آذریوردسال به جمع واردکنندگان خودروهای تویوتا و کیا پیوست
صاحبخبر - شرکت آذریوردسال همزمان با رونمایی خودروهای تویوتا و کیا در نمایشگاه خودرو تبریز 1404، از عرضه این محصولات در منطقه آزاد ارس خبر داد.
بیستونهمین دوره نمایشگاه خودرو تبریز، به عنوان یکی از رویدادهای مهم صنعت حملونقل ایران است که از ۱۶ تا ۱۹ مهر ماه برگزار میشود. این نمایشگاه نه تنها ویترین محصولات شرکتهای مختلف داخلی، مونتاژکار و سایرین است، بلکه به یک عرصه مهم برای آذریوردسال، یکی از شرکتهای فعال در حوزه واردات خودرو تبدیل شده است.
در نمایشگاه سال ۱۴۰۴، آذریوردسال از مدلهای جدیدی از دو برند بینالمللی برجسته، کیا (Kia) و تویوتا (Toyota) پردهبرداری کرد. این رونماییها مستقیماً با هدف تامین بازار مصرف در منطقه آزاد ارس برنامهریزی شدهاند. این حرکت، نشان میدهد که آذریوردسال نه تنها در پی پر کردن سبد محصولات خود است، بلکه به دنبال ایجاد تنوع در سگمنتهای قیمتی و کاربری است تا بتواند پاسخگوی نیازهای گوناگون مشتریان خاص مناطق آزاد باشد، که معمولاً به دنبال مدلهایی با آپشنهای کاملتر هستند.
چرخش آذریوردسال از انحصار هوندا به واردات خودروهای تویوتا و کیا
شرکت آذریوردسال با یک تغییر جهت استراتژیک در نمایشگاه تبریز، برنامه خود را از تمرکز بر عرضه مدلهای برند هوندا به یک دامنه چندگانه و رقابتیتر گسترش داد. این اقدام که با رونمایی از خودروهای تویوتا و کیا همراه بود، پویایی جدیدی به فضای واردات خودرو بخشیده است. این شرکت با نمایش این سبد جدید در نمایشگاه تبریز، بر اهمیت بازار غرب کشور و حوزه نفوذ منطقه آزاد ارس تأکید کرده است.
بیشتر بخوانید
شتابران خودرو از لیپ موتور C11 در نمایشگاه تبریز رونمایی کرد کراس اوور ایران خودرو شوال 2 در نمایشگاه تبریز به نمایش درآمد لندکروزر اتاق 300 بهزودی وارد بازار ایران میشود
در سبد محصولات اعلامشده از برند کیا، سه مدل شناسایی شدهاند که هر کدام در سگمنتهای استراتژیک بازار هدفگذاری شدهاند. کیا K5 بهعنوان یک سدان بزرگ برای رقابت با محصولات لوکس چینی و وارداتیهای همرده، K3 بهعنوان یک سدان جمعوجور با پتانسیل بالای تیراژ و عرضه گسترده، و در نهایت کراس اوور کیا اسپورتیج لانگ در این رویداد حضور یافتهاند. نکته مهم در خصوص عرضه این مدلها، اعلام رسمی شرکت مبنی بر تمرکز اولیه عرضه بر منطقه آزاد ارس است. در این راستا، تأکید آذریوردسال بر اینکه اسپورتیجهای وارداتی کاملترین نسخههای نسل جدید این کراس اوور خواهند بود نیز اهمیت بالایی دارد.
سبد محصولات برند کیا شامل کدام مدلها است؟
بررسی جزئیات دو مدل شاخص وارداتی کیا توسط آذریوردسال یعنی کراس اوور اسپورتیج و سدان K5، نشاندهنده قوای فنی مشترک مابین این دو محصول است. قلب تپنده هر دو مدل، یک پیشرانه ۱.۵ لیتری ۴ سیلندر توربوشارژ با فناوری تزریق مستقیم سوخت (GDI) است. مدل کیا اسپورتیج وارداتی بهعنوان یک کراس اوور با موقعیت رقابتی بالاتر و نیاز به توان بیشتر برای انتقال حس چابکی، حداکثر قدرت خروجی خود را روی ۲۰۰ اسب بخار تنظیم کرده است. انتقال این قدرت در اسپورتیج از طریق یک جعبه دنده ۸ سرعته اتوماتیک (AT) با مبدل گشتاور هیدرولیک انجام میشود که نیروی محرکه را صرفاً به چرخهای جلو هدایت میکند.
