقی می‌افتد، بنابراین باید به جای گزارش عملکرد، به گزارش وضعیت بپردازیم، زیرا مدیریت، کار هر کسی نیست و هنر دگرگون‌سازی شرایط به سمت اهداف است.

وی خاطر نشان کرد: توسعه در گذر زمان حاصل می‌شود و سه شاخص مهم آن آموزش و پرورش، درآمد سرانه و امید به زندگی است.

به گفته وی، کشور در حوزه پزشکی به توسعه خوبی دست یافته است، اما باید پیش‌بینی کنیم دانش‌آموزان امروز در ۱۵ سال آینده در چه جایگاهی قرار خواهند داشت و با این نگاه برنامه‌ریزی کنیم.

معاون وزیر آموزش و پرورش و رییس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک و نوجوان تأکید کرد: اگر خواهان تحول و تغییر مؤثر در نظام تعلیم و تربیت هستیم، باید دستور کار روشنی داشته باشیم؛ دستورکاری که سیاست‌گذاری اصلی ما را تشکیل دهد.

شیخ الاسلام افزود: پس از اجرای برنامه‌ها نیز لازم است ارزیابی دقیقی صورت گیرد تا نقاط ضعف شناسایی و مسیر سیاست‌گذاری به سمت وضعیت مطلوب اصلاح شود.