به گزارش خبرنگار گروه سیره امامین انقلاب خبرگزاری رسا، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی روز سهشنبه میزبان نشستی تخصصی با موضوع «اصول حکمرانی اسلامی و سیاست داخلی در اندیشههای قرآنی امام خامنهای» بود. در این نشست دکتر علی مرادی، استاد دانشگاه با ارائه مقاله ای با عنوان « عدالت، استقلال و معنویت سهگانه اهداف سیاست اسلامی در حکمرانی قرآنی آیت الله خامنهای» به تشریح مبانی حکمرانی اسلامی در اندیشههای رهبر معظم انقلاب پرداخت.
مرادی در ابتدای سخنان خود تأکید کرد: هدف اصلی مقاله و مطالعات ارائهشده در این نشست بررسی نحوه تطبیق اصول شریعت با نیازهای جوامع معاصر است.
وی افزود: پرسش اساسی ما این است که چگونه میتوان اصول قرآنی را در حکمرانی اسلامی به کار گرفت و آنها را با چالشهای عصر حاضر از نابرابری اقتصادی تا بحران هویت همسو کرد.
این استاد دانشگاه با اشاره به پیشینه تحقیق خود گفت: در تدوین این مدل هفت مقاله جدید منتشرشده در نشریات تخصصی مورد بررسی قرار گرفته و از روشهای تحلیل محتوای کیفی و تحلیل مضمون بهره گرفته شده است. این سه مؤلفه، عدالت، استقلال و معنویت به عنوان محورهای تحلیل پدیدههای اجتماعی و انسانی در این مطالعه تعریف شدهاند.
عدالت، پایه تنظیم روابط انسانی و تضمین فرصتهای برابر است
وی درباره عدالت گفت: عدالت، بنیان تنظیم روابط انسانی و تضمین فرصتها و منابع برابر در سطح فردی و اجتماعی است و تعادل ساختاری جامعه را تقویت میکند.
مرادی تاکید کرد: مصادیق عملی عدالت در حکمرانی قرآنی در اندیشه رهبر معظم انقلاب شامل سیاستهای تعدیل ثروت، از جمله مسکن مهر، یارانه معیشتی و جهاد اقتصادی برای رونق و جهش تولید است.
این استاد دانشگاه افزود: هرچند اجرای کامل این سیاستها با موانعی مانند تحریمها و فساد روبهروست اما گفتمانسازی حول اقتصاد مقاومتی نشاندهنده التزام نظام به تحقق عدالت قرآنی است.
مرادی سپس به استقلال پرداخت و آن را از منظر رهبری نه تنها یک گزینه سیاسی بلکه یک فریضه دینی و حق طبیعی امتهای اسلامی دانست.
وی توضیح داد: استقلال به معنای مقاومت در برابر سلطه و حفظ هویت اسلامی است و از طریق خودکفایی در علوم هستهای، دفاعی و فناوری و دیپلماسی فعال در سازمانهای بینالمللی، تحقق مییابد.
وی افزود: استقلال، تضمینکننده عزت اسلامی و مقابله با سلطهپذیری است.
معنویت، روح حاکم بر سیاست اسلامی
مرادی در بخش پایانی، معنویت را به عنوان روح حاکم بر سیاست اسلامی معرفی کرد و گفت: این معنویت با عرفان فردی متفاوت است و نه تنها جنبه عبادتی ندارد بلکه سیاست را به عرصه تقرب به خداوند و ارتقای سلامت نظام سیاسی هدایت میکند.
مرادی تأکید کرد: معنویت، شفافیت، پاسخگویی و عدالت در حکمرانی را تقویت میکند و مصداق عملی آن کار جهادی و روحیه خدمتگزاری در مدیریت اجرایی است.
وی در پایان سخنان خود یادآور شد: این سه مؤلفه، عدالت، استقلال و معنویت در کنار هم زنجیرهای منسجم ایجاد میکنند که اهداف داخلی و خارجی جمهوری اسلامی ایران را در مواجهه با چالشهای اجتماعی، اقتصادی و هویتی بهطور هماهنگ پیش میبرد.