در مقابل، سدان کیا K5 با حفظ همان ساختار ۱.۵ لیتری ۴ سیلندر توربوشارژ GDI، خروجی توان را به ۱۷۰ اسب بخار محدود کرده است. نکته قابل توجه اما تفاوت در سیستم انتقال قدرت است؛ K5 از یک جعبه دنده ۷ سرعته اتوماتیک دو کلاچه (DCT) بهره میبرد که قدرت را به چرخهای جلو منتقل میکند. آنچه در هر دو مدل مشترک است، حداکثر گشتاور ۲۵۳ نیوتنمتری است که در دورهای پایین موتور در دسترس قرار میگیرد. دستیابی K5 به این گشتاور در محدوده ۱۷۰ اسب بخار و اسپورتیج در محدوده ۲۰۰ اسب بخار، نشان از مهندسی متفاوت خروجی برای هر کدام از این دو محصول است.
در ادامه تمرکز بر واردات محصولات شاخص از مناطق آزاد، شرکت آذریوردسال علاوه بر ارائه نسخههای توربو شارژ و پرقدرت کیا K5 و اسپورتیج، به سراغ مدلهای ارزانتر رفته است که بارزترین آنها کیا K3 است. در حوزه سدانهای اقتصادی، کیا K3 وارداتی از یک پیشرانه کاملاً متفاوت نسبت به برادر بزرگتر خود (K5) بهره میبرد. این سدان با یک موتور ۱.۵ لیتری ۴ سیلندر تنفس طبیعی عرضه شده که بر روی ۱۱۵ اسب بخار توان و ۱۴۴ نیوتن متر گشتاور تنظیم شده است. انتقال قدرت در K3 از طریق گیربکس IVT صورت میگیرد.
این سیستم که نسل سوم گیربکسهای پیوسته (CVT) توسعه داده شده توسط گروه هیوندای و کیا است، با استفاده از زنجیر به جای تسمه تلاش میکند تا حس کشش مرسوم در گیربکس CVT را به حداقل برساند و شبیهسازی دقیقتری از تعویض دندههای خطی ارائه دهد، هرچند که نیروی محرکه صرفاً به چرخهای جلو منتقل میشود.
عرضه تویوتا راو 4 و کمری توسط آذریوردسال
در این رویداد همچنین دو محصول کلیدی از Toyota شامل تویوتا راو ۴ ادونچر پلاس و تویوتا کمری رونمایی شدند. در سگمنت کراس اوورهای سایز متوسط، تویوتا راو ۴ تیپ ادونچر پلاس، محصول اصلی وارداتی از تویوتا به شمار میرود که مجهز به یک پیشرانه ۲ لیتری تنفس طبیعی ۴ سیلندر با کد فنی M20C-FKS است. توان خروجی این پیشرانه ۱۶۹ اسب بخار و حداکثر گشتاور آن ۲۰۷ نیوتن متر است. این میزان قدرت، گرچه کمتر از ۲۰۰ اسب بخار کیا اسپورتیج ۱.۵ لیتری توربو است، اما به دلیل ساختار تنفس طبیعی، خطی بودن تحویل قدرت آن در ارتفاعات کمتر دچار افت عملکردی میشود.
همچنین بخوانید
تانک 500 شتابران خودرو در نمایشگاه مشهد رونمایی شد + مشخصات بهمن موتور از کراس اوور هیبرید شوال 6 در نمایشگاه مشهد پرده برداشت فولکس واگن تیگوان L پرو توسط ماموت خودرو در مشهد به نمایش درآمد
یکی از مهمترین جزئیات فنی در راو ۴، استفاده از گیربکس CVT با ۱۰ دنده شبیهسازی شده است که با فناوری Direct Shift ترکیب شده است. همچنین، راو ۴ تنها مدل جدید وارداتی آذریوردسال است که خروجی موتور را به هر چهار چرخ تحویل میدهد. نکته کلیدی آن است که توزیع راو ۴ ادونچر پلاس، بر خلاف تمرکز اولیه بر مناطق آزاد (مانند K5 و اسپورتیج)، به سرزمین اصلی نیز گسترش یافته و برای عموم مردم و جانبازان واجد شرایط به فروش میرسد.∎