به گزارش ایرنا، در شرایطی که اقتصاد جهانی به سمت بهرهگیری از دانشهای نو و مهارتهای کاربردی حرکت کرده تسلط بر فنون و تواناییهای عملی به یکی از کلیدهای موفقیت در بازار کار تبدیل شده است. مهارتآموزی علاوه بر ایجاد فرصت شغلی، توان عبور از محدودیتها را تقویت کرده و به افراد امکان میدهد خود مسیرهای تازهای برای تولید و درآمد بسازند.
رویکرد دولت در مسیر تحقق اقتصاد مهارتمحور بر توسعه آموزشهای پیشرفته و ارتقای زیرساختهای فنی متمرکز شده به طوری که در سال گذشته بیش از ۲۰ کارگاه هوش مصنوعی در کشور تجهیز و حدود ۲ هزار نفر آموزش دیدند؛ امسال نیز گسترش این مهارتها در ۳۱ مرکز استانی آغاز شده تا در قالب برنامهای چهار ساله، ۱۰۰ هزار نفر آموزشهای تخصصی در این بخش را دریافت کنند.
تاکنون با سرمایهگذاری بیش از ۱۵ میلیارد دلار، ۷۰۰ مرکز دولتی آموزش فنی و حرفهای توسعه یافته که شامل ۱۲ میلیون مترمربع زمین، ۳.۵ میلیون مترمربع زیربنا و هزاران کارگاه آموزشی است، این اقدامات، پیوند آموزش با فناوریهای نوین و پاسخگویی به نیاز بازار کار را در سطح ملی تقویت میکند.
تمرکز بر تربیت نیروی انسانی ماهر، پاسخی مستقیم به نیازهای بازار کار و تحولات اقتصادی روز است، این تغییر رویکرد، علاوه بر رفع شکاف میان آموزش و اشتغال، پایههای اقتصاد مهارتمحور را در کشور تثبیت میکند، سرمایهگذاری در رشتههای آیندهدار مانند هوش مصنوعی و انرژیهای نوین، نهتنها به رشد اقتصادی محلی کمک میکند، بلکه مسیر پیوند با بازارهای گستردهتر را هموار میسازد.
امروز از سطح ملی تا محلی برنامههایی در حال اجراست که هدف آن تربیت نسلی تازه است، نسلی که در مسیر کارآفرینی و تولید گام برمیدارد و به جای انتظار برای فرصت اشتغال، خود فرصتساز میشود.
در همین چارچوب، برنامههای ملی متعددی با محوریت سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور شکل گرفته که هدف آنها آمادهسازی نیروهای انسانی برای مشاغل آینده و توسعه زیرساختهای مهارتی است.
یکی از اصلیترین این برنامهها که توسط سازمان فنی و حرفه ای در سراسر کشور دنبال می شود طرح ملی "کارافن" است تا با مهارت آموزی فاصله با تولید و بازار کار از بین رود.
معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رییس سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور ماه گذشته در سفر به بروجرد در این خصوص با اشاره به طرح ملی «کارفن» گفت: این طرح با هدف آموزش بیش از ۵۰ هزار زن کارآموز در مراکز ویژه در ۲ سال آینده، مسیر اتصال آنان به بازار کار و خوداشتغالی را هموار میکند و ظرفیت تولید صنایعدستی کشور را تقویت خواهد کرد.
غلامحسین محمدی افزود: در همکاری با معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری و معاونت توسعه مناطق محروم، تصمیم گرفته شده این گروه وارد چرخه تولید شوند و مهارتهایی بیاموزند که به کسب درآمد منجر شود.
وی با تاکید بر ماهیت مهارتی بیش از ۸۰ درصد مشاغل دنیا اظهار کرد: آموزشهای نظری باید بخش عمده ظرفیت خود را به سمت آموزشهای مهارتی سوق دهند و خانوادهها نیز باید فرزندان خود را به جای آموزشهای مازاد، به یادگیری مهارتهای کاربردی هدایت کنند، توسعه زیرساختهای آموزشی مراکز فنی و حرفهای سراسر کشور در دوره جدید در دستور کار است و سال جاری حدود ۲۰ همت برای نوسازی این کارگاهها نیاز داریم که بخشی از آن باید با مشارکت مردمی تامین میشود.
رییس سازمان آموزش فنی و حرفهای بیان کرد: دولت تاکنون ۱۵ میلیارد دلار برای آموزش فنی و حرفهای هزینه کرده و ۷۰۰ مرکز دولتی این سازمان توسعه یافتهاند، این مراکز شامل ۱۲ میلیون مترمربع زمین، سه و نیم میلیون مترمربع زیربنا، چهار هزار و ۸۰۰ کارگاه و بیش از ۱۲ هزار نفر نیروی انسانی هستند.
محمدی اضافه کرد: همچنین طرح «همنوا» بر پایه به اشتراکگذاری ظرفیتها با هدف رشد و توسعه آموزشهای مهارتی و گسترش عدالت آموزشی تدوین شده است و هنرستانها میتوانند از تجهیزات پیشرفته مراکز فنی و حرفهای برای آموزشهای عملی بهرهمند شوند و مراکز فنی و حرفهای نیز از کلاسهای نظری و منابع علمی هنرستانها استفاده کنند.