به گزارش خبرنگار گروه سیره امامین انقلاب خبرگزاری رسا، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی روز سهشنبه میزبان نشستی تخصصی با موضوع «اصول حکمرانی اسلامی و سیاست داخلی در اندیشههای قرآنی امام خامنهای» بود. در این نشست دکتر علی مرادی، استاد دانشگاه با ارائه مقاله ای با عنوان « عدالت، استقلال و معنویت سهگانه اهداف سیاست اسلامی در حکمرانی قرآنی آیت الله خامنهای» به تشریح مبانی حکمرانی اسلامی در اندیشههای رهبر معظم انقلاب پرداخت.
به گزارش خبرنگار گروه سیره امامین انقلاب خبرگزاری رسا، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی روز سهشنبه میزبان نشستی تخصصی با موضوع «اصول حکمرانی اسلامی و سیاست داخلی در اندیشههای قرآنی امام خامنهای» بود. در این نشست دکتر علی مرادی، استاد دانشگاه با ارائه مقاله ای با عنوان « عدالت، استقلال و معنویت سهگانه اهداف سیاست اسلامی در حکمرانی قرآنی آیت الله خامنهای» به تشریح مبانی حکمرانی اسلامی در اندیشههای رهبر معظم انقلاب پرداخت. به گزارش خبرنگار گروه سیره امامین انقلاب خبرگزاری رسا گروه سیره امامین انقلاب خبرگزاری رسا ،مرادی در ابتدای سخنان خود تأکید کرد: هدف اصلی مقاله و مطالعات ارائهشده در این نشست بررسی نحوه تطبیق اصول شریعت با نیازهای جوامع معاصر است.
مرادی در ابتدای سخنان خود تأکید کرد: هدف اصلی مقاله و مطالعات ارائهشده در این نشست بررسی نحوه تطبیق اصول شریعت با نیازهای جوامع معاصر است.وی افزود: پرسش اساسی ما این است که چگونه میتوان اصول قرآنی را در حکمرانی اسلامی به کار گرفت و آنها را با چالشهای عصر حاضر از نابرابری اقتصادی تا بحران هویت همسو کرد.
وی افزود: پرسش اساسی ما این است که چگونه میتوان اصول قرآنی را در حکمرانی اسلامی به کار گرفت و آنها را با چالشهای عصر حاضر از نابرابری اقتصادی تا بحران هویت همسو کرد.این استاد دانشگاه با اشاره به پیشینه تحقیق خود گفت: در تدوین این مدل هفت مقاله جدید منتشرشده در نشریات تخصصی مورد بررسی قرار گرفته و از روشهای تحلیل محتوای کیفی و تحلیل مضمون بهره گرفته شده است. این سه مؤلفه، عدالت، استقلال و معنویت به عنوان محورهای تحلیل پدیدههای اجتماعی و انسانی در این مطالعه تعریف شدهاند.
این استاد دانشگاه با اشاره به پیشینه تحقیق خود گفت: در تدوین این مدل هفت مقاله جدید منتشرشده در نشریات تخصصی مورد بررسی قرار گرفته و از روشهای تحلیل محتوای کیفی و تحلیل مضمون بهره گرفته شده است. این سه مؤلفه، عدالت، استقلال و معنویت به عنوان محورهای تحلیل پدیدههای اجتماعی و انسانی در این مطالعه تعریف شدهاند.عدالت، پایه تنظیم روابط انسانی و تضمین فرصتهای برابر است
عدالت، پایه تنظیم روابط انسانی و تضمین فرصتهای برابر است عدالت، پایه تنظیم روابط انسانی و تضمین فرصتهای برابر است عدالت، پایه تنظیم روابط انسانی و تضمین فرصتهای برابر استوی درباره عدالت گفت: عدالت، بنیان تنظیم روابط انسانی و تضمین فرصتها و منابع برابر در سطح فردی و اجتماعی است و تعادل ساختاری جامعه را تقویت میکند.
وی درباره عدالت گفت: عدالت، بنیان تنظیم روابط انسانی و تضمین فرصتها و منابع برابر در سطح فردی و اجتماعی است و تعادل ساختاری جامعه را تقویت میکند.مرادی تاکید کرد: مصادیق عملی عدالت در حکمرانی قرآنی در اندیشه رهبر معظم انقلاب شامل سیاستهای تعدیل ثروت، از جمله مسکن مهر، یارانه معیشتی و جهاد اقتصادی برای رونق و جهش تولید است.
