علیرضا نورانی در گفتوگو با خبرنگار ایمنا در گلستان با اشاره به راهبردهای توسعهای این استان بابیان اینکه یکی از محورهای اصلی برنامه توسعه گلستان، توجه به توسعه ترانزیت و زیرساختهای حملونقل است، اظهار کرد: توسعه ترانزیت زمانی محقق میشود که استان از زیرساختهای جادهای قوی و ایمن برخوردار باشد و ما باید از امروز برای دهه آینده برنامهریزی کنیم تا در زمان رونق منطقه آزاد، زیرساختهای استان بهویژه در مرکز استان ظرفیت لازم برای هدایت بار و جابهجایی کالا را داشته باشند.
وی با بیان اینکه هدایت بار و توسعه مواصلات تنها محدود به مرکز استان نیست، افزود: هماکنون در نقاط مختلف گلستان این مهم در حال اجراست، از این رو تاکنون چندین کریدور ترانزیتی مهم در سطح استان تعریف کردهایم که علاوه بر کارکرد منطقهای، از اهمیت ملی نیز برخوردارند.
رئیس سازمان مدیریت و برنامهریزی استان گلستان گفت: از جمله این کریدورها میتوان به کریدور جاده شرق خزر اشاره کرد که بخشی از آن در شهرستانهای گنبدکاووس و آزادشهر قرار دارد و نقش مهمی در ارتباط با کشور ترکمنستان و عبور از رشتهکوه البرز ایفا میکند.
وی با اشاره به طرحهای عمرانی مرتبط با این محور افزود: یکی دیگر از پروژههای مهم استان، کنارگذر شهر گرگان است که غرب و شرق شهر را به هم متصل میکند و میتواند تأثیر قابل توجهی در کاهش ترافیک درونشهری، بهویژه در مناطق شمالی گرگان، داشته باشد.
نورانی اضافه کرد: این پروژه از دو بخش شرقی و غربی تشکیل شده است که بخش شرقی آن با حدود ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی اجرا شده است اما بخش غربی آن نیازمند تأمین مالی و همکاری بیشتر دستگاههای اجرایی است.
رئیس سازمان مدیریت و برنامهریزی استان گلستان با اشاره به پیگیریهای انجامشده در جلسه اخیر توسعه گلستان افزود: در نشست ها معمولاً روشهای مختلف تأمین مالی و مشارکت بخش غیردولتی برای تکمیل پروژه کنارگذر گرگان بررسی می شود تا چند سناریوی اصلی در این خصوص طراحی و در دستور کار قرار گیرد.
نورانی با اشاره به همراستایی برنامههای توسعهای استان با برنامه هفتم توسعه کشور گفت: تفاوت سفر آینده رئیسجمهور به استان با سفرهای گذشته در این است که اکنون استانها برنامه هفتم توسعه را در اختیار دارند و رویکردهای کلان این برنامه نیز از سوی هیئت وزیران به استانها ابلاغ شده است.
وی ادامه داد: هدف ما این است که بتوانیم میان رویکردهای برنامه هفتم و اولویتهای استانی فصل مشترکی تعریف کنیم تا خروجی آن تبدیل به پروژههای اقتصادی و اجرایی قابل تحقق شود، در این صورت، نقش گلستان در اقتصاد ملی پررنگتر خواهد شد.
رئیس سازمان مدیریت و برنامهریزی استان گلستان در پایان تصریح کرد: در حال حاضر موضوعات کلیدی استان از جمله آب، کریدورهای ارتباطی، زیرساختهای ترانزیتی و پروژههای صنعتی باید در قالب ماده ۴۸ قانون برنامه هفتم که به طرحهای پیشران اختصاص دارد تعریف و تثبیت شوند، این طرحها فقط محدود به پروژههای دولتی نیستند، بلکه پروژههای بخش غیردولتی و دارای فناوری بالا نیز میتوانند در قالب طرحهای پیشران مطرح شوند، تکمیل کاربرگهای مربوطه توسط دستگاههای اجرایی و ارسال آنها به سازمان برنامه و بودجه کشور، گام نهایی برای طرح این پروژهها در سطح ملی است.