این سیاستها و پروژههای ملی در سطوح محلی و در شهرستان ها هم دنبال می شود، پیشرفت پروژههای محلی، علاوه بر ایجاد زیرساخت، انگیزه تازهای برای توسعه کارآفرینی می تواند به دنبال داشته باشد.
در همین راستا، نماینده مردم بروجرد در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به پیشرفت ۹۰ درصدی ساختمان جدید مرکز آموزش فنی و حرفهای شهرستان گفت: امید میرود این پروژه با حمایت مسوولان و هماهنگیهای انجام شده در دهه مبارک فجر امسال به بهرهبرداری برسد.
عباس گودرزی افزود: در نشستهای تخصصی نیز مشکلات آموزشگاههای خصوصی این شهرستان مورد بررسی قرار می گیرد تا بتوان با رفع مشکلات احتمالی روند اجرای پروژه های مرتبط را تسریع کرد.
در راستای تقویت مهارت و توانمندسازی نیروی انسانی و با همان رویکرد اقتصاد مهارتمحور، لازم است این مسیر با جدیت در همه نقاط کشور، از کوچکترین شهرها تا کلانشهرها، دنبال شود.
در بروجرد به گفته رییس آموزش فنی و حرفهای، در ۶ ماهه نخست سال جاری آموزشهای متنوع مهارتی به گروههای مختلف هدف ارائه شده است.
محسن برنا افزود: امسال تاکنون ۵۹ هزار و ۸۹۹ نفرساعت آموزش برای ۲ هزار و ۴۷ نفر از اقشار مختلف انجام شده است.
وی اظهار کرد: بیشترین سهم آموزشها مربوط به دانشآموزان با ۲۱ هزار و ۱۸۵ نفر ساعت برای ۲۲۱ نفر بوده و پس از آن آموزشگاههای آزاد با ۲۸ هزار و ۸۴۹ نفرساعت برای یکهزار و ۲۹۶ نفر قرار دارند.
رییس آموزش فنی و حرفهای بروجرد اضافه کرد: سایر گروههای هدف شامل دانشآموختگان دانشگاهی، زنان سرپرست خانوار، زنان خانهدار، زندانیان، ساکنان سکونتگاههای غیررسمی، روستاییان، سربازان وظیفه، شاغلان پناهگاههای اقتصادی، متقاضیان مهارتآموزی و کودکان کار هستند که در مجموع هزاران نفرساعت آموزش را دریافت کردهاند.
حرکت به سوی اقتصاد مهارتمحور مسیری روشن برای عبور از محدودیتهای اقتصادی و ایجاد فرصتهای پایدار است، پیوند آموزشهای تخصصی با نیازهای واقعی بازار کار، سرمایهگذاری بر زیرساختهای نوین و تربیت نیروی انسانی خلاق، زمینه را برای شکلگیری نسل تازهای از کارآفرینان فراهم میکند که خود مسیر رشد و تولید را میآفرینند.
تشویق به مهارتآموزی در جامعهای با بیکاری بالا نیازمند یک رویکرد جامعهشناختی است که بر انگیزه، دسترسی، و پاداش متمرکز باشد و با اجرای این راهکارها، نه تنها بیکاری کاهش مییابد، بلکه جامعهای پویاتر و برابرتر ساخته میشود.
در همین خصوص جامعه شناس و پژوهشگر اجتماعی می گوید: نظریههای توسعه مدرن، توسعه را نه تنها اقتصادی، بلکه چندبعدی (اجتماعی، زیستمحیطی و فرهنگی) میدانند، آموزش و مهارتآموزی در این چارچوبها به عنوان «سرمایه انسانی» کلیدی دیده میشود که میتواند نابرابری را کاهش دهد، نوآوری را تحریک و رشد پایدار ایجاد کند.
پروین زمانی گفت: از منظر جامعهشناختی، این مسئله را میتوان با نظریه «سرمایه انسانی» توضیح داد به این صورت که سرمایهگذاری در مهارتها میتواند بازدهی اقتصادی و اجتماعی بالایی داشته باشد، اما بدون تشویق و حمایت، افراد تمایلی به ریسکپذیری ندارند، بنابراین، تشویق باید بر پایه آگاهی، دسترسی آسان و پاداشهای ملموس همراه باشد.
وی در خصوص راهکارهای تشویق مردم به کسب مهارتهای فنی و حرفهای «فناوری اطلاعاتIT و AI هوش مصنوعی» بیان کرد: برای تشویق مردم، باید رویکردی چندجانبه اتخاذ کرد که شامل دولت، نهادهای آموزشی، بخش خصوصی و جامعه مدنی باشد.
وی تاکید کرد: در همین راستا می توان از رسانههای اجتماعی، تلویزیون و رادیو برای پخش داستانهای موفقیت افراد معمولی که با یادگیری مهارتهای IT یا AI از بیکاری خارج شدهاند، استفاده کرد و علاوه بر این با برگزاری رایگان کارگاههای جامعهمحور در محلههای با بیکاری بالا می توان مزایای این مهارتها را به مردم نشان داد.
این جامعه شناس در خصوص راهکارهای دیگر مهارت افزایی به اصلاح برنامههای درسی اشاره کرد و ادامه داد: مهارتهای IT و هوش مصنوعی را از مدارس و دانشگاهها باید آغاز کرد، نسل جوان باید از ابتدا آماده شود و با برگزاری جشنوارههای مهارتآموزی می توان یادگیری را به یک فعالیت اجتماعی و سرگرمکننده نیز تبدیل کرد.