مرادی تاکید کرد: مصادیق عملی عدالت در حکمرانی قرآنی در اندیشه رهبر معظم انقلاب شامل سیاستهای تعدیل ثروت، از جمله مسکن مهر، یارانه معیشتی و جهاد اقتصادی برای رونق و جهش تولید است.این استاد دانشگاه افزود: هرچند اجرای کامل این سیاستها با موانعی مانند تحریمها و فساد روبهروست اما گفتمانسازی حول اقتصاد مقاومتی نشاندهنده التزام نظام به تحقق عدالت قرآنی است.
این استاد دانشگاه افزود: هرچند اجرای کامل این سیاستها با موانعی مانند تحریمها و فساد روبهروست اما گفتمانسازی حول اقتصاد مقاومتی نشاندهنده التزام نظام به تحقق عدالت قرآنی است.مرادی سپس به استقلال پرداخت و آن را از منظر رهبری نه تنها یک گزینه سیاسی بلکه یک فریضه دینی و حق طبیعی امتهای اسلامی دانست.
مرادی سپس به استقلال پرداخت و آن را از منظر رهبری نه تنها یک گزینه سیاسی بلکه یک فریضه دینی و حق طبیعی امتهای اسلامی دانست.وی توضیح داد: استقلال به معنای مقاومت در برابر سلطه و حفظ هویت اسلامی است و از طریق خودکفایی در علوم هستهای، دفاعی و فناوری و دیپلماسی فعال در سازمانهای بینالمللی، تحقق مییابد.
وی توضیح داد: استقلال به معنای مقاومت در برابر سلطه و حفظ هویت اسلامی است و از طریق خودکفایی در علوم هستهای، دفاعی و فناوری و دیپلماسی فعال در سازمانهای بینالمللی، تحقق مییابد.وی افزود: استقلال، تضمینکننده عزت اسلامی و مقابله با سلطهپذیری است.
وی افزود: استقلال، تضمینکننده عزت اسلامی و مقابله با سلطهپذیری است.معنویت، روح حاکم بر سیاست اسلامی
معنویت، روح حاکم بر سیاست اسلامی معنویت، روح حاکم بر سیاست اسلامی معنویت، روح حاکم بر سیاست اسلامیمرادی در بخش پایانی، معنویت را به عنوان روح حاکم بر سیاست اسلامی معرفی کرد و گفت: این معنویت با عرفان فردی متفاوت است و نه تنها جنبه عبادتی ندارد بلکه سیاست را به عرصه تقرب به خداوند و ارتقای سلامت نظام سیاسی هدایت میکند.
مرادی در بخش پایانی، معنویت را به عنوان روح حاکم بر سیاست اسلامی معرفی کرد و گفت: این معنویت با عرفان فردی متفاوت است و نه تنها جنبه عبادتی ندارد بلکه سیاست را به عرصه تقرب به خداوند و ارتقای سلامت نظام سیاسی هدایت میکند.مرادی تأکید کرد: معنویت، شفافیت، پاسخگویی و عدالت در حکمرانی را تقویت میکند و مصداق عملی آن کار جهادی و روحیه خدمتگزاری در مدیریت اجرایی است.
مرادی تأکید کرد: معنویت، شفافیت، پاسخگویی و عدالت در حکمرانی را تقویت میکند و مصداق عملی آن کار جهادی و روحیه خدمتگزاری در مدیریت اجرایی است.وی در پایان سخنان خود یادآور شد: این سه مؤلفه، عدالت، استقلال و معنویت در کنار هم زنجیرهای منسجم ایجاد میکنند که اهداف داخلی و خارجی جمهوری اسلامی ایران را در مواجهه با چالشهای اجتماعی، اقتصادی و هویتی بهطور هماهنگ پیش میبرد.
وی در پایان سخنان خود یادآور شد: این سه مؤلفه، عدالت، استقلال و معنویت در کنار هم زنجیرهای منسجم ایجاد میکنند که اهداف داخلی و خارجی جمهوری اسلامی ایران را در مواجهه با چالشهای اجتماعی، اقتصادی و هویتی بهطور هماهنگ پیش میبرد. ∎